• 0o0o

Hur gammal ska barnet vara när man börjar med sulkyvagn?

Är det för tidigt vid 11 mån och det är en sulky med liggläge?

• Svar på tråden Hur gammal ska barnet vara när man börjar med sulkyvagn?
  • Lundby87

Nä det är nog helt okej. Haft sen min tös va 6 månader dock en med fult ligg läge. Men vid 1 borde man vara stor nog och det är ert barn ju nästan

• vevik

hm, tja, det beror nog på vem man lyssnar på. Hugo Lagercrantz (framstående barnläkare) säger 4 år! andra experter säger 18 månader (det viktiga är att de kan kommunicera och tala om vad de ser och fråga om det är något de blir oroliga över) men man måste nog se till sitt barn, i många delar av världen så vänds de framåt från mamman/pappan väldigt tidigt men det är nog inte något som någon barnpsykolog skulle rekommendera. Det finns en bra artikel i tidningen Vi Föräldrar om just detta.
    Jag hade funderingar om att skaffa en till min 1-åring men har tänkt om...jag gillar att kunna ha ögonkontakt och kunna prata med honom.

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • Kalinka

Vi har skaffat en Bugaboo Bee, som har vändbar sittdel. Ibland vänder vi sittdelen framåt, men jag tycker inte om att inte kunna ha ögonkontakt med dottern (14 mån), så vi har den mest vänd mot oss.

• Dixie
    vevik skrev 2009-06-24 23:11:46 följande:
    hm, tja, det beror nog på vem man lyssnar på. Hugo Lagercrantz (framstående barnläkare) säger 4 år! andra experter säger 18 månader (det viktiga är att de kan kommunicera och tala om vad de ser och fråga om det är något de blir oroliga över) men man måste nog se till sitt barn, i många delar av världen så vänds de framåt från mamman/pappan väldigt tidigt men det är nog inte något som någon barnpsykolog skulle rekommendera. Det finns en bra artikel i tidningen Vi Föräldrar om just detta. Jag hade funderingar om att skaffa en till min 1-åring men har tänkt om...jag gillar att kunna ha ögonkontakt och kunna prata med honom.
    4 år??? då behöver de ju inte åka vagn längre......
  • vevik
    Dixie skrev 2009-06-24 23:14:37 följande:
    4 år??? då behöver de ju inte åka vagn längre......
    nej jag vet! känns kanske lite överdrivet men det han vill säga är att barnet måste kunna tala om ordentligt vad som oroar honom/henne....men han kunde ju egentligen lika gärna säga att barnet inte ska sitta framåt alls!
    Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • 0o0o
    Kalinka skrev 2009-06-24 23:14:11 följande:
    Vi har skaffat en Bugaboo Bee, som har vändbar sittdel. Ibland vänder vi sittdelen framåt, men jag tycker inte om att inte kunna ha ögonkontakt med dottern (14 mån), så vi har den mest vänd mot oss.
    Vart köpte du den? Och vad kostade den? Vill helst ha honom vänd mot mej så den lät ju himla bra!
  • Kalinka
    0o0o skrev 2009-06-24 23:16:28 följande:
    Vart köpte du den? Och vad kostade den? Vill helst ha honom vänd mot mej så den lät ju himla bra!
    Vi köpte den på Familjetorget. De har en webbutik, men även andra webbutiker har den. I storstadsregionerna finns det flera affärer IRL som man kan åka och prova den hos, men den finns inte hos Barnens hus eller Babyland. Den kostar 4800 kr, så DET är det stora minuset, men vi är jättenöjda. Den är värd varenda krona. Betydligt mer än vår Brio Happy som står hemma hos mina föräldrar och skräpar nu, den gamla traktorvagnen!
  • vevik

jag tror att Kiddy har en som är vändbar (en sulky alltså) jag tror den heter Click'n move
    www.baby1.se/barnvagn.html

Svar på tråden Hur gammal ska barnet vara när man börjar med sulkyvagn?