pönz skrev 2009-06-26 10:22:13 följande:
Men va krångligt.Det står på skolans hemsida att det finns platser kvar på kurserna, och då sökte jag några av dem. De kan ju inte skriva att det finns platser kvar om det inte finns det? Så då tycker man ju rimligtvis att man borde komma in. Annan sak vore det väl om man söker utbildningar som har "lägg till-knapp" på
studera.nu men inte har annonserat ut lediga
platser.Om en skola lägger ut lediga platser på hemsidan så ska det väl finnas lediga platser också? Annars borde de ju ta bort annonsen liksom.Och de lägger väl inte ut en sådan annons om de vet att det är MASSOR med personer som sökt? Det måste ju betyda att de börjat kolla på ansökningarna och sett att det är typ bara 20 pers som har sökt och kursen har tex 40 platser och då lägger de ut en annons. Eller? Har jag fel? Önsketänkande kanske. Vet inte vad jag ska göra om jag inte kommer in.Hinner de kanske inte ta bort annonsen innan det är alldeles för många som sökt platserna?
Vi stänger inte möjligheten till sen anmälan om vi inte VET att det finns tillräckligt med sökande. T ex så vet jag att det på ett visst lärosäte inte går att göra en sen anmälan till Veterinärprogrammet, men på de flesta andra utbildningsalternativ... ;)
Sen kan ju inte vi ha daglig koll på hur det står till på specifika utbildningsalternativ, det finns hundratals utbildningsalternativ hos oss och på det andra STORA lärosätet i Uppsala finns tusentals...
Att vara sent ute har alltså sitt pris i form av osäkerhet. Just i år är den ju dessutom större än vanligt eftersom trycket på utbildning har ökat markant nu när konjunkturen inte är den bästa. Jag håller alltså med i ditt resonemang, men ur lärosätesperspektiv så vill man ju inte stänga ett alternativ för möjligheten att ta emot sena förrän man VET att man har tillräckligt med studenter, och det vet man ju inte om man inte har en rejäl marginal.