• ensamhemma

varför vill läkarna skriva ut lergigan,theralen och atarax?dom hjälper inte mot stark ångest och panikattacker

ingen av ovannämnda mediciner hjälper mot mina bekymmer men ändå så insisterar läkaren på att skriva ut nån av dom

det ända som hjälper är stesolid,sobril eller oxascand

blir så irriterad när jag tänker på det att jag börjar koka,GE MIG NÅT SOM HJÄLPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

så jag undrar varför dom skriver ut sånt verkningslöst skit som ändå inte funkar?

• Svar på tråden varför vill läkarna skriva ut lergigan,theralen och atarax?dom hjälper inte mot stark ångest och panikattacker
  • Mrs Winter
    ensamhemma skrev 2009-06-25 15:27:21 följande:
    ingen av ovannämnda mediciner hjälper mot mina bekymmer men ändå så insisterar läkaren på att skriva ut nån av domdet ända som hjälper är stesolid,sobril eller oxascand blir så irriterad när jag tänker på det att jag börjar koka,GE MIG NÅT SOM HJÄLPER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!så jag undrar varför dom skriver ut sånt verkningslöst skit som ändå inte funkar?
    Du behöver kanske anan behandling än tabletter? Samtalsterapi el liknande?
  • ensamhemma

jag har en psykolog sen ett år tillbaka.....

undrar bara varför skriva ut åksjuke/allergitabletter till nån med megaångest det känns som ett hån??

• Anonym

Dom är fega när det gäller starka piller....

• ensamhemma

men då kan dom väl sluta o tillverka benzo om man ändå inte får dom fattar inte poängen med varför man inte kan få rätt medicin vid svår ångest under kontrollerade former såklart.

• Mrs Winter
    ensamhemma skrev 2009-06-25 15:39:21 följande:
    jag har en psykolog sen ett år tillbaka.....undrar bara varför skriva ut åksjuke/allergitabletter till nån med megaångest det känns som ett hån??
    Lergigan används vid behandling av ångest/oro.
  • ensamhemma

Mrs Winter skrev 2009-06-25 16:03:23 följande:

Lergigan används vid behandling av ångest/oro.
    tro mig jag vet att det används men till ingen nytta när det gäller mig,blir bara hjärndöd och tappar synen men paniken bara växer.
  • tisteln

Jag har för mig att de tabletter du vill ha är starkt beroende framkallande, och det skriver de sällan ut under längre perioder.

• Anonym

Efter som det finns en mycket stor beroende problematik kring benzopreparat som tex de du nämner, vilken sjuksvården till stor del är medskylldig till är man i dag mycket försiktigare vid förskrivning av benzodiazepider.
    Visst är tex Atarax från början en allergimedicin men lång användring och forskning har visat att den också är lugnande och ångestdämpande, även theralen och lergigan har väl dokumenterad effekt. Tråkigt att den inte fungerar så bra för dig, men benzopreparat är inte alltid lösningen, ta upp till diskussion med din läkare om varför han/hon väljer att förskriva de preparat som han/hon gör och ta upp at du inte känner att dessa funkar. Som någon tidigare skrivit kanske du behöver annan kompletterande behandling.

• Anonym

har du fått benzo utskrivet innan? kan vara så att om du fått det så vill de inte hålla på o skriva ut det pga av beroenderisken. Tycker iofs att theralen borde hjälpa dig åtminstone att somna på kvällarna om du har svårt för det, har du fått flytande eller tabletterna? atarax tycker inte jag heller hjälper något vidare så där förstår jag dig men lergigan kan hjälpa om du vågar o vill ta de ett tag för då försvinner tröttheten o dåsigheten och du borde få en bättre lugnande effekt

• Anonym

Jag tar atarax vid behov - fungerar superbra för mig.
    Jag får panikångest attacker lite då och då, mår illa och börjar kräkas - kan sedan inte sluta, utan kräks i 4-12 veckor.
    Men nu har jag atarax i handväskan och så fort jag känner paniken krypa på, så tar jag ett piller, slappnar av och låter den jobba. Trixet (för mig)är att slappna av, spänner jag mig så fungerar det inte.

Svar på tråden varför vill läkarna skriva ut lergigan,theralen och atarax?dom hjälper inte mot stark ångest och panikattacker