• Pshevil

Gravida från IVF i maj/juni

Hej!

Tänkte vi kunde samlas här och prata om graviditetskrämpor och symptom som kommer och går. Och alla andra praktiska detaljer som VUL och sånt.

Hoppas vi blir ett helt gäng här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-01 07:52
    MED I TRÅDEN

-Beräknad förlossning 2010-
    EHel 24/1
    Septemberängel, 27/1 - Kalmar
    Mammiopappi, 14/2 - Liten håla i Småland, 4 ins + IVF CFC Danmark
    Momaloma, 17/2
    Pshevil, 21/2 - Linköping, 1 IVF (Karolinakliniken/Carl von Linné i Uppsala)
    Myzpyz 21/2 - Stockholm
    FruNaftra, 22/2 - Göteborg
    Gaytjej, 28/2 - Xstad, 10 ins + 1 IVF (fert.klinik Trianglen i Danmark)
    Friday13e, 28/2 - Uppsala, 2 FET, Reproduktionscentrum Uppsala.
    Smurfen08, 30/1 - Stockholm
    Solros72, 1/3 - Sundsvall
    Majblommans längtan, 3/3
    Denim, 7/3 - Malmö
    kaprifol66, 7/3 - Malmö
    rucolla, 8/3 - Stockholm

• Svar på tråden Gravida från IVF i maj/juni
  • Pshevil

Hur har ni gjort med MVC, har ni ringt dit än?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom den här graviditeten ju är annorlunda än min förra... Dessutom har min klinik semesterstängt den här veckan.

Men visst funkar det så att man ska gå på VUL på sin egen klinik? Ska man ändå ringa till MVC nu? Jag har för mig att jag fick gå dit när jag var i v 10 förra gången.

• birma

Hej Pshevil!

Vi gjorde ivf i Köpenhamn i maj. Har tidigare gjort många behandlingar i Sverige. Plussade den 3/6. Var på första VUL idag. Tvillingar! Jag ringde mvc idag och ska dit på inskrivning nästa vecka.

Hur långt gången är du, och har du varit på VUL än?

Kram

• Pshevil

Åh, wow - tvillingar! Grattis!

Jag är bara i v 5+2 än så länge

Jag har inte kunnat boka in tid för VUL hos min klinik då de har semesterstängt den här veckan (plussade på Midsommarafton). Men jag ska ringa direkt på måndag tänkte jag. Enligt CvL som gjorde själva IVF:en ska man få ett VUL tre veckor efter plusset ungefär.

Men då kan man ju vänta lite med att ringa MVC känns det som, kommer inte riktigt ihåg när jag gjorde det förra gången.

• Caribe

Hej tjejer

Jag är på 5+2 idag oxå Pshevil

Grattis Birma till tvillingar

Vi har kämpat i 5 år och jag har 3 inseminationer och 6 ivf i bagaget som alla misslyckats men vi gjorde ÄD i Åbo och nu har vi fått se vårt första plus och är så lyckliga har tid för vul först 16/7 så det känns lååångt dit!

Jag har knappt några känningar, lite molvärk i magen då och då mest på kvällen och lite ömmande bröst + att jag kissar mkt känner mig ganska ogravid samtidigt som jag ler mot alla och känner mig som jag bär på en mkt speciell hemlighet

• Momaloma

Jag ska faktiskt hoppa över det vul som kliniken "bjuder" på. Vi ska resa iväg nu på lördag och kliniken stänger för semester om en vecka, lyckades inte få ihop det helt enkelt.

MVC ja, när ringer man dem?! Minns inte hur det var när jag väntade min dotter, säkert ringde jag väl typ första plusdagen då

Bör man förresten upplysa MVC om att det är en graviditet genom IVF? Känner lite att det inte angår dem, men jag kanske är fånig.

• Pshevil

Caribe:
    Skoj att vi är på samma dag!
    Och vad härligt att det tog den här gången för er!
    Jag har lite molvärk, brösten känns tunga och ömmar. Kissar som en tok! Börjar känna antydan till illamående men inte så farligt än. Kommer inte ihåg när det kom med sonen.

Momaloma:
    Jag tror också jag ringde första plusdagen förra gången typ
    Jag vet inte om man får fler VUL och UL om man har gjort IVF? Kanske klassas mer som högriskgraviditet?

• Semlan10

Hej, jag hoppar också in här! Några av er känner jag ju från andra trådar

Jag plussade 1/6 efter mitt tredje ivf-försök (har även gjort ett FET). Nu är jag i vecka 7+5. Igår var vi på VUL och fick se hur det lilla hjärtat slog Det var en underbar känsla, har varit så nervös. Inte för att jag kommer att sluta oroa mig men nu känner jag mig lite lugnare iaf.

Jag ringde MVC några dagar efter plus, det kändes väldigt tidigt men jag hörde att det är ganska fullt särskilt nu i semestertider och så var det ju också. Var på ett första info-besök förra veckan och ska på inskrivning 7/7. Jag berättade att det var ivf, och igår fick vi ett papper från kliniken att ta med till mvc, med BF och lite annat info. Här i Stockholm får man ju ett extra UL (nånstans kring vecka 30 tror jag?) när man gjort ivf och det är ju bra!

Mina symptom försvann lite i förra veckan och då blev jag så klart jätteorolig men nu är de tillbaka igen! Mår illa mest på eftermiddagen och kvällen, men inte så jag spyr. Blir hungrig jämt och mätt jättesnabbt, ibland får jag liksom håll när jag äter. Och så måste jag sitta rakryggad som en general när jag äter för annars känns det som matsäcken trycker på lungorna, skumt.. Brösten ömmar knappt längre men de har definitivt blivit lite större.

• Momaloma

Har ju glömt rapportera om symptomen

Bröstvårtorna är ömma och brösten svullna framåt kvällen. Magen är väldigt svullen, ser ju för tusan ut som jag är i fjärde/femte månaden - inte snyggt. Men jag växte snabbt med min dotter också, kanske har det att göra med min livmoders läge. Får trötthetsattacker, men eftersom jag håller i gång på ett annat sätt än vid förra graviditeten går jag inte alltför mycket in i dem utan låter attackerna passera Har gudskelov inte känt av något illamående än, men det kan ju komma...

vera72: varför får man ett extra UL egentligen?

• Solros72

Vad härligt att få hoppa in i en gravid-tråd Känner igen flera av er från den tidigare ivf-tråden.

Jag plussade imorse och är i v 4+4 dagar. Eftersom det är sommarstängt och mkt bokat i augusti, fick jag inte tid för VUL förrän 1/9...är då i v15, men de skulle återkomma tidigare i augusti för de brukade bli återbud. Har inte kontaktat BVC, tänkte göra första VUL på IVF-klinikien. Sent göra första VUL i v14/15?

Många olika känslor bubblar omkring, stor glädje över att ha lyckats så här långt, men även stor oro och många funderingar.

• Semlan10

Momalama: jag vet faktiskt inte varför man får ett extra UL, så är det ju inte i alla landsting men i Stockholm gör dom det. Kanske för att vi ivf:are är extra nojjiga

Grattis Solros, vad kul att se dig här! Då stämde ju symptomen Det låter väldigt sent med VUL i v. 15? Det är nog bra att kontakta mvc innan dess, inskrivning brukar ju ske runt vecka 10 ungefär tror jag. Och vill man göra NUPP/KUB görs det i vecka 11-14.

Svar på tråden Gravida från IVF i maj/juni