• Innerjoin

Birka eller Cinderella??

Bor på landets "framsida", så ingen i familjen har åkt Ålands el Finlandsfärja...Nu i sommar ska vi till Sthlm, och funderar då på att åka på en 24 timmarskryssning. Vi är 2 vuxna och 4 barn/teenisar mellan 8-17 år - att hitta något som passar alla blir svårare och svårare, men detta känns som om det kunde vara kul , eller vad tror ni? Är det något för teenisarna att göra? Frågan är om vi ska välja Birka Paradise eller Viking Cinderella??
    Finns det soldäck med solstolar på båda? Lite oklart på hemsidorna tycker jag...

• Svar på tråden Birka eller Cinderella??
  • mion

Cinderella skulle jag säga passar alla =) sol stolar finns .....

• Gravid 89

Jag har varit på en kryssning med Birka cruises en gång (det var alltså inte Birka paradise) och åkte då till Helsingfors. Det var en resa på två nätter och tre dagar. Mitt i vardagen, och det var hemskt roligt! Men det var nog mest för att jag och min syster då höll på med en massa djävulskap på båten (notera att detta var många år sedan...) eftersom det var fullt av panchis'ar som inte förhöjde stämningen för oss något avsevärt.

Personligen tror jag Viking Cinderella har lite bättre standard och sådär

• hotten

solstolar å plaskpool finns väll på båda men baradise har väll en riktig pool oxå ..

• Högst32tecken

Nu har jag ganska dålig koll men är det inte så att Birka är en ren kryssningsbåt och Viking fungerar under sommaren mer som transport för Finnar som ska åka och hälsa på släkten?

• Jenny N

Av de 2 alternativen skulle helt klart valt Birka Paradise, speciellt med barn.
    Båda båtarna är jättefina men tycker det är mycket mer fylla på Cinderella, riktig party båt, skulle inte vilja ha med mina barn där.
    Nu är det i och för sig mycket fest på Birka med, men upplever det som mer städat.

Vi brukar dock åka till Helsingfors när barnen ska med då jag upplever det som mindre festande på långkryssningarna och mer barn.

• mion

Fylla är det på båda båtarna......

Jag åker både med vänner o ensam med min son o då väljer jag en söndag el anna tidig dag i veckan då det är lugnare... På cinderella alltså o vi åkte sist nu i söndags o han är 10 år o hade jätte roligt som vanligt =)

Ni skulle väl ha nån lite äldre tonåring med oxå... jag hade då absolut åkt med cinderellan då jag tycker birka är jätte tråkig... men det är en smaksak..... tror jag =)

Åk 2 vändor o kom fram till vad som passar just er =)

• Innerjoin

Tack för svaren, de flesta verkar tycka Birka...Men jag tror faktiskt det blir Cinderella iaf..Blir betydligt billigare! Vi åker sön-mån, och hoppas att det inte är så vansinnigt mycket fylla..... Vi ska till Gustavsviks camping direkt efter och bada där - så just pool är inte viktigt.

• mion

bra val =) buffen dock måste jag säga personligen är inte värt sitt pris! jag äter numer alltid i foodgarden o alltit fläskfilen såååå god =) ha så kul =)

• Morbid Mistress

Jag skulle inte åka Cinderella med barn. Cinderella är ren partybåt och där hör inte barn hemma (speciellt inte på helgerna). Det finns dock andra lugnare kryssningar med Viking. Birka har jag aldrig åkt så det kan jag inte uttala mig om.

• Morbid Mistress
    Innerjoin skrev 2009-06-24 22:21:34 följande:
    Tack för svaren, de flesta verkar tycka Birka...Men jag tror faktiskt det blir Cinderella iaf..Blir betydligt billigare! Vi åker sön-mån, och hoppas att det inte är så vansinnigt mycket fylla..... Vi ska till Gustavsviks camping direkt efter och bada där - så just pool är inte viktigt.
    Kolla du hellre Vikinglines andra kryssningar. De har andra dygnskryssningar som inte är cinderella.
  • mion

På helgerna ja.....o senare i veckan men nu var det så lugnt det kunde bli... o 99% var över 50år så..o buss resan hem var den lugnaste på läääääääänge haha

Det går visst att åka på den med barn! Vi har gjort det flera ggr o det går jätte bra man kan som sagt påverka genom att välja en lugnare dag...

Va tror ni att folk är nykterister på birka el??? haha

Näe åk o njut =)

Svar på tråden Birka eller Cinderella??