När vår dotter var runt 1,5 år började vi försöka få till ett syskon till vår dotter, som har kromosomknas. Vi visste inte då vad det var, och vet inte nu heller. Vi vet vad det beror på nu, men eftersom det är helt okänt, spelar det ingen större roll. Vi vet dock nu att det är de novo, dvs har uppkommit helt spontant och av en slump.
Folk runt oss tyckte att vi skulle vänta med syskon eftersom vi ju hade Lilja, som var lite krävande, men jag tyckte att de inte skulle lägga sig i. De tyckte att det var såååååå jobbigt för oss att ha Lilja, medan vi bara tyckte att det var lite jobbigt, för att försöka förklara det för dig...
Lillebroren föddes några veckor efter vår dotters treårsdag och såhär i efterhand är jag glad över att det inte blev tidigare. Mycket hängde på motoriken, det var guld värt att hon var mer mobil vid 3 år än 9 månader tidigare (det tog 9 mån att få till brorsan) och så här ÄNNU mer i efterhand, skulle det varit skönt att få brorsan ännu senare, kanske nu, när hon är 5 år men det är ju en avvägningsfråga. Jag har alltid sagt att "jag vill få alla de barn jag ska ha ´på raken´ och sen får det vara klart" och då tycker inte jag att det funkar att ha 5-6 år mellan syskonen...
Men man vet ju aldrig hur det blir framöver när man har ett barn som inte är som alla andra.... Och nu har jag inte kikat in hos dig, så jag vet inte vilka svårigheter ditt barn har, eller hur gammal han är... men jag ska kika, så återkommer jag med om-det-vore-jag-perspektiv...