Skogisar behöver man inte borsta speciellt ofta, som tur är..borstar min nån gång i veckan, men han får aldrig tovor. Stort +
De har stort klätterbehov, så har man inget stort klösträd kommer det bli ett stort - för er..min var vild och hoppade runt som en flygekorre på möbler (stor-bord-diskbänk-stol osv) innan vi fick det stora trädet.
Givetvis beror det mycket på individen också..ni kan ju säga till uppfödaren vad ni letar efter, lite mer specifikt. Vill ni t.ex ha en aktiv katt kanske ni inte ska ta kullens "soffpotatis".. :)
Tror detta är viktigast, att hitta en seriös uppfödare.
Min skogis är nyfiken, vill "hjälpa till" med lite allt möjligt, blir jätteglad när det kommer besök ("jaa, flera som kan klappa mig!"). Dock är han ingen knäkatt, ligger hellre nära än i knät/på människor.
Mamma har en birma, men den sover mest..fast han är ju lite äldre också..men jag har för mig att de inte är så busiga?
Min skogis är riktigt busig och han är snabb som tusan (speciellt om man jämför med min andra katt, som är en huskatt).
Förresten heter rasen norsk skogkatt, utan s! Skogskatter är huskatter som oseriösa uppfödare försöker få att låta mer..."exotiska", eller dyrare snarare. Ja, det låter skumt, fast man vänjer sig. :)