• Zeelita

flyga ensam med små barn?

Skulle vilja ha lite råd & tips..

funderar på att resa i sommar, jag har två små barn 1 pojke på 3 år & en liten pojke på 4 mån (blir 5mån innan resan). Jag kommer att flyga ensam med dem & vill därför ha alla tips & råd man kan få inför flygresan, men även tips om själva vistelsen...vad ska man packa...vad behöver man inte?

Vi kommer flyga via kastrup & jag har aldrig flugit så om någon har något tips är de varmt välkomna.

• Svar på tråden flyga ensam med små barn?
  • En glad tjej

Jag hade aldrig rest själv med två så små barn. Kan tyvärr inte ge dig tips eftersom jag aldrig skulle resa själv med mina två barn.

• ZozoDeLux

Jag hr flugit själv med min dotter när hon var 7 manader och det var helt ok. Jag skulle nog ha lite svart att flyga själv med tva däremot - man har ju bara tva armar och det är knöligt med flygstolar och allt. Du lär ju fa ha bebisen i knät medans din 3aring far sitta i egen stol.. GAR gör det säkert, men det kan bli lite knöligt!

• cecilia1

Det du bör se till är att de inte får lock för öron vid start och landning, typ välling att dricka för den minsta, godis för den större.

För då blir det en jobbig resa för dig och främst för barnen.

Bara du själv är lugn så går det bra.

• En helt vanlig mamma

Jag flog med min 2 aring o min 8 veckors...Det ar svettigt, men flygvardinnorna var underbara och hjalpte till med avstigningen da det var svart att klara sjalv...

Packa smart. Se till att latt kunna komma at leksaker, blojor, mat mm. Det ar trangt om utrymme och svart att maovrera nar man sitter dar med babyn i famn.
    Innan de tillater ombordstigningen, fraga om de kan reservera saten at er sa vet du att ni far sitta tillsammans och du behover inte sitta pa planet langre an nodvandigt da du kan stiga ombord sist. Ar det satesnummer ni har sa ar det redan lost.

ta med aktiviteter till 3 aringen, for min var den store det storsta problemet. Vi hade dock med laptopen med film pa, sa han var ganska nojd...(tils jag spillde valling i den och sa var det inge mer film...)

Lat dem dricka vid start o landning da det hjalper dem att jamna ut trycket i oronen.

Lycka till.

• Zeelita

Tack för tipsen! jag reser ofta längre tågresor med dem inrikes & det går bra, så jag hoppas på att även en flygresa ska gå bra även om det nu inte alls är samma sak så är det ungefär lika lång tid för min stora pojke att sitta still.

Något mer att tänka på? Bara kom med tips tack!

• Amazina

Jag har flugit några gånger själv med min dotter (3,5 månad) mellan Kastrup och Zürich. Det har alltid gått jättebra! Mitt bästa tips är att ha gott om tid. RIKTIGT gott om tid!! Man ska heller aldrig vara rädd för att be om hjälp! På Kastrup finns ett nurseryroom i källaren med amningsfåtölj, flaskvärmare, skötbord mm. Det är inte så fräscht, men ändå. Vid ena kortsidan på flygplats området finns en avdelning för barn. om du använder bärsele har du hela tiden två händer fria till din fyraåring. Prata med personalen och försök få ett säte extra så at du kan sitta i mitten med dina barn på vardera sida. Ät innan flygningen så du kan ägna dig åt annat på planet. Förklara för din fyraåring vad som gäller, att det kommer att bli spännande och att det är mycket viktigt att han hjälper dig. Ge honom uppgifter som att hålla reda på sin egna väska, packa den med de grejer han vill ha mm. Ge honom inget socker, en sockerstinn unge klarar man sig utan på ett flygplan. Testa istället frukt skuren i bitar mm. Aktiver honom med någon form av pyssel på planet. På kastrup finns även en Legoaffär där han kanske kan få välja något. Tag med plastsäckar, tejp och sax att packa in vagn mm i. När jag flyger själv har jag med mig vagn, babybjörn, skötväska och har min packning i packryggsäck. Sedan checkar jag in vagnen och ryggsäcken och tar med mig baby björnen och skötväskan på planet.

Jag tycker det är synd att generellt säga att man inte kan flyga med så små barn. Tror det är en fråga om inställning, planering, organisering och barnens samarbetsförmåga. Du kan ALLTID be om hjälp!!!

Vart ska ni åka?

• Laurentia

Jag har flugit flera gånger själv med mina tjejer, som nu är 3,5 och 1,5 år.

Jag har tidigare tipsat i samma fråga:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m42053927.html

I min mening är det inte är värt att gå på planet tidigt. De brukar erbjuda barnfamiljer och särskilt de som reser själva med barn att stiga på först, men jag väljer tvärtom att stiga på sist. Det minskar tiden på planet och ger möjlighet för den store att bli av med lite mer spring i benen. Dessutom är det lättare att förklara att man måste sitta still när det faktiskt händer något, alltså när planet börjar röra på sig.
    Detta funkar naturligtvis bara om ni har numrerade platser.

På den sträckan vi brukar flyga är flygplansmodellerna små, med bara två säten på var sida gången. Jag brukar sätta mig så att jag sitter med den yngsta i knät i yttersätet, vilket gör att jag inte behöver passa den äldre lika noga. Ibland har flygpersonalen dock bett mig att sitta innerst, med hänvisning till deras säkerhetsföreskrifter.

Trots att min äldsta är blöjfri och säger till i god till när hon behöver gå på toaletten, tog jag på henne blöja sist vi flög. Då hon ville gå på toaletten gjorde vi ett försök, men hon blev rädd för den annorlunda toalettstolen och allt oväsen och föredrog att hålla sig istället. Det kändes bra att ha blöjan som säkerhet, även om den var torr när vi kom fram. Jag kanske skall tillägga att hon fortfarande har blöja på natten, så det kändes inte så allvarligt att ha den på "i onödan".

Vad gäller vistelsen, så beror det ju på vad det är för typ av resa. Jag kan nog inte ge några tips, då vi alltid flyger hem till min familj de gånger vi flyger själva, jag och barnen.

• Zeelita

STORT tack för era tips! min äldsta är en lugn pojke som gillar att pyssla så det ska nog gå bra under resan, det är en o en halvtimmes resa sedan mellanlanding, 50 min senare går nästa flyg & sen sitter vi där ungefär lika länge igen. Vi bytar inte flygbolag utan det är samma bolag hela tiden. Därför gissar jag på att det inte är några problem med att fråga personalen om vart man ska gå på flygplatsen för att komma med nästa flyg

mest bekymrar jag mig för det praktiska på flygplatserna, med bagaget. & sedan för värmen när vi väl är framme. Vi ska till Kosovo till ett bröllop vi är bjudna till. Barnens farmor & farfar bor där under sommaren så vi bor hos dem. Farfar är drabbad av cancer så det är kanske sista chansen för honom att visa upp sitt hemland för barnbarnen i år, det är lite därför vi verkligen vill komma iväg i år trotts små barn.

• Laurentia

Om ni skall hälsa på familjen, så har jag ytterligare tips:
    Hör med familjen på plats om inte de kan låna ihop större saker, som vagn och bilbarnstol. Be dem också köpa blöjor, mat och annat som kan vara bra att ha redan när ni kommer.

Vad gäller bagaget, så råder jag dig att checka in så mycket som möjligt. Det är bara jobbigt att ha mycket saker att hålla reda på på planet och vid mellanlandningen.

Svar på tråden flyga ensam med små barn?