• Anonym (mamma­n)
    Äldre 25 Jun 21:28
    10213 visningar
    14 svar
    14
    10213

    Min man vill adoptera mina vuxna barn,men biopappan motsätter sig det

    Min man och jag har levt ihop i 16 år, och varit gifta i 15 år. Jag hade två barn när vi träffades, som hela tiden har levt med oss och inte haft något umgänge med biopappan öht.
    Pappan har inte velat.
    Min man har tagit allt ansvar för barnen och älskar dem som sina egna (vi har tre gemensamma barn också,och han har aldrig gjort skillnad på dem.)
    I flera år har han velat adoptera mina barn, så att vi blir en "riktig" familj och barnen har också velat det.
    Biopappan har vägrat godkänna det, trots att han alltså vägrar all kontakt med barnen.
    Nu är båda barnen myndiga och då borde väl deras vilja vara den som gäller? Ingen av barnen vill ha någon kontakt med biopappan, och de ser båda två min man som sin riktiga pappa.
    Papper är inlämnade, och idag ringde min ex-man och var skitförbannad. Gapade och skrek att han aldrig nånsin kommer att godkänna en adoption.
    Vi hade fått veta att han inte kan emotsätta sig detta då barnen är myndiga, men hur är det?
    Kan det bli problem?

  • Svar på tråden Min man vill adoptera mina vuxna barn,men biopappan motsätter sig det
  • Anonym
    Äldre 25 Jun 21:34
    #1

    Men barnen är väl myndiga? eller har jag missat något här?
    Barnen bestämmer väl då?

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 25 Jun 21:37
    #2
    Anonym skrev 2009-06-25 21:34:55 följande:
    Men barnen är väl myndiga? eller har jag missat något här?Barnen bestämmer väl då?
    Ja, de är myndiga  och därför trodde vi att det skulle vara fix & färdigt liksom. Inga problem alls! Men exmaken hade tydligen fått hem papper ang adoptionen, och enligt honom så måste han godkänna den, vilket han INTE tänkte göra. Han gör det enbart för att jävlas.......
  • Anonym
    Äldre 25 Jun 21:42
    #3

    Anonym (mamman) skrev 2009-06-25 21:37:44 följande:


    Ja, de är myndiga  och därför trodde vi att det skulle vara fix & färdigt liksom. Inga problem alls! Men exmaken hade tydligen fått hem papper ang adoptionen, och enligt honom så måste han godkänna den, vilket han INTE tänkte göra. Han gör det enbart för att jävlas.......
    Beställ själv hem papper då för att dubbel kolla saken.
  • Anonym
    Äldre 25 Jun 21:59
    #4

    Det är aldrig lätt att adoptera bort sina barn oavsett om man har umgåtts med dem eller inte. Varför är det så viktigt nu när dina barn är vuxna?

    Det handlar ju inte om att trygga deras tillvaro med en stabil förälder, den tiden är ju förbi?

  • Harper­Seven
    Äldre 25 Jun 22:00
    #5

    Det här hittade jag på nätet:

    Styvmamma får adoptera två vuxna barn
    Hovrätten: En styvmamma får nu adoptera två vuxna barn, trots att deras biologiska mor motsätter sig adoption. Hovrätten anser till skillnad från tingsrätten att det är lämpligt att bifalla adoptionsansökan.

    Döttrarna som idag är 31 respektive 27 år växte upp med sin biologiska pappa och styvmodern. Till en början träffade de sin biologiska mor, men efter hand avtog kontakten. De har därefter inte haft kontakt med sin biologiska mor på cirka 18 år.

    Styvmodern ansökte om tingsrättens tillstånd att få adoptera kvinnorna, men fick avslag i tingsrätten. Domstolen ansåg att en adoption skulle omintetgöra en eventuell framtida relation mellan den biologiska modern och döttrarna men även begränsa möjligheten till en framtida relation mellan den förstnämnda och barn till döttrarna.

    Sedan styvmodern överklagat har hovrätten nu ändrat det tidigare beslutet och lämnat tillstånd för henne att adoptera kvinnorna. Domstolen anser att kvinnorna har gett ett mycket tydligt uttryck för att de betraktar styvmodern som sin mor och att de inte har för avsikt att återuppta kontakten med sin biologiska mor. En adoption kan därför inte anses olämplig, skriver domstolen.

    Ombud för styvmodern var advokaten Erik Jarl, Jönköping
    Ombud för den biologiska modern var advokaten, Mats Aronson, Jönköping

    www.nj.se/njab/artiklar.nsf/($All)/FB2AC948F0F929C4C125748E0041A33F

  • Harper­Seven
    Äldre 25 Jun 22:02
    #6

    Länken fungerade inte men du kan kopiera och klistra in så fungerar det.

    Lycka till! Jag hoppas att det blir som ni vill.

  • FH Mamma
    Äldre 25 Jun 22:03
    #7

    Nu var vi iof fosterhemsplacerade men vår biopappa ville inte att vi adopterades så det valde vi själva som 18 resp 19 år.

  • FH Mamma
    Äldre 25 Jun 22:03
    #8

    Nu var vi iof fosterhemsplacerade men vår biopappa ville inte att vi adopterades så det valde vi själva som 18 resp 19 år.

  • Äldre 25 Jun 22:15
    #9

    Om ni uppfostrat barnen och de är myndiga, kommer tingsrätten att bestämma att adoptionen går igenom.

  • Anonym
    Äldre 26 Jun 17:51
    #10

    Föräldrabalk (1949:381)

    4 kap. Om adoption

    1 § Man eller kvinna, som fyllt tjugufem år, må med rättens tillstånd antaga adoptivbarn. Rätt att antaga adoptivbarn tillkommer även den som fyllt aderton men ej tjugufem år, om adoptionen avser eget barn, makes barn eller makes adoptivbarn eller om synnerliga skäl eljest föreligga. Lag (1974:236).

    Ändrad: SFS 1970:840, 1974:236
    NJA 1991 s. 21: Två makar har ansökt om adoption av mannens brorson. Hustrun är under 25 år och...
    NJA 1998 s. 581: Ansökan om adoption har lämnats utan vidare åtgärd i ett fall då sökanden...

    2 § har upphävts genom lag (1988:1251).
    3 § Makar får inte adoptera annat än gemensamt. Den ena maken får dock ensam anta adoptivbarn, om den andre vistas på okänd ort eller lider av en allvarlig psykisk störning. Den ena maken får också annars med den andres samtycke adoptera dennes barn eller adoptivbarn eller eget barn. Lag (1991:1546).

    4 § Andra än makar må ej gemensamt antaga adoptivbarn. Lag (1970:840).

    5 § Den som har fyllt tolv år får inte adopteras utan eget samtycke.

    Sådant samtycke behövs dock inte, om den som skall adopteras

    1. är under sexton år och det skulle skada honom eller henne att bli tillfrågad, eller
    2. är varaktigt förhindrad att lämna samtycke på grund av en psykisk störning eller på grund av något annat liknande förhållande. Lag (1991:1546).

    5 a § Den som inte har fyllt arton år får ej adopteras utan föräldrarnas samtycke. Moderns samtycke skall ha lämnats sedan hon har återhämtat sig tillräckligt efter nedkomsten. Vid adoption av någon annans adoptivbarn skall i stället samtycke inhämtas från barnets adoptivföräldrar eller, om en adoptivförälder är gift med någon av barnets föräldrar, från båda dessa makar.

    Samtycke enligt första stycket behövs inte av den som lider av en allvarlig psykisk störning, är utan del i vårdnaden eller befinner sig på okänd ort. Är detta fallet i fråga om var och en av dem som enligt första stycket skall samtycka till adoptionen, skall i stället samtycke inhämtas från särskilt förordnad vårdnadshavare för barnet. Lag (1994:1433).

    6 § Rätten skall pröva om det är lämpligt att adoptionen äger rum. Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Vid bedömningen av om det är lämpligt att adoptionen äger rum skall rätten, även när barnets samtycke inte behövs, ta hänsyn till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

  • linjes
    Äldre 26 Jun 18:38
    #11

    Barnen är ju myndiga och bestämmer själva,adoptionen kommer gå igenom

  • Senap
    Äldre 26 Jun 18:41
    #12

    När barnen är myndiga bestämmer de själva så då kan man adoptera utan biologiska förälderns samtycke.
    Har en kompis som gjorde så.


    My sugar is raw
  • Anonym
    Äldre 26 Jun 18:44
    #13

    Mina halvsyskon (från min pappas tidigare äktenskap) blev adpoterade av deras nya pappa i vuxen ålder.

    (min pappa är inte särskilt bra pappa och har inte träffat dom sedan dom var riktigt små)

    Han kan omöjligtvis haft nåt att säga till om då dom var runt 25-30 år då dom blev adpoterade.

    Dom blev adpoterade pga av att den nya pappan vill att dom ska ärva honom.

    (min pappa har inget man kan ärva, dom kollade noga upp det först så att dom inte skulle missa nåt dom hade rätt till)

  • Äldre 13 May 01:43
    #14

    Sitter i samma jävla situation Har en biologisk son som erkänner o kallar sina systrar för det dom är jag vill att alla lika när jag dör

Svar på tråden Min man vill adoptera mina vuxna barn,men biopappan motsätter sig det