• Gurkan

Bihåleinflammation utan förkylning

Jga har varit frisk fram till igår då jag fick typiska symtom på bihåleinflammation (ont i kinden, tinningen, bakom ögat, halva näsan och öm i överkäkens tänder, lite stelhet i nacken). Idag vaknade jag dessutom helt tilltäppt i näsan på samma sida och så har mina lymfkörtlar under käken börjat ömma. Men jag har inte varit förkyld eller sjuk överhuvudtaget utan det satte sig på bihålerna direkt? Någon mer som varit med om det här?

• Svar på tråden Bihåleinflammation utan förkylning
  • ebben

ja,får ofta i bihålorna,fast jag inte är "förkyld" i övrigt

• Gurkan
    ebben skrev 2009-06-25 07:07:38 följande:
    ja,får ofta i bihålorna,fast jag inte är "förkyld" i övrigt
    Har du något bra knep på att lindra det?
  • ebben

o nä,det finns inte enligt min mening!
    gå till eller ring till läkare-be att få rinexin tabletter och nässprayet som är bra mot biholor-minns inte vad det hette nu!
    det enda som MÖJLIGEN hjälper-starka smärtmediciner lindrar inte ,för värken kommer ju av själva biholorna,så man måste bli kvitt det.

• Gurkan
    ebben skrev 2009-06-25 07:15:58 följande:
    o nä,det finns inte enligt min mening! gå till eller ring till läkare-be att få rinexin tabletter och nässprayet som är bra mot biholor-minns inte vad det hette nu! det enda som MÖJLIGEN hjälper-starka smärtmediciner lindrar inte ,för värken kommer ju av själva biholorna,så man måste bli kvitt det.
    Tack!
    Avvaktar till imorgon och sen får jag väl ringa VC...
  • Slöjan
    Gurkan skrev 2009-06-25 07:25:05 följande:
    Tack!Avvaktar till imorgon och sen får jag väl ringa VC...
    Avvakta till imorgon? Jag behöver alltid pencillin när jag får bihåleinflammation.. och jag kan inte vänta någon dag alls pga smärtan....
  • Slöjan

Glömde fråga: tar du någon nässpray alls?

• krakel

Får man komma in och fråga en fråga...
    har vart förkyld ett bra tag nu.. det blev precs innan midsommar mycket bätttre emn efter så blev det värre igen...
    segt snor och hosta som om jag hade rökt i 40 år....och imorse lite feberkänsla...hade i förrgår ont i ena kinden och har mycket ont i huvudet, men å andra sidan är det ju runt 30 gtrader varmt här nu och lite vätska..

ja iaf min fråga är hur sannolikt är det att man fått bihåleinflammation... tycker inte att jag är så pass sjuk att jag vil belasta VC men det är ju drygt att det adrig går över....

• ebben

vissa får fort i bihålorna,andra får det ju aldrig fast de kan va jättesjuka!
    det vet man ju liksom aldrig!
    lite besvär kan man ju ha o att det ger med sig av nässpray,vanligt nezeril,o alvedon...
    Så nog kan man avvakta om man inte lider ihjäl sig.

• Gurkan
    Slöjan skrev 2009-06-25 07:57:05 följande:
    Avvakta till imorgon? Jag behöver alltid pencillin när jag får bihåleinflammation.. och jag kan inte vänta någon dag alls pga smärtan....
    Jag har ont men inte så ont att jag inte står ut och står jag ut så avvaktar jag. Kan ha något med att jag inte tycker om läkare ;P
  • William13

Lider av de just nu, men jag har inte ont i nacken men de känns som ständig migrän o illamående , känner du oxå de? Mår verkligen inte bra av de, men vårdcentralen här vill inte ge något till mej för jag är för ung.. jag är 13 å kan inte gå till skolan för jag mår piss! Några tips?

• Vessle piken
    William13 skrev 2017-03-29 20:22:48 följande:

Lider av de just nu, men jag har inte ont i nacken men de känns som ständig migrän o illamående , känner du oxå de? Mår verkligen inte bra av de, men vårdcentralen här vill inte ge något till mej för jag är för ung.. jag är 13 å kan inte gå till skolan för jag mår piss! Några tips?

Skölj näsan med saltvatten. Googla "skölja näsan" så hittar du hur man gör. Bli inte stillaliggande, det ökar svullnaden i näsan. Sov halvsittande för att inte bli mer svullen i näsan på natten.

Spraya näsan med nässpray med kortison, tex Nasonex. Det finns på Apoteket. Du behöver inget recept från ngn läkare för att köpa det. Apotekspersonalen kan berätta hur mycket du ska spraya. Du kan också använda vanlig nässpray som tar bort nästäppa, men bara i tio dagar i sträck! Be en vuxen om hjälp med vilken sort du ska ha!

Ofta beror bihåleinflammation på virus och då hjälper inte penicillin, som är den medicin läkaren skulle kunna ge. Penicillin hjälper bara mot bakterier.

Ta värktabletter så att du slipper smärtan. En vuxen ska hjälpa dig med hur mycket du tar, det är nämligen farligt att äta för mycket sånt.
Svar på tråden Bihåleinflammation utan förkylning