Är det någon som har det ultimata receptet på kladdkaka?
Jag har gjort många kladdkakor i mina dagar, vissa godare än andra men jag har inte hittat det ultimata receptet ännu. Är det någon som har ett riktigt gott recept att dela med sig av?
Jag har gjort många kladdkakor i mina dagar, vissa godare än andra men jag har inte hittat det ultimata receptet ännu. Är det någon som har ett riktigt gott recept att dela med sig av?
Enkelt och funkar alltid!
3 ägg
150g smält smör
2 1/4 dl mjöl
4 1/2 dl socker
5-6 msk kakao
1tsk vaniljsocker
1krm salt
Är smeten god så blir kakan god.
Grädda i ca 30min, 150-175 grader beroende på ugn.
Jag brukar vicka på kakan och se hur det runner under ytan. Det ska inte blir vågor, men inte så gräddad att det är helt stilla heller sas.
Blir det för kladdig kan den ju med fördel frysas och ätas så! *Mums!*
vanlig kladdkake smet, låt svalna och smält choklad och lägg på toppen, låt stelna.
Hur gott som helst!!!
Denna måste du prova, smakar paradis
125 g smör
3 dl vispgrädde
250 g mörk block
250 g ljus block
ev 2 msk rom
Smält smöret på svag värme & tillsätt grädden när smöret är nästan smält. Låt koka upp & lyft kastrullen från värmen.
Bryt ner chokladen i gräddblandningen & rör till en jämn smet. Tillsätt därefter rommen. Häll smeten i en form med löstagbar kant & ställ i kylen minst 4 timmar & gärna över natten.
Enligt receptet ska man kavla 250 g mandelmassa till botten men jag avskyr det så jag brukar krossa digestivekex & blanda med lite smör eller helt skippa botten.
Jag har själv kommit på detta recept. Det baseras på det traditionella receptet utan choklad men jag lade till 100 gram choklad och justerade därför mängden ingredienser.
Åh, det ska bli så spännande att testa era recept.
Dom ser supergoda ut.
Bara fyll på med fler recept. Jag älskar att baka kladdkaka.
Den här är min favorit. Den blir inte så jättekladdig, men god :) Jag jobbar på ett café och jag brukar bakad den där, perfekt eftersom den inte kladdar när man ska servera den till gästerna, blir snygga bitar.
3 dl socker
1 ½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
4 rågade msk kakao
150 g smält smör
2 ägg
Blanda de torra ingredienserna. Rör snabbt ner ägg och smör. Häll smet i smor och bröad form. Grädda 20 min i 200 grader.
/J.
Frödinge kladdkaka den bästa jag vet....
Sockiplast.
Då måste jag testa den i helgen.
Foodlover: Gör så :) Hoppas du blir nöjd med den!