• DarkLake

Manuellt lr automatkörkort??

Just nu jobbar jag natt på ett vårdboende, vilket inte kräver bil.

Men håller på med körkortet just nu för att bli klar till höst men det går lite små trögt för mig med manuellväxlad bil. Ska absolut ta automatväxlad för att få körkortet klart i år eftersom jag tänkte söka nattjobb i h-tjänst efter sommaren.

Ngn som vet vad det används för bilar i h-tjänst?? Såg en bil från Aleris som var automat, men det kanske är olika???

• Svar på tråden Manuellt lr automatkörkort??
  • Emerun

Spontant skulle jag säga att det är bättre att ta ett körkort för manuell låda sas. Du får ju mkt mera valmöjligheter då, är ju inte säkert att alla bilar de har är automat och då blir användningen av dig begränsad eftersom du inte kan köra alla bilar.

• bellanbus

Skulle nog inte heller rekommendera dig att ta för bara automatare. Tror inte att det är så att hemtjänsten enbart använder sig av automatare, tvärtom tror jag att det kan vara åt andra hållet.

Du blir ju väldigt begränsad som någon sa här tidigare om du bara kan köra automatare.

• Surtanten1

Hur mycket har du övningskört? Är det inte lite onödigt att ta körkort för automat, om man ändå tar körkort lixsom?
    Det tar några ggr innan man känner sig hemma med en manuell låda.
    Så ge inte upp!!

• trondheim jenta

maneuell = köre med båda automat och maunell
    automat = enbart köre med automat

• Alvira

Självklart så är det väl "bättre" att ta med manuell, då de flesta bilar i Sverige är manuella.
    Jag tog dock för automat, då jag hade väldigt kort tid på mig att ta körkort, då vi köpte hus i en by utan kollektivtrafik... Det funkar för mig, och jag har en automatbil som jag älskar. Jag har även ett jobb som kräver att jag har körkort, men det är inga problem. Då jag hade så kort tid på mig, så tipsade mig körskolan om att ta med automat och uppgradera senare.
    Dock har jag gjort halkbana och i princip alla körlektioner med manuell.

• trondheim jenta
    Alvira skrev 2009-06-25 21:13:10 följande:
    Självklart så är det väl "bättre" att ta med manuell, då de flesta bilar i Sverige är manuella. Jag tog dock för automat, då jag hade väldigt kort tid på mig att ta körkort, då vi köpte hus i en by utan kollektivtrafik... Det funkar för mig, och jag har en automatbil som jag älskar. Jag har även ett jobb som kräver att jag har körkort, men det är inga problem. Då jag hade så kort tid på mig, så tipsade mig körskolan om att ta med automat och uppgradera senare. Dock har jag gjort halkbana och i princip alla körlektioner med manuell.
    tar det kortere att ta automat?
  • ThereseNyman

Jobbade inom hemtjänsten förr, o vi hade manuellt växlade bilar.

Tycker du ska satsa på att ta ett "vanligt" körkort, du kommer säkert bli förslappad o bara köra automat annars....

• Alvira

Ja, det tar kortare tid att ta med automat, då växlingen inte behöver "sitta i ryggmärgen". Du kan ju mer koncentrera dig på trafikregler etc. Jag körde ca 10 lektioner innan uppkörning, men sen körde jag ju en del privat.

• Surtanten1

Man lär sig snabbare än vad man tror att köra med manuell.

• BettanB

Bättre att offra de få timmar extra som det tar att bli bra på manuell; låter som en riktig dundermiss att ta enbart automat. Tänk alla gånger du kommer hamna i trubbel eftersom det bara finns manuellt växlad bil att tillgå och du inte kan köra alls. Helt klart värt de få extra timmarnas övning. Det är ju inte direkt svårt att lära sig och få in snitsen.

Piratpartist, javisst!
  • Trynträ

Jag tycker absolut du ska ta manuellt körkort för annars är jag nästan säker på att du kommer ångra dig. Vad gör du t.ex om jobbet bara har manuellt växlade bilar? Kör med din egen? Om jobbet kräver att du har körkort så förutsätter nog arbetsgivaren att du får köra manuellt växlade bilar och kan du inte det så lär du nog inte få jobbet tyvärr hur hårt det än låter.

Det är bara till att öva och öva privat först tills det sitter i ryggmärgen. Lite knepigt till en början men tids nog kommer du lära dig.

Svar på tråden Manuellt lr automatkörkort??