• LAV0LINA

Platt bakhuvud - går det bort?

Har sett att dottern börjat på "platt" bakhuvud. Hon har kudde då hon sover, kudde på babysittern, i vagnen och för det mesta då hon ligger på rygg. Har jag en FÖR platt kudde tro? (den jag har just nu är ca 1-2 cm hög och inte speciellt fluffig)

Välkommen till världen Emma! 12/4 2009
  • Svar på tråden Platt bakhuvud - går det bort?
  • Imox

Min son hade platt huvud, han ville enbart ligga på rygg jämt som liten. hade kudde presic som du!
    Hans platthet började försvinna när han kunde sitta och inte belastade huvudet lika mycket så det försvinner var inte orolig!

• Southern Belle

Har ni lagt märke till om hun lutar med huvudet? En vanlig orsak till platt huvud är strama halsmuskler (torticollis) vilket gör att barnet håller huvudet snett. I så fall bör ni kontakta en läkare och få hjälp av en sjukgymnast. Om din dotter inte är så gammal ännu finns goda chanser att huvudet återfår sin runda form.

I övrigt är det viktigt att du låter henne ligga på mage ofta för att förhindra att huvudet blir plattare. T ex kan du låta henne sova på mage på dagtid när du kan hålla henne under uppsikt!

Prova också en tjockare kudde!

Lycka till!

• LAV0LINA

Southern Belle - vad menar du med strama halsmuskler egentligen, min dotter är väldigt stark i nacken och tränar och lyfter huvudet såfort hon ligger på mage.

• LAV0LINA

men hon håller det inte snett ska ajg tillägga.

LAV0LINA skrev 2009-06-25 09:37:01 följande:
    Southern Belle - vad menar du med strama halsmuskler egentligen, min dotter är väldigt stark i nacken och tränar och lyfter huvudet såfort hon ligger på mage.
  • Southern Belle

Förlåt, jag var lite otydlig! Om musklerna är mer strama på ena sidan än andra lutar barnet med huvudet. Ibland syns det väldigt tydligt men ibland kan man bara ana det. Du kan ju vara lite observant på det för att utesluta torticollis. Det kan leda till asymmetriska ansiktsdrag. Men om du inte har märkt något är det säkert inget du behöver oroa dej för!

• Flickan och kråkan

Är det torticollis blir barnet platt på ena sidan av huvudet och inte mitt bak. Då blir huvudet liksom skevt. Vår kille blev lite skev eftersom han föredrog att ligga på ena sidan av huvudet - inte torticollis dock. Vi använde sidkudde till honom. Fungerar fint till barn med platta bakhuvuden också.

TS, det försvinner inte alltid om man bara låter det bero. Det beror på hur platt det har blivit m.m.

• Aprilia77

Vår lillkille fick också lite platt bakhuvud som bebis. Vi inskaffade en "sidokudde" som han sov i. Jag har för mig att den kallades för Babysleep, fanns i alla fall på www.babykoncept.se att köpa. Den var super, hans bakhuvud blev runt och jättefint!

• Flickan och kråkan
    Aprilia77 skrev 2009-06-25 11:55:37 följande:
    Vår lillkille fick också lite platt bakhuvud som bebis. Vi inskaffade en "sidokudde" som han sov i. Jag har för mig att den kallades för Babysleep, fanns i alla fall på www.babykoncept.se att köpa. Den var super, hans bakhuvud blev runt och jättefint!
    Det var den vi hade också. Fungerade kanonbra.
  • FiaMärta

Vår dotter hade väldigt platt huvud, vi gjorde inget särskilt och idag (18 mån) har hon ett fint runt huvud. Jag tror att det löser sig av sig själv!

• Nemiia

Kan han inte ligga lite på mage under dagen när han inte sover, för att avlasta huvudet lite?

• Evangeline72

Min dotter är platt också. Hon är 4 månader. Jag har varit hos läkare och de har gett mig följande råd:

Undvik babysitter
    Tjock kudde på natten (inte de vanliga tunna babykuddarna)
    Sidokudde (en specialkudde som gör att de ligger stilla på sidan)
    Sitta mycket på föräldrarnas lår och titta
    Använda bärsele
    Magläge så mycket det går (ej när de ska sova eller är oövervakade)

Fram tills de är 6 månader är skallen mjuk och då har man chansen att forma om den bättre. Därefter tar det längre tid.

Lycka till=)

• Dahlia

Vår son hade platt huvud när han var liten...
    Nu är han snart 14 månader och huvudet är runt o fint som det ska vara.
    När han började sitta mera så försvann det sakta men säkert!

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Rödtott

Min tjej på 15 månader har lite platt bakhuvud, men det är inget som bvc tycker är något problem. Till saken hör att hon hade von rosen skena i 3mån när hon var nyfödd och i princip bara låg på rygg. Vi hade bra kuddar överallt men det hjälpte inte.. Vi lyckades se till att huvudet inte blev snett, men lite platt blev det ändå. Jag hoppas att det kommer att växa bort lite mer. Någon som vet om det gör det när de är så här stora?

• kiwii87

Min lille pojk på 4 mån. har oxå blivit lite platt mitt bak på huvudet, trots kuddar jämt o ständigt. O magläge har han dessutom aldrig gillat. Ligger ca 5 min. o sen blir det för jobbigt.

Nu har jag däremot börjat använda en Bumbo-stol. Perfekt för honom eftersom han vill vara med och se allt. I den sitter han ju upp utan nåt tryck på huvudet. Det är fortf. lite tungt för honom att sitta längre stunder men förhoppningsvis ändrar sig formen på huvudet till det bättre.

• LAV0LINA
    kiwii87 skrev 2009-06-26 09:35:15 följande:
    magläge har han dessutom aldrig gillat. Ligger ca 5 min. o sen blir det för jobbigt.
    Samma med min tös. Hon tränar bara på att lyfta huvudet när hon ligger på mage och när det blir för jobbigt skriker hon bara. Hon har aldrig gått att lägga på mage och kunnat slappna av...
  • ElinGöteborg

Bra tråd! Min lilla tjej har oxå platt bakhuvud och är 3 månader! Har precis börjat med magträning, går bra tills hon blir trött sen blir hon ledsen. Blir lite stressad av att det är platt. Men jag har nu beställt en tjockare kudde från Babykoncept då jag inte hittade den där sidokudden. Kanske inte finns kvar i sortimentet.....

Hoppas det går till sig!!

• Mistii
    ElinGöteborg skrev 2009-07-17 15:41:35 följande:
    Bra tråd! Min lilla tjej har oxå platt bakhuvud och är 3 månader! Har precis börjat med magträning, går bra tills hon blir trött sen blir hon ledsen. Blir lite stressad av att det är platt. Men jag har nu beställt en tjockare kudde från Babykoncept då jag inte hittade den där sidokudden. Kanske inte finns kvar i sortimentet..... Hoppas det går till sig!!
    Sidokudden finns fortfaranden där. Välj baby/barn och sedan sova. Den heter babysleep. Vi köpte debn nyss till vår dotter med platt skalle och den har fungerat jättebra. Köpte även ny kudde till säng ochn vagn.
  • kokos

Jag låter min son på 3 månader sova på sidorna. Han sover mycket bättre än på rygg! Och hans platthuvud har redan försvunnit på bara några veckor. På dagarna ligger han dock på ryggen och leker

Svar på tråden Platt bakhuvud - går det bort?