• pönz

Om man har gjort en sen anmälan till högskolan, när får man veta om man kommit in då?

Har försökt att leta på svaret på studera.nu och högskolornas hemsida men kan inte hitta...
    så jag undrar om någon av er vet.
    Jag har anmält mig till lite kurser som jag såg att det fanns platser kvar på enligt skolan. När får man veta om man kommit in på dem, måste man vänta till andra urvalet (i augusti) när alla som sökte i tid blivit antagna eller får man veta samtidigt som de andra?
    Det står att de som sökte i tid blir antagna först men om det nu finns platser kvar efter det, undrar då när man får veta om man kommit in.

Måste liksom fixa en Plan B... så hoppas att jag inte måste vänta till augusti för att få veta...

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Om man har gjort en sen anmälan till högskolan, när får man veta om man kommit in då?
  • lillgrodan2010

Jag gjorde en sen anmälan till det prgram jag idag läser. Och jag fick reda på hur jag låg till samtidigt som de andra, men vet inte om man kan ta det som en regel.

• fredrikannsofie

Det beror helt på hur mycket de har att göra på det enskilda lärosätet. På det lärosäte jag jobbar så har vi full fart att bli klara med de som sökt i tid till första urvalet, sen är det semesterperiod, och så börjar vi granska sena sökande i slutet av juli/augusti.

• pönz
    fredrikannsofie skrev 2009-06-25 08:37:02 följande:
    Det beror helt på hur mycket de har att göra på det enskilda lärosätet. På det lärosäte jag jobbar så har vi full fart att bli klara med de som sökt i tid till första urvalet, sen är det semesterperiod, och så börjar vi granska sena sökande i slutet av juli/augusti.
    Vilket lärosäte jobbar du på då? Såg att du bor utanför uppsala så det är därför jag undrar...
  • fredrikannsofie
    pönz skrev 2009-06-25 17:54:10 följande:
    Vilket lärosäte jobbar du på då? Såg att du bor utanför uppsala så det är därför jag undrar...
    Det finns väl två att välja på då? ;) Det mindre av dem! =)
  • Phlippan87

beror på hur sent man söker osv. har du sökt redan så borde du kunna få besked samtidigt som övriga sökande, i juli.. annars får du besked ca 1-2 veckor innan studiestart...
    sambon sökte sent och fick besked direkt eftersom han kontaktade kansliet på skolan direkt och fick besked om antal lediga platser...

• fredrikannsofie
    Phlippan87 skrev 2009-06-26 09:06:56 följande:
    beror på hur sent man söker osv. har du sökt redan så borde du kunna få besked samtidigt som övriga sökande, i juli.. annars får du besked ca 1-2 veckor innan studiestart...sambon sökte sent och fick besked direkt eftersom han kontaktade kansliet på skolan direkt och fick besked om antal lediga platser...
    Som sagt, det går inte att säga någonting, förutom att ju tidigare man gjort ansökan ju tidigare får man besked. Där jag jobbar har vi inte börjat än, så även om man gjorde en sen anmälan väldigt tidigt (säg 17 april) så får man inte besked i första urvalet (och kanske inte heller i andra...). En del andra lärosäten har säkert hunnit längre.
  • smarties

Eller så kan man kontakta antagningen direkt :)
    0771 550720 :)

• Phlippan87
    fredrikannsofie skrev 2009-06-26 09:10:11 följande:
    Som sagt, det går inte att säga någonting, förutom att ju tidigare man gjort ansökan ju tidigare får man besked. Där jag jobbar har vi inte börjat än, så även om man gjorde en sen anmälan väldigt tidigt (säg 17 april) så får man inte besked i första urvalet (och kanske inte heller i andra...). En del andra lärosäten har säkert hunnit längre.
    efter första uttagningen brukar de flesta kunna meddela om det finsn platser kvar om man själv kontaktar skolans kansli
  • fredrikannsofie
    Phlippan87 skrev 2009-06-26 09:18:42 följande:
    efter första uttagningen brukar de flesta kunna meddela om det finsn platser kvar om man själv kontaktar skolans kansli
    Absolut, om det finns platser kvar på en specifik utbildning brukar de veta. Däremot så får man ju inte veta om man kommer in, de vet ju inte hur många som ansökt tidigare än du som sökt just det alternativet, och som därmed står före i kön... Därför kan man inte säga något om när man får ett definitivt besked om när man kommer in, och det var ju det TS fråga handlade om... Men vad vet jag om antagning, som jobbar med antagningsfrågor på ett lärosäte... ;)
  • fredrikannsofie
    smarties skrev 2009-06-26 09:13:08 följande:
    Eller så kan man kontakta antagningen direkt :)0771 550720 :)
    Det är bättre att ta kontakt med lärosätet, VHS vidarebefordrar bara jobbet till lärosätena och det är ute på dessa som antagningen görs.
  • pönz

Men va krångligt.
    Det står på skolans hemsida att det finns platser kvar på kurserna, och då sökte jag några av dem. De kan ju inte skriva att det finns platser kvar om det inte finns det? Så då tycker man ju rimligtvis att man borde komma in. Annan sak vore det väl om man söker utbildningar som har "lägg till-knapp" på studera.nu men inte har annonserat ut lediga platser.
    Om en skola lägger ut lediga platser på hemsidan så ska det väl finnas lediga platser också? Annars borde de ju ta bort annonsen liksom.
    Och de lägger väl inte ut en sådan annons om de vet att det är MASSOR med personer som sökt? Det måste ju betyda att de börjat kolla på ansökningarna och sett att det är typ bara 20 pers som har sökt och kursen har tex 40 platser och då lägger de ut en annons. Eller? Har jag fel?

Önsketänkande kanske. Vet inte vad jag ska göra om jag inte kommer in.
    Hinner de kanske inte ta bort annonsen innan det är alldeles för många som sökt platserna?

• pönz
    fredrikannsofie skrev 2009-06-26 09:05:11 följande:
    Det finns väl två att välja på då? ;) Det mindre av dem! =)
    det finns väl många lärosäten runt uppsala inte bara två?
    eller det beror kanske på vad man räknar som "utanför uppsala".
  • fredrikannsofie
    pönz skrev 2009-06-26 10:22:13 följande:
    Men va krångligt.Det står på skolans hemsida att det finns platser kvar på kurserna, och då sökte jag några av dem. De kan ju inte skriva att det finns platser kvar om det inte finns det? Så då tycker man ju rimligtvis att man borde komma in. Annan sak vore det väl om man söker utbildningar som har "lägg till-knapp" på studera.nu men inte har annonserat ut lediga platser.Om en skola lägger ut lediga platser på hemsidan så ska det väl finnas lediga platser också? Annars borde de ju ta bort annonsen liksom.Och de lägger väl inte ut en sådan annons om de vet att det är MASSOR med personer som sökt? Det måste ju betyda att de börjat kolla på ansökningarna och sett att det är typ bara 20 pers som har sökt och kursen har tex 40 platser och då lägger de ut en annons. Eller? Har jag fel? Önsketänkande kanske. Vet inte vad jag ska göra om jag inte kommer in.Hinner de kanske inte ta bort annonsen innan det är alldeles för många som sökt platserna?
    Vi stänger inte möjligheten till sen anmälan om vi inte VET att det finns tillräckligt med sökande. T ex så vet jag att det på ett visst lärosäte inte går att göra en sen anmälan till Veterinärprogrammet, men på de flesta andra utbildningsalternativ... ;)

Sen kan ju inte vi ha daglig koll på hur det står till på specifika utbildningsalternativ, det finns hundratals utbildningsalternativ hos oss och på det andra STORA lärosätet i Uppsala finns tusentals...

Att vara sent ute har alltså sitt pris i form av osäkerhet. Just i år är den ju dessutom större än vanligt eftersom trycket på utbildning har ökat markant nu när konjunkturen inte är den bästa. Jag håller alltså med i ditt resonemang, men ur lärosätesperspektiv så vill man ju inte stänga ett alternativ för möjligheten att ta emot sena förrän man VET att man har tillräckligt med studenter, och det vet man ju inte om man inte har en rejäl marginal.
  • Phlippan87

här brukar de ha gnaska bra koll på hur många sökande som finns, även sena anmälningar om man pratar med dem nu... men så är det en relativt liten skola också...
    här har de på sin hemsida en lista på de utbildningar med gott om lediga platser, sedan nämner de att det kan finnas på övriga program med men att det är de listade som är absolut störst chans att komma in på

• Savanna555
    fredrikannsofie skrev 2009-06-26 09:10:11 följande:
    Japp, på en del andra lärosäten (eller, tja, åtminstone ett) har man kommit ganska så långt med granskningen av sena anmälningar och där kommer de som anmält sig fram till förra veckan eller så att få besked redan efter det första urvalet.
Svar på tråden Om man har gjort en sen anmälan till högskolan, när får man veta om man kommit in då?