• Mumselumsan

Vad tror/tycker ni om konserverade kantareller?

Hej!

Ska ha gäster i helgen och ska bla göra en paj. Har gjort den förut och den är super! Dock ska det vara kantareller i och när jag gjort den tidigare har jag haft färska kantareller. Såklart finns inga färska svenska kantareller nu men inte heller import hittar jag. Så därför undrar jag om någon provat konserverade? Är det goda? Eller är det lika stor skillnad på dom färska och konserverade som det är på färska och konserverade champinjoner?
    Gör hellre en annan paj än en misslyckad, allra helst då jag ju vet precis hur god denna kan vara.....

Någon som testat de konserverade?

• Svar på tråden Vad tror/tycker ni om konserverade kantareller?
  • Mumin80

Jag brukar använda icas och dom funkar hur bra som helst. Dom är kanske lite mörkare i färgen, men smaken kan i alla fall inte jag känna nån större skillnad på. Konsistens å sånt e precis som på färska kantareller efter stekning. Jag hade såna i pajen till midsommar och den fick väldigt mycket beröm.

• Mumselumsan

Mumin80: Tack för ditt svar! Då ska jag absolut testa med konserverade Köpte du burkarna med hela eller de i bitar? Tänkte ifall någon sort är bättre än den andra?

• Ann Lee

Kan tipsa om att skölja kantarellerna eftersom jag tycker att det är mera grus i de än när man rensar själv.

• Mumin80

Jag köper ICA:s konserverade kantareller, som är hyfsat hela i burken + billiga. Jag har för mig att det finns några andra märken också, som har andra svampar på burk också (murklor å grejer väl), men dom är så hutlöst dyra så jag har aldrig testat.

Svar på tråden Vad tror/tycker ni om konserverade kantareller?