• Linda Al

Är det dags att stryka Q ur det svenska alfabetet?

Ja, Q används knappt i det svenska språket längre. I princip bara i efternamn.

Dessutom uttalas ju Q som K (i orden alltså). Då kan man väl lika gärna förenkla och skriva K på en gång? Det försvårar bara att ha en extra bokstav.

Att bokstaven används i andra språk spelar ingen roll, tycker jag. Det finns ju många språk som har andra bokstäver än de i det svenska alfabetet. Dessa får man ju lära sig när man lär sig ett språk.

Jag anser bokstaven Q helt onödig och platskrävande, och önskar bort den ur det, redan lite långa, svenska alfabetet! Vad tycker DU?

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det dags att stryka Q ur det svenska alfabetet?
  • Gurkan

Dels används Q i svenska språket, som quiche, quilta, qourn...
    Dessutom har vi Q i det engelska språket och det engelska språket lär vi oss tidigt i skolan så varför försvåra och plocka bort bokstaven?

• ESCV

Den har ju alltid funnits där så varför tabort den? : ) Jag gillar Q!

• Majla

Aldrig, då försvinner ju Q:t i mitt efternamn! Aldrig att jag vill ha ett k

• Nathalie009

Äpplen och Päron skrev 2009-06-24 18:47:51 följande:

Nej! Då måste ju en massa barn få "vanliga" namn! Stackars Qevin och Qarin!
    hahaha
  • Licens To Kiss

Bort med den fula bokstaven

Gravid med andra barnet. BF 2010-01-29
  • Linda Al
    Gurkan skrev 2009-06-24 18:39:59 följande:
    Dels används Q i svenska språket, som quiche, quilta, qourn...Dessutom har vi Q i det engelska språket och det engelska språket lär vi oss tidigt i skolan så varför försvåra och plocka bort bokstaven?

Fast det är just det jag menar! Det uttalas ju KUICHE, KUILTA; KOURN, varför då ha två bokstäver för samma ändamål?

Och som jag skrev tidigare, så lär man sig bokstäverna samtidigt som man lär sig engelska. Allt uttalas ju ändå inte lika i de två språken, där måste man ju ändå lära om hur man använder tungan. T ex "with", som med svenskt uttal skulle låta "vith".

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Chomsky

Hur skulle studentkårerna överleva utan bokstaven Q? Härliga ord som Gasque, Qlubbmästeriet, Q-vers, Osqledaren, Osquar och Osqulda, skulle gå förlorade!
    Man har ju redan avskaffat kårobligatoriet.

Leve Intifadan!
Svar på tråden Är det dags att stryka Q ur det svenska alfabetet?