William13 skrev 2017-03-29 20:22:48 följande:
Lider av de just nu, men jag har inte ont i nacken men de känns som ständig migrän o illamående , känner du oxå de? Mår verkligen inte bra av de, men vårdcentralen här vill inte ge något till mej för jag är för ung.. jag är 13 å kan inte gå till skolan för jag mår piss! Några tips?
Skölj näsan med saltvatten. Googla "skölja näsan" så hittar du hur man gör. Bli inte stillaliggande, det ökar svullnaden i näsan. Sov halvsittande för att inte bli mer svullen i näsan på natten.
Spraya näsan med nässpray med kortison, tex Nasonex. Det finns på Apoteket. Du behöver inget recept från ngn läkare för att köpa det. Apotekspersonalen kan berätta hur mycket du ska spraya. Du kan också använda vanlig nässpray som tar bort nästäppa, men bara i tio dagar i sträck! Be en vuxen om hjälp med vilken sort du ska ha!
Ofta beror bihåleinflammation på virus och då hjälper inte penicillin, som är den medicin läkaren skulle kunna ge. Penicillin hjälper bara mot bakterier.
Ta värktabletter så att du slipper smärtan. En vuxen ska hjälpa dig med hur mycket du tar, det är nämligen farligt att äta för mycket sånt.