• SyrranB

Semesterlöneavdrag större än semesterlön pga ökad arbetstid?

För 3 månader sen gick jag upp i arbetstid från 60% till 85%. När jag fick mitt senaste lönebesked där jag tagit ut en dags semester ser jag att jag fick 1200 kr i semesterlön och sen ett semesterlöneavdrag på 1600 kr!!??

Frågade löneadministratören för jag trodde givetvis det var fel, men hon sa att det var korrekt och att det blir så pga att semesterlönen räknas på hela årets arbetstid som då är ganska låg och att semesterlöneavdraget räknas på något annat sätt (förstod inte riktigt). "Det slår så när man gått upp i arbetstid".

Det här känns helt galet. Jag kommer att förlora 5-6000 kr under min semester pga detta. Stämmer det? Kan någon förklara hur det hänger ihop?

• Svar på tråden Semesterlöneavdrag större än semesterlön pga ökad arbetstid?
  • inze

Hur har du betalt? Månadslön? För i så fall dras väl semesterlöneavdraget från din månadslön men du får semesterlönen för den tid du är ledig. För du kan nog inte räkna med att ha en hel 85% dag ledig med full ersättning när du bara jobbat 60 % när du jobbat ihop din semesterlön. Om det sen är rätt uträknat i kronor kan jag ju inte veta.

Hur menar du med att du förlorar 5-6000:--?

• Ametrin

Semesteravdraget är den lön som dras av för den tid du är ledig, alltså är du borta 1 månad försvinner en månadslön. Semesterersättningen är 13 % av lönen du arbetat in övriga året, (oftast räknas det på intjänad lön 1 april föregående år till 31 mars innevarande år). Har du alltså bara jobbat 60 % får du bara ersättning för 60 %.

• SyrranB

TS här, tack för svar. Jag förstår dock ändå inte. Jag har arbetat 60% sen september 2008, då jag blev anställd.

Om jag får 1200 i ersättning och 1600 i avdrag för varje semesterdag (somjag fick för den lediga dagen i maj) får jag -400 kr x 15 dagar= -6000 kr för 3 veckors semester. Ska man inte ha semester med bibehållen lön? Jag har 30 dagars semesterrätt.

• Ametrin

Semesterersättning är ingenting man får, det är något man måste jobba ihop. Många arbetsgivare tillåter förskottssemester, alltså att man får betald semester även första året man arbetar. Men det finns ingenting som säger att man har rätt till det, utan det är bara arbetsgivaren som är generös i det fallet.

I ditt fall tillämpas uppenbarligen inte förskottssemester, utan du får semesterersättning för det du tidigare har arbetat ihop, alltså 60 %.
    Om dagslönen nu när du jobbar 85 % är 1600 kr/dag, måste heltiden ligga på ca 1882 kr/dag (1882*0,85= 1599,7), och då är alltså lönen för 60 % 1882*0,6=1129 kr/dag. Om du får 1200 kr i semesterersättning har du jobbat lite mer än 60 % under den period din semesterersättning baseras på.
    Jag vet inte riktigt hur det funkar när man har längre semester än 25 dagar, men i normala fall är ju din semesterersättning 13 % av din bruttoårslön och den ersättningen fördelas ut över de 25 dagar du har rätt att vara ledig. Kanske ger arbetsgivaren mer än 13 % när man får fler än 25 dagar, men det har jag inte så stor koll på tyvärr.

Svar på tråden Semesterlöneavdrag större än semesterlön pga ökad arbetstid?