• star83

Khao lak!

Vi funderar på att resa till thailand i dec och har tittat lite på just khao lak, undrar nu om nån som vart där kan tipsa mig lite om allt möjligt, saker att göra, stränderna osv. Vi har vart i thailand innan men bara på östra sidan så vi vet inget om phuket med omnejd. tacksam för svar.. Vi reser med våran dotter på 2 år jag och min sambo..

• Svar på tråden Khao lak!
  • LillaFlamman

har inte varit i khao lak men däremot phuket, åk INTE till phuket, varannan affär är skräddare och de springer efter en på gatan och kan viss del svenska, en hel del horor med, dock är hororna snälla och brukar nästan aldrig försöka något när de ser att det är barn med. Sambons syster tycker om Khao Lak men sa att det är lite bättre från typ 7 år men det är hennes uppfattning och alla uppfattar saker olika.

åker ni till phuket ändå så är kata/karon stränderna finast (min åsikt) patong beach är inte lika trevlig att bada på men ska ni handla åk till Otop market (Otop shopping paradise), inne i Phuket har du även Tesco och Big C som i vilken stad som helst.
    Åk INTE till Phuket Zoo, dyrt och höll på att kräkas på lukten av mögel och rutten mat, sen även de korta kedjorna djuren hade, stackars apan som man kunde fota sig med fick smäll på smäll på smäll på käften så fort han ens tittade på något annat än kameran eller försökte röra på sig. Har pratat med folk som tycker phuket zoo är jättefint och vill gärna åka tillbaka men jag klarar inte av det.

Butterfly farm-jätte jättefin enligt sonens kusin.
    Phuket Aquarium, billigt och jättefina akvarier, många fina fiskar att titta på.
    Super Cheap - inget kul för barn tyvärr, thailändska öb med grossist, tror inte det fanns något som inte såldes där förutom kylvaror, superbilligt men äkta thaiaffär, ingen ac och folket pratar dålig engelska eftersom turister inte kommer dit. jag menar att de har allt
    Phuket Fantasea - dyrt men en upplevelse, om ni åker ta buffén och ät ingenting innan, de har mat från världens alla hörn och de skämtar inte. du har inte sett så här mycket tillagad mat tillsammans och de har det i 3 rum med olika mat överallt
    www.phuket-fantasea.com/ lite tråkig hemsida men prata med en turistbyrå så kan de berätta mer.

Själv håller jag mig till Ao Nang, P.P och Bangkok men smaken är som baken men jag kommer aldrig åka tillbaka till Phuket mer än för att visa svärpäronen Phuket Fantasea. Phuket har tyvärr blivit väldigt Gran Canaria men bara varmare.

OCH nu är jag avundsjuk

• Andrea A

Hejsan!

Jag var i Khao Lak 2008, ett väldigt bra resmål för barnfamiljer! Inte alls mycket folk på stränderna (det finns ju 30 km med sandstrand i Khao Lak!). Jag rekommenderar att ni åker till området Nang Thong beach för där är det mest uppbygt. I de andra områdena är det lite "läskigt" med övergivna hotell osv..Så uppfattade jag det. Stranden Nang Thong beach är även ganska långgrund. Ni kan också besöka White Sand beach, en vacker strand med lite mera folk, ett bra utflyktsmål. Man tar då taxi från Nang Thong.

Restauranger finns det gott om. Thailänds, skandinaviskt (kan rekommendera restaurang Viking Steakhouse som ägs av en svensk tjej). Ni kan få allt från thailändskt, till pizza, pasta hamburgare osv..

När vi var i Khao Lak red vi på elefanter, det går även hur bra som helst med småbarn. Man sitter i en slags "korg" på elefantryggen och du och din man kan ha barnet i mitten så alla ryms i en korg. På samma ställe som man red på elefanten fick man även besöka ett vattenfall och bada i det, men det var kallt vatten! Det fanns även ett slags minizoo där man fick mata apor, titta på krokodiler mm.

Vi besökte similan islands, ett jättefint snorklingställe. Det kan däremot vara lite tungt att åka dit med småbarn. Det är en lång dag, men där var det nog många småbarnfamiljer så om ni vill åka dit är det ju absolut inte omöjligt, men som sagt kan ju vara rätt så tung dag för er lilla tjej.

Det finns en huvudgata med lite shopping såsom kläder och souvenirer.

Jag gillade khao lak just för att det är ett litet och lungt ställe, ingen hög musik på nätterna, ingen som festade. Jag skall absolut dit igen.

Detta blev mycket text, hoppas du orkar läsa :D

Du får nog gärna fråga om det är något du undrar!

• star83

tack så hemskt mycket för tipsen, vi har tittat lite på krabi oxå och då just ao nang. Är krabi barnvänligt? mycket att hitta på osv. tack för svaren!

• LillaFlamman

Krabi town är väl inte sådär jättebarnvänlig men det är nog ingen stad, det finsn däremot ett skandinaviskt café driven av en dansk som håller dansk standard i köket och importerar köttet från danmark, vi bodde i Ao Nang och åkte in till stan för att handla. stränderna i Ao Nang är inte jättefina thai mått mätt men de är helt ok att bada på och de är rena, tar man en longtail båd 10 min så hamnar du på flera av världens vackraste platser med grymt fina badstränder, åker/går man lite på utkanten av ao nang town eller vad amn ska kalla det så är det jättevackra stränder.
    Gigantiska shoppingcenter finns inte i Krabi, självklart har du Tesco och Big C men vill du till en ordentlig marknad förutom de som står på gatan så är det Patong i Phuket eller Bangkok som är lättast att ta sig till. Finns en liten nattmarknad i krabi och en liten inhemsk i ao nang ett par dagar i vecka.

Utflykter finns alltid att få tag på. så länge det finns vatten sand, hink o spade så roar sig en 2 åring i timmar bara att åka båt brukar också vara ashäftigt, även songthaew så man behöver inte, missuppfatta mig rätt nu, hitta på massor med barnsaker hela tiden eftersom allt är nytt och spännande, jaga krabbor på stranden är också en höjdare ^^

Vi överlevde en månad i thailand förra hösten när grabben var 1½ och det barnigaste vi gjorde var att bada och rida elefant

• sstv

Vi var i Khao Lak i januari 2009 med en barn som du var 1,5 och 3,5 år. Det var hur lätt som helst att ha med barnen där och Khao Lak var ett riktigt trevligt ställe. Men visst är det turistigt. Skrädarnas inkastare pratar naturligtvis en del svenska. Vi gjorde lite utflyckter och använde oss av Asia Tours (tror jag det hette) som lokal researrangör. Hade fått dem rekommenderade och de var bra och trevliga så nu kan jag rekommendera dem. Ett tips är att inte boka utflykter förens kvällen innan, då de sänker priset ordentligt för att fylla upp bussar och båtar.

• Patrickf72

Vi reser till Seaview / Khao Lak 18/12 och stannar tre veckor. Har tre barn med oss som då är nästan 2, 6 & 8. Skall bli super trevligt.

Svar på tråden Khao lak!