• mewe

Fläckar av solskyddsfaktor!

Sonen har redan flera tröjor som fått fläckar av solskyddsfaktor och de går inte bort i tvätten! Hur tusan blir man av med dem!

• Svar på tråden Fläckar av solskyddsfaktor!
  • mysmika

Vanish kanske...har tagit bort alla fläckar vi lyckats få hittills....

• mewe
    mysmika skrev 2009-06-25 22:36:44 följande:
    Vanish kanske...har tagit bort alla fläckar vi lyckats få hittills....
    Funkade inte sist jag provade men får väl prova igen. Inte ens klorin bet på solskyddsfaktorfläckarna (värdens längsta ord?) på en vit tröja.
  • Susanne905

Jag fick bort just fläckar av solskyddsfaktor med hjälp av yes diskmedel. Gned in i fläcken, och slängde sedan in i tvättmaskinen som vanligt.

• skorpionen80

Jag har inte lyckats heller... Är det Nivea?

• mewe
    Susanne905 skrev 2009-06-26 12:21:56 följande:
    Jag fick bort just fläckar av solskyddsfaktor med hjälp av yes diskmedel. Gned in i fläcken, och slängde sedan in i tvättmaskinen som vanligt.
    Blev det inte skummigt i maskinen då? Men jag kan ju handtvätta de fläckiga kläderna med yes. Ska prova.
    skorpionen80 skrev 2009-06-26 17:30:11 följande:
    Jag har inte lyckats heller... Är det Nivea?
    Nä, den här gången var det Apoliva men jag har själv fått kläder föstörda tidigare av andra märken, dock aldrig provat Nivea.
  • Tutilure

Antagligen är det fettfläckar och då är det allra bästa Yes som någon ovan skrev.
    Jag brukar ta lite yes på fingret och lite vatten och gnugga, sen in i makskinen och tvätta som vanligt.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • MammaHela

Jag använder yes väldigt ofta som fläckborttagningsmedel, det funkar suveränt.

Men tänk på att inte använda den gröna, för det kan ge grönsaktiga fläckar på ljusa kläder...

nån som kan laga ett krossat hjärta?
  • Zigge Macvack

Ja flikar in med en fråga, Har era barn fått fläckar på huden av solkrämer? Min son har fått gula fötter o jag ser ingen annan förklaring än att de skulle kunna vara från solkrämen. Nån som känner igen detta?

• Anova

Galltvål tycker jag är det bästa fläckborttagningsmedlet.

Yes är föresten bra mot gräsfläckar, men det har ju inget med detta att göra.

• 02Smulan

Zigge Macvack skrev 2009-06-27 17:01:43 följande:

Ja flikar in med en fråga, Har era barn fått fläckar på huden av solkrämer? Min son har fått gula fötter o jag ser ingen annan förklaring än att de skulle kunna vara från solkrämen. Nån som känner igen detta?
    Låter nästan som en solskyddskräm med brun-utan-soleffekt...
    Kolla noga på flaskan.
    Är det inte det låter det ju inte så kul med gula fötter av solcreme.
  • mewe

Ok, ska köpa Yes och prova om jag får bort fläckarna med det.
    Galltvålen har jag inte provat för den har inte tagit en enda fläck för mig.

Det skummaste i hela dilemmat med fläckarna är ändå att när jag la de vita tröjorna i klorinbad så blev fläckarna illrosa :-O. Det rosa försvan dock efter tvätt i maskinen. Skumt!

Svar på tråden Fläckar av solskyddsfaktor!