• Saza

"snäll" mat för magen?

Behöver lite tips på "snäll" mat, alltså mat som är bra för magen.
    Har en enorm halsbränna och en massa magknip. Kan erkänna att jag inte stoppar i mig alltför nyttig mat, så jag bidrar säkert lite till problemen själv.
    Även om problemen inte försvinner helt så kanske man kan hjälpa till lite själv, eller?

Nån som har tips på bra (och god) mat?

• Svar på tråden "snäll" mat för magen?
  • Hybr1d

Proviva kanske inte direkt är någon mat, men det är bra för magen! Fick det tipset ifrån min bm när jag var dålig i magen

• Malaya

Fisk brukar väl klassas som bra mat i såna sammanhang, likaså ris. Fiskgratäng med potatismos kanske. Annars tycker jag att fil och yoghurt brukar hjälpa ganska bra. Och att dricka vatten.

Hoppas du mår bättre snart.

• solen

All mat som kokas är snäll för magen.Kokt fisk, kokt korv osv.
    Kokta grönsaker. Kokt tosk med senapssås o potatis o brocoli är en snäll rätt.

• BlueBlue

Ris är bra, kokt mat i allmänhet. Undvik starkt kryddad mat samt stekt och fet mat.

• Vi 5

För att slippa halbränna bör du också undvika vitt bröd (inklusive fikabröd) och allt sött förutom det som skrevs ovan med starkt kryddad, stekt och fet mat.

Själv äter jag just nu för att undvika halsbränna och mitt illamående mest havregrynsgröt, kokt potatis med fisk, fullkornsbröd, pasta med majs, champinjoner och broccoli, bakad potatis, ris med kikärtor. Det var det jag kunde komma på nu.

• Ia 75

Yogurt, fil, bifilus och dofilus är snällt för magen. Vanliga cornflakes till, om du vill.
    Bakad potatis med rostbiff och keso.

Svar på tråden "snäll" mat för magen?