Jag har flugit flera gånger själv med mina tjejer, som nu är 3,5 och 1,5 år.
Jag har tidigare tipsat i samma fråga:
www.familjeliv.se/Forum-3-105/m42053927.html
I min mening är det inte är värt att gå på planet tidigt. De brukar erbjuda barnfamiljer och särskilt de som reser själva med barn att stiga på först, men jag väljer tvärtom att stiga på sist. Det minskar tiden på planet och ger möjlighet för den store att bli av med lite mer spring i benen. Dessutom är det lättare att förklara att man måste sitta still när det faktiskt händer något, alltså när planet börjar röra på sig.
Detta funkar naturligtvis bara om ni har numrerade platser.
På den sträckan vi brukar flyga är flygplansmodellerna små, med bara två säten på var sida gången. Jag brukar sätta mig så att jag sitter med den yngsta i knät i yttersätet, vilket gör att jag inte behöver passa den äldre lika noga. Ibland har flygpersonalen dock bett mig att sitta innerst, med hänvisning till deras säkerhetsföreskrifter.
Trots att min äldsta är blöjfri och säger till i god till när hon behöver gå på toaletten, tog jag på henne blöja sist vi flög. Då hon ville gå på toaletten gjorde vi ett försök, men hon blev rädd för den annorlunda toalettstolen och allt oväsen och föredrog att hålla sig istället. Det kändes bra att ha blöjan som säkerhet, även om den var torr när vi kom fram. Jag kanske skall tillägga att hon fortfarande har blöja på natten, så det kändes inte så allvarligt att ha den på "i onödan".
Vad gäller vistelsen, så beror det ju på vad det är för typ av resa. Jag kan nog inte ge några tips, då vi alltid flyger hem till min familj de gånger vi flyger själva, jag och barnen.