• Foodlover

Är det någon som har det ultimata receptet på kladdkaka?

Jag har gjort många kladdkakor i mina dagar, vissa godare än andra men jag har inte hittat det ultimata receptet ännu. Är det någon som har ett riktigt gott recept att dela med sig av?

• Svar på tråden Är det någon som har det ultimata receptet på kladdkaka?
  • Cia o krabaten

Enkelt och funkar alltid!

3 ägg
    150g smält smör
    2 1/4 dl mjöl
    4 1/2 dl socker
    5-6 msk kakao
    1tsk vaniljsocker
    1krm salt

Är smeten god så blir kakan god.

Grädda i ca 30min, 150-175 grader beroende på ugn.
    Jag brukar vicka på kakan och se hur det runner under ytan. Det ska inte blir vågor, men inte så gräddad att det är helt stilla heller sas.
    Blir det för kladdig kan den ju med fördel frysas och ätas så! *Mums!*

• C4m1ll4

vanlig kladdkake smet, låt svalna och smält choklad och lägg på toppen, låt stelna.
    Hur gott som helst!!!

• Lillstrumpa79

Denna måste du prova, smakar paradis

125 g smör
    3 dl vispgrädde
    250 g mörk block
    250 g ljus block
    ev 2 msk rom

Smält smöret på svag värme & tillsätt grädden när smöret är nästan smält. Låt koka upp & lyft kastrullen från värmen.
    Bryt ner chokladen i gräddblandningen & rör till en jämn smet. Tillsätt därefter rommen. Häll smeten i en form med löstagbar kant & ställ i kylen minst 4 timmar & gärna över natten.

Enligt receptet ska man kavla 250 g mandelmassa till botten men jag avskyr det så jag brukar krossa digestivekex & blanda med lite smör eller helt skippa botten.

• Ann Lee

Jag har själv kommit på detta recept. Det baseras på det traditionella receptet utan choklad men jag lade till 100 gram choklad och justerade därför mängden ingredienser.

Kladdkaka deluxe
    100 gram smör
    100 gram choklad (valfri, men jag använde mjölkchoklad)
    2 dl strösocker
    2 ägg
    2 dl vetemjöl
    3 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull och ta kastrullen från plattan. Bryt chokladen i bitar och rör ner den i smöret. Rör om tills chokladen har smält. Rör ner strösocker och ägg. Blanda i vetemjöl, kakao och vaniljsocker. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Själv brukar jag använda bakplåtspapper i formen istället. Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 15 minuter. Servera kakan med glass, grädde eller frukt.
  • Foodlover

Åh, det ska bli så spännande att testa era recept.
    Dom ser supergoda ut.
    Bara fyll på med fler recept. Jag älskar att baka kladdkaka.

• Sockiplast

Den här är min favorit. Den blir inte så jättekladdig, men god :) Jag jobbar på ett café och jag brukar bakad den där, perfekt eftersom den inte kladdar när man ska servera den till gästerna, blir snygga bitar.

3 dl socker
    1 ½ dl mjöl
    2 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt
    4 rågade msk kakao
    150 g smält smör
    2 ägg

Blanda de torra ingredienserna. Rör snabbt ner ägg och smör. Häll smet i smor och bröad form. Grädda 20 min i 200 grader.

/J.

• latmasken

Frödinge kladdkaka den bästa jag vet....

• Yezzica
    Sockiplast skrev 2009-06-25 16:06:21 följande:
    Den här är min favorit. Den blir inte så jättekladdig, men god :) Jag jobbar på ett café och jag brukar bakad den där, perfekt eftersom den inte kladdar när man ska servera den till gästerna, blir snygga bitar.3 dl socker1 ½ dl mjöl2 tsk vaniljsocker½ tsk salt4 rågade msk kakao150 g smält smör2 äggBlanda de torra ingredienserna. Rör snabbt ner ägg och smör. Häll smet i smor och bröad form. Grädda 20 min i 200 grader./J.
    Precis detta receptet gör jag med!! Den är skit god och mina vänner vill jämt att jag skall baka den när dem kommer!!=)
  • Sockiplast
    Yezzica skrev 2009-06-25 18:16:42 följande:
    Precis detta receptet gör jag med!! Den är skit god och mina vänner vill jämt att jag skall baka den när dem kommer!!=)
    Då är du och jag överens om att det här är den ultimata kladdisen då! :D
    Den är jättegod, gjorde den nu när min sambo fyllde år för han vill hellre ha den än tårta :) Garnerade upp den lite snyggt med grädde, jordgubbar och hallon (för att få lite tårtkänsla), och det gick hem.
Svar på tråden Är det någon som har det ultimata receptet på kladdkaka?