• Tess76

Mat till stranden

Vad har ni med er för mat till era små när ni går till stranden en hel dag om det inte finns möjlighet att värma en burk mat?

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Svar på tråden Mat till stranden
  • Melva

Hur gammal?

Till mini (10 månader) brukar jag ta med en burk färdig gröt och så blir det frukt och dricka på det. Men inget av mina barn har varit så där jätteintresserade av mat när det varit varmt. Det har ätits ordentligt på morgonen och kvällen istället.

Pastasallad brukar fungera till dom äldre. Fruktsallad eller frukt på det.

• Vhilma och Victor

Pannkakor, matigare mackor, sallader..

• Blonde

Går det inte att ta med en termos m hett vatten och värma burkmaten i vattenbad? Inte provat, en tanke bara.

Ersättning/välling: hett vatten i termos, blanda m pulver, svalna

Frukt!

• vittra

Ja det beror ju helt på vilken ålder det rör sig om. Vi brukar ta med tex yoghurt, frukt, matiga mackor, kanske potatissallad eller pastasallad (hemmagjorda såklart)

• Tess76

Ålder ja...8 månader.
    En termos med vatten har jag haft ibland på bilresa, men det tar så lång tid, men det är klart, man får väl ligga lite före i tiden helt enkelt. Fruktpuré tar jag självklart med, men tänkte att det kanske inte är så mättande i längden.
    Den färdiga gröten, äter man den kall?

• vittra
    Tess76 skrev 2009-06-25 11:26:10 följande:
    Ålder ja...8 månader. En termos med vatten har jag haft ibland på bilresa, men det tar så lång tid, men det är klart, man får väl ligga lite före i tiden helt enkelt. Fruktpuré tar jag självklart med, men tänkte att det kanske inte är så mättande i längden. Den färdiga gröten, äter man den kall?
    Många verkar gilla den kall, men å andra sidan... det blir ju faktiskt sjukt varmt i solen, så om det rör sig om att du vill värma mat/vatten etc, ställ ut i solen så blir det ju varmt på en gång!
  • paloma84

Jag har en liten kylväska, som jag lägger ner en liten vattenflaska som är fryst som man kan sen dricka när den tinar. Det gör att maten hålls fräsch i kylväskan. Jag har med mig färsk frukt, ibland fruktpuré, yougurt.
    Koka upp vatten, och häll i en termos. Med den kan du göra gröt och vällning. Ett tips är att köpa en "vällning doserare", som du kan ha färdiga mängder med gröt och välling pulver.
    Till gröten brukar jag ta med mig en vanlig TakeAway mugg och en sked, superlätt att blanda till, sen är det bara att slänga det och slippa att dra hem =)
    Du kan även värma barnmat och sen bevara den i en annan termos.
    Smörgåsrån och vatten är alltid bra!

Lycka till på stranddagarna =)

• SchumiFerrari

Min son gillar och har alltid föredragit sin burkmat kall. Prova att ta med och ge.

Smurfen kommer i augusti!
  • saris2008

ta med lagomt varmt vatten i en termos och gör gröt, det gjorde alltid vi, sen gillar vå kille att äta burkmat kall, du kan annars gräva ned den i sanden när ni kommer till stranden så blir den lite ljummen iallfall när det är dags att äta den.

• Mollemupp

Värm burken med mat och stoppa i en termos som du först förvärmer med hett vatten. Då håller sig maten varm länge.

• Tess76

Smart med termos! Tack alla för tips!

Svar på tråden Mat till stranden