• 2rarabarn

Norsk skogskatt eller Helig Birma

Nu ska vi bli med katt igen, efter en längre tid.
    Som rubriken lyder är vi jättesugna på N skogskatt eller Helig Birma

Hur veta vilken ras vi ska välja?

Vi vill att det ska vara en innekatt som gillar att busa lite och är en social familjekatt.

Fördelar och nackdelar med de olika raserna, hjälp mej snälla!

• Svar på tråden Norsk skogskatt eller Helig Birma
  • Molfel

Vi har 2 katter av rasen helig birma :)
    Mina två birmor är väldigt sällskapliga och keliga :)

Nackdelar är kanske att det är en del borstande men det är det kanske med båda raserna iochförsig :)

Inboxa mig om det är något mer du vill veta om birmor. Min svärmor är uppfödare av denna rasen förresten :)

• Majsan70

Eftersom jag föder upp Helig Birma så röstar jag oxå för just den rasen. Jag kan inget om Skogkatter så jag kan varken ge för eller nackdelar där.

Jag upplever inte att det är särskilt mycket pälsvård på våra Birmor ( just nu 3 stycken) De har lätt att lära och är helt enkelt lagom mycket katter. Sen att de är så otroligt vackra talar ju för dem oxå.
    Hur katterna blir till sättet beror i stor grad på uppfödaren, generna samt uppfostran av dem.

• trasselsudd

Jag hade en norsk skogskatt, men han gick tyvärr bort för några år sedan.
    Hur mysig som helst.
    Pratglad, social, kelig. 
    Han var väldigt annorlunda om man jämför med bondkatterna vi har.

Cilla ska bli storasyster i september.
  • trasselsudd
    Cilla ska bli storasyster i september.
  • 2rarabarn

Båda raserna är otroligt fina tycker jag.
    Vad säger en norsk skogskatt om att vara innekatt?

Är det så att de har stort rörelsebehov och behöver rasa av sig?

• Pepsikatten

Jag har haft/har båda. En Skogis kräver lite mer pälsvård än en Birma då den får "tovor" i underpälsen om den inte får en genomborstning regelbundet - hur ofta är olika från katt till katt.
    En Skogis är lite mer "vild" och busig än en Birma men båda leker som alla katter, om man säger så...
    Med vild menar jag att den gärna är lite överallt samtidigt. Uppe på en dörr eller uppe på högsta garderoben och samtidigt hos dig och nyfiket kollar vad du gör.
    Båda katterna är väldigt goa, sociala och snälla katter!

• DST

Skogisar behöver man inte borsta speciellt ofta, som tur är..borstar min nån gång i veckan, men han får aldrig tovor. Stort +
    De har stort klätterbehov, så har man inget stort klösträd kommer det bli ett stort - för er..min var vild och hoppade runt som en flygekorre på möbler (stor-bord-diskbänk-stol osv) innan vi fick det stora trädet.

Givetvis beror det mycket på individen också..ni kan ju säga till uppfödaren vad ni letar efter, lite mer specifikt. Vill ni t.ex ha en aktiv katt kanske ni inte ska ta kullens "soffpotatis".. :)
    Tror detta är viktigast, att hitta en seriös uppfödare.

Min skogis är nyfiken, vill "hjälpa till" med lite allt möjligt, blir jätteglad när det kommer besök ("jaa, flera som kan klappa mig!"). Dock är han ingen knäkatt, ligger hellre nära än i knät/på människor.

Mamma har en birma, men den sover mest..fast han är ju lite äldre också..men jag har för mig att de inte är så busiga?
    Min skogis är riktigt busig och han är snabb som tusan (speciellt om man jämför med min andra katt, som är en huskatt).

Förresten heter rasen norsk skogkatt, utan s! Skogskatter är huskatter som oseriösa uppfödare försöker få att låta mer..."exotiska", eller dyrare snarare. Ja, det låter skumt, fast man vänjer sig. :)

• Pepsikatten
    2rarabarn skrev 2009-06-25 17:04:26 följande:
    Båda raserna är otroligt fina tycker jag. Vad säger en norsk skogskatt om att vara innekatt? Är det så att de har stort rörelsebehov och behöver rasa av sig?
    Den vi har har möjlighet att vara ute i trädgården när vi är ute och vill göra det ibland en stund. Men båda raserna är avlade på att vara mestadels innekatter och kan lätt anpassas till det om dom är vana från början...
  • Angel Face

Jag tror mer på en norsk skogskatt om man har barnfamilj. Dem är oftast mer lungnare med barn än vad birmorna jag har erfarenhet av.

• Pepsikatten
    DST skrev 2009-06-25 17:05:31 följande:
    Skogisar behöver man inte borsta speciellt ofta, som tur är..borstar min nån gång i veckan, men han får aldrig tovor. Stort + De har stort klätterbehov, så har man inget stort klösträd kommer det bli ett stort - för er..min var vild och hoppade runt som en flygekorre på möbler (stor-bord-diskbänk-stol osv) innan vi fick det stora trädet. Givetvis beror det mycket på individen också..ni kan ju säga till uppfödaren vad ni letar efter, lite mer specifikt. Vill ni t.ex ha en aktiv katt kanske ni inte ska ta kullens "soffpotatis".. :) Tror detta är viktigast, att hitta en seriös uppfödare. Min skogis är nyfiken, vill "hjälpa till" med lite allt möjligt, blir jätteglad när det kommer besök ("jaa, flera som kan klappa mig!"). Dock är han ingen knäkatt, ligger hellre nära än i knät/på människor. Mamma har en birma, men den sover mest..fast han är ju lite äldre också..men jag har för mig att de inte är så busiga? Min skogis är riktigt busig och han är snabb som tusan (speciellt om man jämför med min andra katt, som är en huskatt). Förresten heter rasen norsk skogkatt, utan s! Skogskatter är huskatter som oseriösa uppfödare försöker få att låta mer..."exotiska", eller dyrare snarare. Ja, det låter skumt, fast man vänjer sig. :)
    Ja absolut! Ett stort klösträd är ett stort plus annars kan gardinerna ju ryka när han har ett race!
Svar på tråden Norsk skogskatt eller Helig Birma