• Siri2006

Någon som haft ståbräda till en Emmaljunga Scooter...?

Vi har en Urban Jungle syskonvagn till våra barn, som är snart 3 år respektive 6 månader. Det funkar bra och vi behöver den då vi ofta går väldigt mycket och långt, men när man inte ska promenera så mycket är det enklare med singelvagn såklart.

Vi har då en Emmaljunga Scooter som vi hade till dottern innan lilleman föddes. Nu tänkte vi då köpa en ståbräda till den vagnen, men får inte ihop det riktigt teoretiskt. Vi har alltså inte testat ännu.

När jag tittar på vagnen när lillkillen ligger i den i liggläget kan jag inte se hur man ska kunna ha ett barn på ståbräda samtidigt, får det plats?

Undrar också vilka ståbrädor som passar och hur ni fäster dem, känns som att det är rangligt att fästa i scooterns varukorg, samt att bromsen kommer i vägen. Dessutom är det inte mycket utrymme mellan sufflett och handtag.

Någon som har erfarenhet av ståbräda på Emmaljunga Scooter? Vore halvkul att behöva köpa ny vagn...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-23 10:11
    Nu har vi testat! Vi köpte en begagnad Emmaljunga-ståbräda och här är resultatet:
    -Man måste lägga ner vagnen för att sätta fast och ta loss brädan, samt att det är svårt att få fast en fästrem att hänga upp den i när den inte används.
    -Man får gå med fötterna långt bak och måste sänka handtaget rejält (för att inte stående barnet ska slå i nacken) så ryggen och armarna värker rejält efter ett tag.
    - Man kan putta ner skötväskan framför stående barnet så den går att ha med när lilla barnet sitter.
    -Det går att ha fullt liggläge, men stående barnet får det obekvämt då och skötväskan får inte plats.
    Alltså:
    Det funkar OK, men inte långa sträckor. Så just nu blir det fortfarande dubbelvagn om vi ska gå långt. Vet inte riktigt hur vi ska göra, om vi kollar hur det funkar med andra vagnar, eller låter det bero tills storasyster cyklar mer och lillebror ska ha sulky. Inte optimalt, men funkar kortare sträckor, samt skönt när man åker buss och så att slippa dubbelvagnen.

• Svar på tråden Någon som haft ståbräda till en Emmaljunga Scooter...?
  • Nalleban

Vi har en ståbräda till emmaljunga scooter 07. Vi köpte en som passar de flesta vagnar EASY hette den. Den klickar man bara fast brevid varukorgen, de e väl lite fix å trix me bromsen, men de funkar å handtaget måste vara i samma höjd som sufletten om du förstår vad jag menar, så får barnet stå emellan handtaget å sufletten!

• minängel

Det går inte att ha ståbräda på scootern. Hade oxå den tanken då mina är 13mån resp 3,5 år.
    Pratade med personalen på Barnens Hus och det finns ingen ståbräda som passar till scootern sa dom.
    Så vi får använda city crossen med ståbräda när vi ska gå långt och scootern när vi sa gå kortare sträckor. Blir stora ändå trött när vi har scootern brukar hon få åka på fotstödet en stund.

• Cecci78

vi har inte provat vår än men ska försöka göra det i morgon. Vi har en ståbräda från Brio och den passar iaf, återkommer med rapport

• Cecci78
    minängel skrev 2009-06-25 21:10:52 följande:
    Det går inte att ha ståbräda på scootern. Hade oxå den tanken då mina är 13mån resp 3,5 år.Pratade med personalen på Barnens Hus och det finns ingen ståbräda som passar till scootern sa dom.Så vi får använda city crossen med ståbräda när vi ska gå långt och scootern när vi sa gå kortare sträckor. Blir stora ändå trött när vi har scootern brukar hon få åka på fotstödet en stund.
    nej, vad dumt, det måste funka!!
  • Siri2006

Hmm... väldigt olika svar!

Det verkar således som att det funkar, men bara så där. Eller? Några fler?????

Nu vet jag inte hur vi ska göra...

• Nalleban

Gick å kolla å ståbrädan heter easy rider, den finn i 2 storlekar vi har den mindre. De funkar inte me liggläge. Vi var på både barnens hus å babyland å båda sa att den var den enda som passa. Men tror inte att de e någon ståbräda som funkar me liggläge när de gäller enbart sittvagnar.

• Siri2006

Det var det jag var rädd för. Då blir det problem. Lillkillen måste kunna sova i vagnen när vi är iväg. Hade velat slippa dubbelvagnen även för att undvika att stora tjejen somnar när hon inte behöver sova... Usch vad jobbigt!

• minängel
    Siri2006 skrev 2009-06-25 21:59:19 följande:
    Det var det jag var rädd för. Då blir det problem. Lillkillen måste kunna sova i vagnen när vi är iväg. Hade velat slippa dubbelvagnen även för att undvika att stora tjejen somnar när hon inte behöver sova... Usch vad jobbigt!
    Men en vanlig enkelvagn då? typ city cross eller liknande? Fast kanske känns onödigt att köpa en till vagn när ni redan har 2.
    Låt stora gå lite själv oxå, inte bara åka i vagnen. När ni ser att hon börjar bli trött så kanske det skulle funka att låta henne gå själv en stund?
Svar på tråden Någon som haft ståbräda till en Emmaljunga Scooter...?