• Anonym (Glan)

Vitamin B5 mot extremt fet hy

Hejsan!

Jag har beställt något som heter Clearly Gone, ett vitamin B5-preparat som skall minska sebumproduktionen i huden. Detta för att jag har sådan otroligt fet hy. Blir glansig i ansiktet bara någon timme efter att jag tvättat det.

Har provat alla möjliga sorts krämer; antingen hjälper de bara temporärt eller så har de inte hjälpt alls. T ex Dermalogicas salicylsyra fick jag bara ännu fetare hy utav. Har även provat Proactives fukrkräm mot fet hy, och märkt noll i resultat.

Någon annan som har testat Clearly Gone/vitamin B5 och sett att det funkar?

• Svar på tråden Vitamin B5 mot extremt fet hy
  • Anonym (xxxx)

Nä men jag har beställt Vilantae på nätet som nog är nåt liknande. Kapslar.

• Anonym (ocm)

Jag har iofs inte Clearly Gone utan beställt från vitamin-b5.se/ - men det borde väl vara samma?
    Jag har inte ätit så länge så jag kan inte uttala mig om slutresultatet. Det enda jag kan säga är att min mage inte riktigt gillade detta så jag har fått trappa upp sakta. Nu är jag till slut uppe i rätt dos och har ätit den en vecka kanske.

I övrigt jag jag rekommendera "oil cleansing method" - d.v.s. att du använder ren olja för att tvätta din hy. Det har funkat väldigt bra på mig. Problemet är ju delvis att hyn producerar fett för att kompencera att du torkar ut med starka tvålar.
    Så istället för att tvätta med "tvål" tvättar du med ren olja (t ex olivolja) och smörjer med kräm - eller olja! Googla på "oil cleansing method" eller OCM.

• Anonym (Glan)

Anonym (ocm) skrev 2009-06-24 14:16:18 följande:

Jag har iofs inte Clearly Gone utan beställt från vitamin-b5.se/ - men det borde väl vara samma?Jag har inte ätit så länge så jag kan inte uttala mig om slutresultatet. Det enda jag kan säga är att min mage inte riktigt gillade detta så jag har fått trappa upp sakta. Nu är jag till slut uppe i rätt dos och har ätit den en vecka kanske.I övrigt jag jag rekommendera "oil cleansing method" - d.v.s. att du använder ren olja för att tvätta din hy. Det har funkat väldigt bra på mig. Problemet är ju delvis att hyn producerar fett för att kompencera att du torkar ut med starka tvålar.Så istället för att tvätta med "tvål" tvättar du med ren olja (t ex olivolja) och smörjer med kräm - eller olja! Googla på "oil cleansing method" eller OCM.
    Blev du typ lös i magen eller tvärtom? Jag har redan magbesvär, så det är ju inte så skoj med ännu mer.

Intressant, skall titta på OCM
  • Anonym (Glan)

Anonym (xxxx) skrev 2009-06-24 14:14:01 följande:

Nä men jag har beställt Vilantae på nätet som nog är nåt liknande. Kapslar.
    Låter också intressant. Hur länge har du ätit det?
  • Anonym (ocm)

Anonym (Glan) skrev 2009-06-24 14:18:41 följande:

Anonym (ocm) skrev 2009-06-24 14:16:18 följande: Blev du typ lös i magen eller tvärtom? Jag har redan magbesvär, så det är ju inte så skoj med ännu mer. Intressant, skall titta på OCM
    Japp - riktigt lös i magen blev jag när jag satt in "korrekt" dos = 3 tsk/dag direkt.
    Fick börja med 1 kryddmått och öka sakta... det gick bättre.
  • Anonym (Glan)

Anonym (ocm) skrev 2009-06-24 14:29:34 följande:

Anonym (Glan) skrev 2009-06-24 14:18:41 följande:
    Japp - riktigt lös i magen blev jag när jag satt in "korrekt" dos = 3 tsk/dag direkt.Fick börja med 1 kryddmått och öka sakta... det gick bättre.
    Aha, du har beställt i flytande form. Jag skall få några kapslar, men man kanske blir dålig i magen av dem också
  • Anonym (xxxx)

Har inte fått dom än. Dom borde komma nu i veckan. Man ska äta 20 kapslar om dagen. Det är 400 i en burk så det räcker bara 20 dagar. Och kostar 400 kr (460 med frakt). Sen kan man trappa ner. Jag tänkte äta mellan 5-10 om dagen för jag har inte så mycket problem. Men jag återkommer när jag börjat!!

• Anonym (ocm)

Anonym (Glan) skrev 2009-06-24 14:31:13 följande:

Anonym (ocm) skrev 2009-06-24 14:29:34 följande: Aha, du har beställt i flytande form. Jag skall få några kapslar, men man kanske blir dålig i magen av dem också
    Nej det är pulver faktiskt. Men man blandar det i vätska och dricker.
  • solrosen74

Jag har provat allt medicinskt och icke medicinskt mot mina finnar eller vuxenacne som det heter.
    Jag har rejäla besvär med väldigt inflammerad hud och stora bölder.
    Rödheten försvann i stort sett direkt när jag började med clearly gone, 3 tsk/dag.Tvättar också med den oljan dom har.
    Har sakta sakta blivit bättre,men har haft en liten återgång nu då jag fuskat lite.
    Har väl hållit på ca 1 månad.

• Anonym (Glan)
    solrosen74 skrev 2009-06-24 14:45:12 följande:
    Jag har provat allt medicinskt och icke medicinskt mot mina finnar eller vuxenacne som det heter.Jag har rejäla besvär med väldigt inflammerad hud och stora bölder.Rödheten försvann i stort sett direkt när jag började med clearly gone, 3 tsk/dag.Tvättar också med den oljan dom har.Har sakta sakta blivit bättre,men har haft en liten återgång nu då jag fuskat lite.Har väl hållit på ca 1 månad.
    Jag har inte så mycket finnar, dock mkt pormaskar och förstorade porer och hyn blir som sagt högblank bara en stund efter att jag tvättat den. Så det är det oljiga jag har problem med mest. Har du erfarit att just det feta har försvunnit när du använt Clearly Gone?
  • Anonym

Zink och silicea (kisel) är också bra mot fet hy.

Däremot misstänker jag att din hud egentligen är torr och överkompenserar genom att producera fett för att fixa problemet själv. Salicylsyran kan vara uttorkande, och eftersom det gjorde dig ännu fetare i hyn så skulle jag tippa på att din hy är uttorkad.

• Anonym (Glan)
    Anonym skrev 2009-06-24 19:22:05 följande:
    Zink och silicea (kisel) är också bra mot fet hy.Däremot misstänker jag att din hud egentligen är torr och överkompenserar genom att producera fett för att fixa problemet själv. Salicylsyran kan vara uttorkande, och eftersom det gjorde dig ännu fetare i hyn så skulle jag tippa på att din hy är uttorkad.
    Har provat silicea och det funkade inte alls.
    Har dock inte torr hud överhuvudtaget, inte någonstans på kroppen. Har provat att "mätta" huden med feta hudkrämer, olika slags fuktkrämer genom åren, men inget sådant har funkat det heller. Det som fungerat bäst är att tvätta med vanlig hård tvål; då blir huden inte lika snabbt fet. Men det funkar bara några dagar i rad, sedan har hyn vant sig vid "behandlingen".

När jag använde salicylsyran blev huden omedelbart fetare än annars, så det var precis som att substansen retade sebumkörtlarna till högre produktion.
  • solrosen74

Min hy är inte fet eller glansig alls trots att jag rengör med olja.
    Så det funkar helt enkelt jättebra och jag har massor av pormaskar men dom är på stark tillbaka gång.
    Jag har ju varit illröd på hakan och näsan också typ som ett stoppljus
    Men det försvann ju omedelbart.

Men jag kan tänka att det går fortare för nån som inte har så stora problem som jag.

• Anonym (Glan)

Hej igen!

Jag har börjat äta Clearly Gone nu (vitamin B5) och tro det eller ej, men jag har redan märkt av att hyn är mindre fet! Det är ju helt fantastiskt! Hoppas nu det håller i sig bara. Liiiite bättre skulle jag dock önska att det blev, men är nöjd som det är nu också. :)

• Anonym (xxxx)

Märkte du resultat på en dag?????

• Anonym (xxxx)

Frågar igen, märkte du resultat så där snabbt?

Svar på tråden Vitamin B5 mot extremt fet hy