• Anonym (besviken)

Sjukskriven från sommarjobbet - otroligt dåligt bemött

Idag tog jag steget och sjukanmälde mig på mitt sommarjobb. Har jobbat där i 6 år, varje sommar och lite extra under åren. Tidigare har det alltid gått hyffsat, men nu orkar jag inte mer. Har varit sjuk så länge. Ätstörningar, depp, ångest o utmattning.

Men mina chefer blev inte glada. Den ena som jag bara pratade med på telefon då han inte var där idag sa bara att vi får prata om det imorgon. Ska jag behöva gå dit när jag är sjuk?

Den som var där blev jättearg för att jag satte dom i skten då det inte är så lätt att hitta ny personal och det förstår jag. Sen blev det ännu värre när hon kom på att de måste betala min sjuklön i två veckor, hon muttarde om att jag tycker att jag ska ha betalt...

Hallå?! Jag är ensamstående, jag måste prioritera mig och mitt barn. Jag måste orka vara mamma först och främst.

Har länge vårdats inom öppenpsyk och denna veckan är min psykolog på semester, men vet att hon tyckt att jag ska sjukskriva mig tidigare. Ska vara sjukskriven hela hösten, har en del som måste bearbetas och redas ut samt vila upp mig. Detta gör att det känns helt galet att köra helt slut på mig nu, då blir ju återhämtningstiden ännu längre och jag längtar faktiskt till att få börja jobba. Tog precis min högskoleexamen för mitt drömjobb för en månad sen....

Vill verkligen inte gå dit imorgon. Är livrädd, är liksom redan ganska nedslagen och prkar inte försvara mig och mitt val. Förstår deras sits också, men jag kan inte offra min hälsa för deras skull...

Känns så tråkigt. Har arbetat där troget genom alla sommrar och nu när det är tufft är det ända jag bemöts av ilska. Inte ett ord om hur jag mår eller att de hoppas att jag ska må bra. Har alltid varit en familjär känsla på jobbet, nu känns den bara så falsk.

• Svar på tråden Sjukskriven från sommarjobbet - otroligt dåligt bemött
  • Anonym

På vilket sätt menar du att du blev dåligt bemött?Om jag vore arbetsgivare och en sommarjobbare som ska jobba några veckor sjukskriver sig resten av tiden så hade jag också blivit förbannad.

• barnfriföralltid

Varför tog du jobbet då?

• Anonym (besviken)
    Anonym skrev 2009-06-25 17:54:55 följande:
    På vilket sätt menar du att du blev dåligt bemött?Om jag vore arbetsgivare och en sommarjobbare som ska jobba några veckor sjukskriver sig resten av tiden så hade jag också blivit förbannad.
    Jag har jobbat där länge och troget. Alltid ställt upp, jobbat över när andra blivit sjuka osv. Hade du som arbetsgivare blivit förbannad om jag bröt benet?
  • Anonym (besviken)
    barnfriföralltid skrev 2009-06-25 17:57:16 följande:
    Varför tog du jobbet då?
    Därför att tro det eller ej så ville jag jobba och hoppades att det skulle gå. Dessutom är min son ganska van vid att ha tak över huvudet och mat på bordet.

Ursäkta spydigheten, men dumma frågor förtjänar dumma svar...
  • Anonym

du får tänka på att de är nog inte arga på dig, utan situationen de har hamnat i nu. Även om de inte är så glada i början så kanske de stöttar dig mer sen.

Gå dit o förklara hur du mår, det kommer att gå bra

• Anonym

Du skriver att du ska vara sjukskriven hela hösten,har du fått det beviljat?

• Anonym ("sparkad")

Hej jag förstår lite vad du menar. Jag jobbade som sommarvikarie på ett ställe under treårstid, och som vikarie året runt. Jag ställde alltid upp, då de alltid hade kort om personal, och jobbade dubbelpass tom ibland. Men sen fick en anhörig till mig fast tjänst på mitt jobb, även om vi hade jobbat tillsammans som vikarie under dessa tre åren, så fick jag inte jobba där längre. Inget telefonsamtal, ingenting. Jag fick höra detta från min anhörig. Jag blev så besviken :(

• Anonym (besviken)
    Anonym skrev 2009-06-25 18:04:51 följande:
    Du skriver att du ska vara sjukskriven hela hösten,har du fått det beviljat?
    Nepp, men kommer att vara det hur som helst!
    Godkänner inte fk så kommer vi att få leva snålt på mina besparingar samt att mina föräldrar lovat att hjälpa till. Det viktigaste är att jag blir bra. Längtar till att få börja arbeta. Har inte gått fyra år på universitetet för att inte kunna arbeta inom mitt yrke.
  • Anonym (besviken)

Tack "sparkad" och anonym i inl 5. Tyvärr har jag hört talas om detta beteende bland andra från tidigare år, men själv inte upplevt det. Känns tråkigt. Jag har verkligen trivts där och detta beslutet var inte alls lätt då jag faktiskt inte vill ställa till problem för dem.

• Anonym (förstår)

Det är många tuffa problem du räknar upp! Klart att man kan ta ett jobb i hopp om att kunna arbeta och sen inse när man väl börjat att det inte går. Personer med tendens att pressa sig själv för hårt gör väl ofta så (jag är så själv, måste verkligen öva mig på att känna efter och låta bli att ta på mig för mycket) - och jag får intrycket att du kanske också är en sådan person med tanke på att du har ätstörningar och känner ångest och utmattning.

Klart att det inte är roligt för arbetsgivaren när en anställd blir sjuk och visst kan det ställa till problem, men alla kan bli sjuka och det ingår i arbetsgivarens skyldigheter att betala sjuklön. Men det är väl så att eftersom sjukdomen inte är lika uppenbar som ett brutet ben blir det svårare för dem att koppla att du faktiskt inte kan arbeta. Förklara som det är imorgon när du pratar med dem. Hoppas verkligen att de förstår och inte surar över detta, för du har inte gjort något fel! Och om de inte gör det är det verkligen dålig stil från deras sida och något som du inte ska ta på dig skulden för. Kram på dig och grattis till din högskoleexamen!

• Anonym

ähh va .....man lever bara en gång- ta hälsan i första hand och skit i jobbet, jobb finns det massor av! helt betydelselöst! =)

• Anonym (meh)

Anonym (besviken) skrev 2009-06-25 18:08:40 följande:

Längtar till att få börja arbeta. Har inte gått fyra år på universitetet för att inte kunna arbeta inom mitt yrke.
    Jag vill inte förringa att du mår dåligt... Men om du längtar efter att arbeta så borde det väl inte vara några problem att ha ett sommarjobb? Att sen redan nu veta att du tänker vara sjukskriven hela hösten tycker jag rimmar lite ill med din längtan.

Förklara gärna.
  • Anonym

Ts en sak att väga in också är ju att ju längre tid du inte jobbar from din examen desto svårare kan det bli att få ett jobb

• Anonym (besviken)

Anonym (meh) skrev 2009-06-25 19:31:01 följande:

Anonym (besviken) skrev 2009-06-25 18:08:40 följande:
    Jag vill inte förringa att du mår dåligt... Men om du längtar efter att arbeta så borde det väl inte vara några problem att ha ett sommarjobb? Att sen redan nu veta att du tänker vara sjukskriven hela hösten tycker jag rimmar lite ill med din längtan.Förklara gärna.
    Jag längtar verkligen efter att få arbeta, MEN jag vet också att jag just nu inte kan arbeta med det jag vill. Mår för dåligt själv. Kommer ha ett ganska krävande yrke med utsatta människor. Då är det viktigt att själv vara stabil för att kunna göra ett bra jobb och vara ett bra stöd. Vet att det blir svårare att få jobb, men just nu går det iaf inte pga anställningsstopp inom både kommun och landsting. Och jag är ung. Jag ska kunna arbeta i nästan 40 år, då vill jag vara i gott skick när jag ger mig ut i arbetslivet, inte må halvdant och inte kunna göra ett bra jobb och säkert vara sjukskriven till och från i perioder.

Längtan finns, men inte kraften...
  • Anonym (besviken)

Anonym (förstår) skrev 2009-06-25 19:12:48 följande:

Det är många tuffa problem du räknar upp! Klart att man kan ta ett jobb i hopp om att kunna arbeta och sen inse när man väl börjat att det inte går. Personer med tendens att pressa sig själv för hårt gör väl ofta så (jag är så själv, måste verkligen öva mig på att känna efter och låta bli att ta på mig för mycket) - och jag får intrycket att du kanske också är en sådan person med tanke på att du har ätstörningar och känner ångest och utmattning. Klart att det inte är roligt för arbetsgivaren när en anställd blir sjuk och visst kan det ställa till problem, men alla kan bli sjuka och det ingår i arbetsgivarens skyldigheter att betala sjuklön. Men det är väl så att eftersom sjukdomen inte är lika uppenbar som ett brutet ben blir det svårare för dem att koppla att du faktiskt inte kan arbeta. Förklara som det är imorgon när du pratar med dem. Hoppas verkligen att de förstår och inte surar över detta, för du har inte gjort något fel! Och om de inte gör det är det verkligen dålig stil från deras sida och något som du inte ska ta på dig skulden för. Kram på dig och grattis till din högskoleexamen!
    Tack! Den ena chefen har själv varit deprimerad så jag hade väl förväntat mig lite mer av henne, men men. Får se hur det går imorgon. Nu är iaf steget taget och jag försöker se detta som en nystart. Nu ska jag för en gångs skull ta hand om mig själv, så att jag och min son kan få det liv jag vill (Dvs jag arbetar med mitt drömjobb, är frisk och kan vara/orka vara den mamman han förtjänar.)
  • Anonym

Du borde ha pratat med din arbetsgivare innan du började jobba där denna sommaren. Du borde ha berättat hur du kände redan då.
    Jag menar då fanns det lite mera tid att hitta ersättare. Nu kan det bli svårt. Alltid bättre att vara ärlig.

lycka till

• Anonym (besviken)
    Anonym skrev 2009-06-25 19:54:10 följande:
    Du borde ha pratat med din arbetsgivare innan du började jobba där denna sommaren. Du borde ha berättat hur du kände redan då. Jag menar då fanns det lite mera tid att hitta ersättare. Nu kan det bli svårt. Alltid bättre att vara ärlig.lycka till
    Och som ensam försörjare inte ha någon inkomst på tre månader?
    Jag var tvungen att göra ett försök och jag ville verkligen klara det. Visst fanns det en tveksamhet till om det skulle gå, men jag kan inte visa min arbetsgivare mer hänsyn än min son.
  • Anonym

Jag förstår inte. Det var ju inte något problem att inte få inkomst i höst då du skulle vara sjukskriven. Varför inte börja direkt istället för att vänta? Snabbare tillbaka och kunna ta hand om barnet.

• Anonym (besviken)
    Anonym skrev 2009-06-25 20:11:28 följande:
    Jag förstår inte. Det var ju inte något problem att inte få inkomst i höst då du skulle vara sjukskriven. Varför inte börja direkt istället för att vänta? Snabbare tillbaka och kunna ta hand om barnet.
    Förhoppningsvis godkänner fk och då löser det sig. Annars hjälper ju mina föräldrar mig och det kan de inte börja med förrän tidigast sep/okt då de flyttar i augusti och har ganska mkt extra utgifter nu.
  • Anonym

En annan aspekt vore att du pratade med arbetsgivaren om att du var tveksam. Kanske kunde du jobba halvtid eller något för att få in någon inkomst. Dessutom så hade chansen att få komma tillbaka nästa sommar (om du då behöver) varit större.

Svar på tråden Sjukskriven från sommarjobbet - otroligt dåligt bemött