När försvinner vätskan?
Är svullen som barbamamma så här 10 dagar innan BF. Jag undrar hur lång tid vätskan sitter i efter förlossningen? Vad är det som gör att man samlar vätska? Är den till för någonting?
Är svullen som barbamamma så här 10 dagar innan BF. Jag undrar hur lång tid vätskan sitter i efter förlossningen? Vad är det som gör att man samlar vätska? Är den till för någonting?
För mig tog det nog ca 2-3 veckor innan all vätska försvann. Trodde den skulle försvinna direkt men på mig var det som att allt vatten rann ner i benen och fötterna som blev ännu mer svullna ett tag
Försvann dag 5 och 6 efter förlossningen för mig.
Hade då varit jättesvullen (om benen) sedan vecka 21...
för mig tog det bara ett par dagar, typ 2-4 så var allt borta, kissade floder dag 1-2 efter förlossningen, sen de sista 1-2 dagarna så var det bara det absolut sista, ungefär som när man vrider de där 2 extra varven på en tvättsvamp för att verkligen tömma den
Får hoppas att det inte tar alltför lång tid... Jag ser inte skillnad på lår och anklar som det är nu. Haha!
Här är en till som är svullen som en michelingubbe..
samma här har bf 4/7...det gör ju sjukt ONT i fötter och ben...någon mer? Tips på vad man kan göra för att få bort smärtan?
Någon som vet varför kroppen inte kan ta hand om allt vatten nu? Inte nog med att man ska släpa runt på 20 kg övervikt... man ska knappt kunna gå heller. Nee, jag är inte bitter. Jag undrar bara hur kroppen tänker. ;)
Frågade min barnmorska om jag skulle dricka mer vatten men hennes svar blev att jag redan hade så mycket så det behövde jag inte tänka på. Men tänkte sen att jag ändå måste dricka mycket, annars storknar jag i denna värme.
Här är en till med elefantfötter. Händerna är så svullna att jag inte ens kan knyta nävarna.. Bf om 13 dagar. Hade lika mycket vatten förra gången och det försvann på 3 dagar. Underbart när man äntligen kan få på sej sina skor igen:)
Har haft svullna vader, fötter och händer sedan v20, nu i värmen är det värre än någonsin. Kan knappt gå och de enda skor som passar är havaianas. Är det någon som vet att ödem kan vara farligt?
Har BF idag och hoppas bebis kommer snart!
Här är svaret på vart vätskan kommer från! Barnmorska i artikel på Alltombarn.se : "När man är gravid kan man få svullna fötter och händer, vilket ofta kommer framåt kvällen. Svullnaden kan bero på ödem - vattenansamling i huden. Det kan kännas obekvämt. Den växande livmodern trycker på bäckenvenerna (vena cava, den stora venen på höger sida som transporterar blod från nedre delen av kroppen). Detta gör att cirkulationen går långsammare och att blodet kan ansamlas på vissa ställen. Trycket från det ansamlade blodet pressar ut vätska i vävnaden runt fötter och anklar - vätska som egentligen skulle befinna sig inne i blodbanan. Om du inte har högt blodtryck eller äggvita i urinen är svullna ben inte något onormalt. Det man kan göra när benen svullnar upp är att antingen använda stödstrumpor eller att lägga benen högt och att vila. Svullnaden försvinner successivt efter förlossningen"
Tyckte det var intressant, jag visste inte hellre varför man samlar vätska!
Efter min förra förlossning svettades jag kopiöst (ffa på nätterna) i två veckor. Sedan var jag tillbaka på min ursprungsvikt. Hade inte samlat supermycket vätska, men en del. Har hört fler som hade det så! Inte nog med att man läckte mjölk, fick gå upp på nätterna och byta kläder för att jag var genomsvettig också .
Turpis! Tack för informationen. Nu fattar jag varför och kan stå ut ett tag till. =)
Det försvann succesivt, var sjöblöt på nätterna! Mycket vätska försvann fort men allt tog ca 5 månader.
För mig tog det 2 veckor så var all vätska ute ur kroppen.... 17 kg...
Men flera av mina vänner som ammat har inte tappat speciellt mycket vätska förrän dom slutat amma.... och andra bara droppar i vikt plus lite till pgr av amningen!..
Det är ju väldans olika... Men just vätskan till fötterna och sånt brukar vara ganska vanligt att det börjar släppa som direkt...
Någon som får vita prickar på sidorna av fötterna när ni sväller som värst?? Fick et även på fingrarna idag...