• Amwi

Bädda vagnen ?

Vad bäddar ni med i vagnen?
    Jag har en lös liggdel i vår vagn, där botten på åkpåsen fungerar som en extra dyna. Funderar på att göra någon annan smidigare dyna och på så sätt spara mer på åkpåsen.

Vad använder ni när bäddat er vagnar ?
    Vad har ni i den under sommaren ?

Ehum, väntar första barnet om ca 4 veckor.
    Vi fick hem vagnen igår och jag vill börja fixa lite...
    Hjälp mig med goda råd och sånt.

• Svar på tråden Bädda vagnen ?
  • buffybus

jag har ett äkta lammskinn i vagnen.. den svalkar på sommaren o värmer på vintern.. men då måste det va äkta annars funkar det inte så..

så iallafall har ett lammskinn nu och en filt bara om det blir kallt.. men min son e ju 16 mån också
    vi får en bebis om typ 4 veckor vi med.. och då kommer jag använda lammskinnet till bebisen som botten i en mjuklift... sen kommer det förmodligen va så varmt så den inte lär behöva mer... men isåfall en gallerfilt t.ex ja och en väldigt platt kudde... det är va jag ska ha...
    André ska bli storebror i Juli-09
  • minängel

Nu när det är varmt ute har vi inget alls i vagnen. När yngsta va nyfödd (född i Maj) hade vi ett tunt svalt täcke under.

När äldsta va nyfödd (född i jan) hade vi en åkpåse fodrad med fårskinn, hade den till yngsta i vintras. Men till vintern blir det ett fårskinn+täcke eftersom åkpåsen blivit för liten nu.

• Amwi

Vart hittar man "äkta" lammskinn ?
    Vore ju inte dumt att ha något sådant faktiskt...

Tror inte man behöver "locket" till liggdelen alla dagar heller, så är på jakt efter nåt smidigt filt-aktigt att ha däri oxå.

Finns ju barnvagns-bädd-set?
    Är det lönt att rent ha "täcke.o.rubbet" i barnvagnen?

• buffybus

skulle satsa på någon filt nu till o börja med.. på vintern hade jag ett tjockt täcke...

jag har t.ex köpt mitt på www.lammskinn.se men finns nog massor med fler sidor att hitta... vet att barnbutiker säljer såna också men ibland känns det som dem är lite dyrare
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Nightswimmer

Sonen fyllde precis 1 år, så vi hade samma "problem" för ett år sen...

Hade hårdlift med en tunn madrass i. Bäddade med plastad frotté (perfekt om bebis kräks, eller nån annan liten olycka händer!) och ett vanligt lakan ovanpå det. (Visserligen kan man köpa, men jag sydde egna av nåt lakan eller påslakan som inte användes längre. Mjukt och mysigt!) Istället för täcke använde vi filtar. Nån tunn i fleece om det var ljummet ute, en tjockare om det var kallt/regnigt och en supertunn i bomull (marginellt tjockare än ett lakan) om det var supervarmt!

Alla dessa filtar tycker jag att jag haft användning för till lite allt möjligt: skydd vid amning, hänga över vagnen som solskydd, sitta på när jag glömt egen picknick-filt...

Var inne på att köpa lammskinn först, men det blev aldrig av och var inget jag saknade när han väl var ute. Nu i vinter kanske det blir aktuellt - ser ju så mysigt ut med pulka med skinn i!

Lycka till med båda bäddning och bebis!

• 3 barns mor

har en dotter på 6 v. och har en vagn med hårdlift. har en madrass med lakan på sen kudde bara. sen en gallerfillt. nu när det är varmt sen blåsiga dagar så har jag på vindskyddet.

• 3 barns mor
    skåneflicka skrev 2009-06-29 13:46:13 följande:
    vad är en gallerfilt?????????
    www.ngbaby.se/ Gallerfilt ?Celairic original?

Vi har den äkta s.k. hälsofilten. Specialberedd ren bomull. Dess egenskaper gör att den håller en jämn och behaglig temperatur och den har högre värmeeffekt än en yllefilt av motsvarande kvalité och vikt.
Svar på tråden Bädda vagnen ?