• Glittrax

Äntligen svar! moraxella catharallisbakterie

Äntligen har vi fått veta varför vår dotter hostat till och från i 5 månader, har inte fått nån hjälp av bvc utan dom har tyckt att hosta hos barn är normalt då hon inte visat några andra tecken på sjukdom!

Vid kontakt med vc i måndags fick hon ta näsprov och har en bakterie som heter "moraxella catharallis" och som kan orsaka just hosta!! Så nu blir det antibiotika i en vecka! hoppas nu att hostan försvinner!

läkaren sa att det varen typisk dagisbakterie som inte alltid visade några symtom men den kunde även ge lunginflammation!

nån fler som haft denna bakterie?

• Svar på tråden Äntligen svar! moraxella catharallisbakterie
  • happy2

Ts De är en av alla de bakterier som de flesta barn går o bär kring på endel är bara bärare medans på andra så bryter de ut i sjukdom,,

Mina söner spec min yngsta har dessa bakterier av olika slag o går ganska regelbundet på antibiotika just för att de bryter ut o gör han så dålig under lång tid,,
    De 2 yngsta har dessutom fått  vaccinet som ska hjälpa till at hindra dessa dagis bakterier att frodas så extremt, men de funkar inte på alla,, De finn i dag i vaccinations programmet,, Men de är inte tillg'ängligt för alla,, Tor de började med vaccinet för barn födda o8-09 andra får betala för att få sina barn vaccinerade,,

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Pyris

Inte just den bakterien, men vet att min dotter gick jätte lång tid, 2-3 månader, o var snorig o hostig. Vi bad vct o kolla, men dom tyckte vi var löjliga o det va nog bara envist virus.
    I ett annat ärende kom vi med henne till en annan vct o nämnde detta. Då tog dom med en gång ett näsprov, som visade att hon hade pneumokocker, vilket bland annat kan ge hjärhinneinflammation o lunginflammation.
    Då var jag rätt irriterad på vårat vct.

• Glittrax
    happy2 skrev 2009-06-24 18:39:17 följande:
    Ts De är en av alla de bakterier som de flesta barn går o bär kring på endel är bara bärare medans på andra så bryter de ut i sjukdom,,Mina söner spec min yngsta har dessa bakterier av olika slag o går ganska regelbundet på antibiotika just för att de bryter ut o gör han så dålig under lång tid,,De 2 yngsta har dessutom fått  vaccinet som ska hjälpa till at hindra dessa dagis bakterier att frodas så extremt, men de funkar inte på alla,, De finn i dag i vaccinations programmet,, Men de är inte tillg'ängligt för alla,, Tor de började med vaccinet för barn födda o8-09 andra får betala för att få sina barn vaccinerade,,
    vad heter det vaccinet?
    vad brukar din yngsta få för symtom då?
  • Glittrax
    Pyris skrev 2009-06-24 18:51:26 följande:
    Inte just den bakterien, men vet att min dotter gick jätte lång tid, 2-3 månader, o var snorig o hostig. Vi bad vct o kolla, men dom tyckte vi var löjliga o det va nog bara envist virus.I ett annat ärende kom vi med henne till en annan vct o nämnde detta. Då tog dom med en gång ett näsprov, som visade att hon hade pneumokocker, vilket bland annat kan ge hjärhinneinflammation o lunginflammation.Då var jag rätt irriterad på vårat vct.
    förstår att du blev irriterad på vc.. jag är lite irriterad på vårat bvc.. i fortsättningen ska jag inte lyssna på dom...man ska ju vara påläst för att få rätt hjälp känns det som ibland..
    ber dom ta snabbsänka varje gång min lilla besöker läkare påvc.. så får man en liten bild om sänkan är normal

på min tjej har dom tagit halsprov vid några tillfällen och då har hon haft pneumockocker och hon har haft halsfluss och öroninflammation som pnuemococker kunde ge men de andra sjukdomarna du nämner är ju väldigt mkt allvarligare!
  • m3ssy

Gissar att vaccinet är Prevenar mot pneumokocker

• happy2
    m3ssy skrev 2009-06-24 19:29:20 följande:
    Prevaner var ett av vaccinet i allafall,, tack för att du friskade opp minnet,,

Mina söner har ofta lungiflammationer öroninflammationer, halsfluss,, krupp samt att de är astmatiska,, De är i stora drag infektionskännsligare än vanligt,, tillbringat mycket tid på sjukhus, akuten samt vc och alla dv undersökningar som de går i genom regelbundet för att hålla koll på hur kroppen läker o står emot vanliga barnsjukdommar,,

Sen har de åkt på sjukdommar som är mindre vanliga hos barn bla bältros,,
  • Glittrax
    m3ssy skrev 2009-06-24 19:29:20 följande:
    aha, men det vaccinet har min dotter redan fått och hon är född 07... tom gratis fast vi fick info om att endast för barn födda efter april 08 skulle det vara gratis för, men bara att tacka och ta emot!
    happy2 skrev 2009-06-24 19:42:58 följande:
    Prevaner var ett av vaccinet i allafall,, tack för att du friskade opp minnet,,Mina söner har ofta lungiflammationer öroninflammationer, halsfluss,, krupp samt att de är astmatiska,, De är i stora drag infektionskännsligare än vanligt,, tillbringat mycket tid på sjukhus, akuten samt vc och alla dv undersökningar som de går i genom regelbundet för att hålla koll på hur kroppen läker o står emot vanliga barnsjukdommar,, Sen har de åkt på sjukdommar som är mindre vanliga hos barn bla bältros,,
    oj bältros lät inget vidare att drabbas av som barn, stackars barn!

halsfluss fick inte barn under 2 år sa läkaren som undersökte min dotter.. men det hade hon visst, första gången då hon var 9 månader... sen har hon haft det flera ggr...
    min dotter har varit så sjuk sen hon började dagis i feb... "bara" vanliga förkylningar har tagit jättehårt på henne och personalen har sagt att hon är lätt blir sjuk, visst det börjar lugna sig nu.. men så otroligt jobbigt det har varit!
  • happy2

Ts ja de är verkligen tuft när man har barn som är sjuka konstant,,, Ända sen vi började få barn för 6år sen har sambon o jag i snitt vabbat ca 178 dagar om året..
    Vi har fått söka vårdbidrag för att få någon som hellst kompensering för alla ekonomisk förlust som satt oss i total back..

• Glittrax
    happy2 skrev 2009-06-24 19:59:36 följande:
    Ts ja de är verkligen tuft när man har barn som är sjuka konstant,,, Ända sen vi började få barn för 6år sen har sambon o jag i snitt vabbat ca 178 dagar om året..Vi har fått söka vårdbidrag för att få någon som hellst kompensering för alla ekonomisk förlust som satt oss i total back..
    va tråkigt att höra er situation, har det varit svårt att få extra vabdagar från fk eller det kanske är självklart när man har så sjuka barn?
  • BymBym

Vår tjej hade precis samma sak. Men hostan var ändå inte så störande så vi beslöt att prova utan antibiotika och den försvann efter ett tag. Hon hostade ca ett halvår men vi trodde det berodde på att fökylningarna hela tiden avlöste varandra. Det var när väl hon blev fri från förkylningarna vi reagerade på hostan.

Svar på tråden Äntligen svar! moraxella catharallisbakterie