• Purlan

Hur ofta ammar era 2 1/2 månaders?

Har en liten kille på 2 1/2 månad som växer och börjar bli en riktigt tjockis MEN han är ofta gnällig på dagarna. Är glad en kort stund efter amning och börja sen kinka. Har ingen riktig fason på när han äter utan det kan vara allt mellan 1 1/2 timme och 3 timmar på dagarna, medan han bara äter en gång på natten.

Hur har ni andra det? Är det "normalt" att de fortfarande äter med så kort intervall som 1 1/2 timme?

Någon annan som har samma problem med kinkigt barn, har ni testat något som funkar. Amma oftare, komplettera med ersättning etc?

Han är som sagt en "stadig" bit, så mat får han ju...

• Svar på tråden Hur ofta ammar era 2 1/2 månaders?
  • gotlandstösen

jag ammnar min tös när hon är hungrig och det kan bli allt från flera timmar i mellan till en gång i halvtimmen. Hon brukar somna till vid bröste och när hon sedan vaknar vill hon äta mer igen. Visa dagar gör jag inte annat än ammar henne och hon är i samma ålder som din bebis. Får ibland lite ersättning när mjölken inte räcker till.

• E Å

Min lilla tjej äter ungefär med samma intervaller som din kille gör, hon är 1 1/2 månad, men nu när det är så varmt också så har jag fått för mig att hon vill ha oftare för att hon är törstig o behöver vätska..

• SötFlöt

när jag ammade gjorde jag det var tredje timma fast fick ta extra ersättning. min bvc-sköterska sa att jag inte skulle amma oftare, höll med..en gång i timmen är jobbigt i längden.. jag har  bestämda tider sedan min bebis var 3 veckor, orkar inte ge mat hit o dit o, rutiner är bäst.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 25 Februari ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Purlan
    SötFlöt skrev 2009-06-24 15:19:55 följande:
    när jag ammade gjorde jag det var tredje timma fast fick ta extra ersättning. min bvc-sköterska sa att jag inte skulle amma oftare, höll med..en gång i timmen är jobbigt i längden.. jag har  bestämda tider sedan min bebis var 3 veckor, orkar inte ge mat hit o dit o, rutiner är bäst.
    Menar du att du ger ersättning emellan eller efter varje amning?
  • Flickan och kråkan

Har en 2-månaders. Ammar ibland varje timme, ibland går det 3 timmar. Som du TS alltså. fast min lille michelingubbe äter ofta på natten också. På kvällarna hänger han vid bröstet mest hela tiden. Storebror var likadan. var en liten tjockis medan jag helammade. Nu är han en spinkig 1½-åring på 10½ kilo. högst normalt alltså, skulle jag svara på din fråga. Kör och tror fullt på fri amning. Det är ju egentligen inte så lång tid det handlar om i det stora hela

• Ankissen

Ella är två månader och äter var tredje timme ungefär, ett bröst. Hon gör det dygnet runt, ev. med ett längre sovpass det första hon gör på kvällen, som kan bli fem timmar.

• Pralin M

Min tremånaders äter 1 gång i timmen på kvällen/eftermiddagen. På dagen och natten äter han oftast med 2-3 timmars mellanrum. Men ibland är han hungrig efter bara 1½ timme.

• näradig

oooja, oftare än så. nästan hela dygnet har våra snuttat.

• YokohamaNr2

Min lille ar 8 veckor sa lite yngre men han ater som din TS, ibland kan det nastan ga 4 timmar men ibland ar det bara en timme emellan. Tror det ar hogst normalt och dessutom som nagon annan namnde kan de ju vara torstiga i varmen.

Far jag hoppa in med en annan fraga ocksa, hur ofta bajsar era? Min gick nastan i 10 dagar utan nagot och sen kom en rejal laddning och nu har han inte bajsat sen i Lordags igen....min aldre son var absolut inte sa men jag har hort att det inte ar ovanligt med helammade barn.

• Purlan

Min kille bajsade typ 6 ggr om dagen den första månaden och nu ungefär en gång om dagen. Som längst har det gått tre dagar och den blöjan var INTE rolig...vill inte föreställa mig 10 dagar...känns som att man kan vira in dem i en svart sopsäck direkt då...

Men är era barn också glada i typ 10  minuter då de ätit och kinkar sedan...?

• MalinV

Min lillkille ville också äta hela tiden när han var riktigt liten. Åt med en till två timmar mellan, och var inte allt för glad där emellan. Sen infördes dels napp och dels Minifomdroppar i hans liv och sedan dess får han med 3-4 timmar mellan på dagtid och ungefär sju timmar på natten. Nu är han en för det mesta nöjd och glad fyramånadersbebis.

Nappen fick han för att han hade så stort snuttbehov och Minifomdroppar för att han hade ont i magen. Min BVC-sköterska menade att han hade svårt att skilja på hungrig och ont i magen och därför ville äta ofta - och då fick han bara mera ont. Hon rekommenderade minst tre timmar mellan så att magen fick vila lite mellan varven.

• YokohamaNr2
    Purlan skrev 2009-06-24 21:31:33 följande:
    Min kille bajsade typ 6 ggr om dagen den första månaden och nu ungefär en gång om dagen. Som längst har det gått tre dagar och den blöjan var INTE rolig...vill inte föreställa mig 10 dagar...känns som att man kan vira in dem i en svart sopsäck direkt då... Men är era barn också glada i typ 10  minuter då de ätit och kinkar sedan...?
    Nej du den blojan var inte rolig och sjalvklart hande det nar vi var ute i parken och hade picnic, som tur ar hade jag med mig extra klader!
  • BlommyNess12

Min son åt var 5:e timme när jag ammade honom redan från det att han föddes.

• nötskrikan

TS: Dottern är 2½ månad och jag ammar ungefär lika ofta som du gör (fast mer än en gång på natten), låter helt normalt. Speciellt nu i värmen blir det amning ofta. Hon är ganska nöjd däremellan, i alla fall om hon får uppmärksamhet.

Bajsblöjor - senaste månaden har hon ändrat vanor och bajsar nu högst två gånger i veckan. Inga roliga blöjor att byta... Blir sanering av skötbord och nya kläder varenda gång.

• lillgarden

casper äter ungerfär var tredje timma på dagen. Han äter länge då nästan en timme varje gång.
    Har kommit på att när han börjar bli gnällig ett tag efter han ätit så är det sömn han behöver så då får han sova ett tag och sen när han vaknar så brukar han vara hungrig och äter då ett helt mål. alltså från båda brösten.
    Känns som att han blir mer nöjd då än han var innan :)

lillgarden.blogg.se

• LAV0LINA

Min tös äter mycket likt TS son. Tösen är också 2½ månad.. Dock sover hon hela nätterna. Hon somnade kl 22 och inatt väckte jag henne kring 1 och tryckte i henne lite mat, sen sov hon till kl 8.30!
    VARJE blöja vi byter har hon bajsat i. Så har hon gjort sedan bb... Har aldrig bytt en enda blöja utan bajs faktiskt.
    Jag har svårt att få henne att äta ordentligt på dagen faktiskt. Hon äter bara från ett bröst och jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att äta mer?!
    Det dröjde ju 1½ månad innan hon tog bröstet för mig och sedan hon började göra det ätter hon lite men jätteofta. När vi gav bröstmjölk i flaska åt hon var tredje-fjärde timme och var jättenöjd...
    Skulel så gärna vilja få nån struktur på hennes ätande (såklart hon får ammas fritt i värmen, men när det inte är såhär varmt är det ju samma visa).
    Hon skriker ju som att hon håller på att svälta ihjäl, äter i max 5 min och somnar sen.. Ska man låte henne skrika i hopp om att hon somnar och sover en stund och sen äter mer ordentligt? Min dotter sover knappt alls under dagen, bara några korta "powernaps" på en kvart två-tre gånger vilket jag tycker är alldeles för lite...

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Flickan och kråkan

Ett tips är bärsjal. Vår lille kille sover inte heller långa stunder på egen hand. Vaknar hela tiden. Stoppar jag ner honom i sjalen så somnar han dock och sover oftast där tills jag plockar ur honom. Skönt att få amningsvila ett par timmar under dagen och så får han en ordentlig tupplur. Brukar bli 2 promenader om dagen. Passar lille storebror på 1½ utmärkt. Då får han rasa av sig ute också.

Svar på tråden Hur ofta ammar era 2 1/2 månaders?