• MrsLi

Hur tidigt kan jag börja använda sittdelen?

Min dotter är precis 3 månader och hon bara HATAR vagnen. Om hon är trött så kan hon somna och sova en stund men i vaket läge så funkar det inte. Nu har hon börjat göra "situps" och försöker sätta i armbågarna.
    Att "bulla upp" i liggdelen funkar dåligt. Hon är stadig i huvudet men kan ju inte sitta själv.
    Vi har bytt från babyskyddet till den andra bilbarnstolen och det funkar mycket bättre då hon sitter bättre och ser lite mer.. så där har hon blivit mer nöjd iaf.

Går det att byta till sittdelen och få det mysigt och stadigt?
    Har en brio kombi

• Svar på tråden Hur tidigt kan jag börja använda sittdelen?
  • mysmika

Tror faktiskt det kan vara svårare att få till det i sittdelen. Min 5 månaders är likadan, hatar att ligga och stretar med huvudet hela tiden. Men vi kör dubbelvikt kudde och en filt runt honom som en cirkel, så det tar emot fram åxå när han tippar framåt...

• Birgitta L

Svar till MsrLi:

Det låter lite väl tidigt att börja med sittvagn vid precis 3 månaders ålder. Man bör vänta till dess att barnet kan sitta själv utan stöd, vid ca 6 månader kan en del barn det. Det låter som att din lilla vill komma upp och se sig omkring så jag föreslår att du har henne i bärsele på magen i stället. Mitt andra barn, nu 24 år gammal gjorde också "situps". Han var då bara tre veckors gammal så jag hade honom på magen i stället eftersom han till slut vägrade vagnen.

• Bullerbyn08

Har du fullt liggläge även på sittdelen så att du kan lägga omkull henne när hon blir trött borde det väl gå bra..

Tycker det låter alldeles för tidigt att byta ut babyskyddet vid 3 månader dock!

• mysmika

Håller med Birgitta lite, jag har en bärsjal som lille Nico älskar. Framåtvänd ser man massa kul, när man blir trött, vänder man de innåt, och han sover som en prins. Förväxla inte med BabyBjörn inte alls samma sak...

• ebbebulan

När sonen var liten hade vi en brio happy, sittvagn med mjuklift. När han var runt 3,5 månader valde vi att ta bort mjukliften o bara använda sittvagnen, som har fullt liggläge. Ibland hade vi ryggstödet på hälften o då blev vagnturerna mycket mer behagligare. Han satt ju liksom inte mer upp än om han satt i babyskyddet i bilen. Huvudsaken är väl att man har fullt liggläge, så att man kan fälla ner o bebben kan vila ryggen. 

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • Birgitta L

Svar till mysmika:

Bärsjal är säkert jättebra. På "min tid" fanns det bara Baby Björn. Däremot bör man nog ha så små barn mot sig, inte framåtvända. Dels ger det för mycket intryck och man kan behöva ha uppsikt över dem när det gäller andning och så vidare, samt att de behöver stöd för nacke och huvud när de är så små.

• Emelianfian
    Bullerbyn08 skrev 2009-06-25 23:22:05 följande:
    Har du fullt liggläge även på sittdelen så att du kan lägga omkull henne när hon blir trött borde det väl gå bra..Tycker det låter alldeles för tidigt att byta ut babyskyddet vid 3 månader dock!
    Håller med! Jisses då skulle jag hellre ta en skrikande bebis i bilen än att byta bort babyskyddet så tidigt. Rent livsfarligt för bebisen ju! finns inga vanliga bilbarnstolar som är från 3mån. Byt tillbaka genast för din bebis skull!!!! (tycker jag personligen då alltså...inget illa menat)

Vagnen skulle jag lösa på samma vis som mysmika beskrev
    ♥ en dotter 071207 - en son 090129 ♥
  • Emelianfian

Oj va elak jag lät... menade inte så illa som det låter i inlägget. {#lang_emotions_embarassed}

♥ en dotter 071207 - en son 090129 ♥
  • MrsLi
    linux skrev 2009-06-25 23:29:12 följande:
    Håller med! Jisses då skulle jag hellre ta en skrikande bebis i bilen än att byta bort babyskyddet så tidigt. Rent livsfarligt för bebisen ju! finns inga vanliga bilbarnstolar som är från 3mån. Byt tillbaka genast för din bebis skull!!!! (tycker jag personligen då alltså...inget illa menat)Vagnen skulle jag lösa på samma vis som mysmika beskrev
    Det finns många bilbarnstolar som är från 0-25 kilo. Denna bilstolen är gjord för att kunna ha bebisar i. Den går att luta bakåt så bebisen ligger mera ner och har "puffar" runt huvudet.
    Om du kollar på britax sida så är det minst 3 modeller som är från 0 kilo. Vilket för mig inte är ett barn som måste kunna sitta själv.
    Sen finns det många modeller där du måste vara 6 månader tex
  • MrsLi
    ebbebulan skrev 2009-06-25 23:27:41 följande:
    När sonen var liten hade vi en brio happy, sittvagn med mjuklift. När han var runt 3,5 månader valde vi att ta bort mjukliften o bara använda sittvagnen, som har fullt liggläge. Ibland hade vi ryggstödet på hälften o då blev vagnturerna mycket mer behagligare. Han satt ju liksom inte mer upp än om han satt i babyskyddet i bilen. Huvudsaken är väl att man har fullt liggläge, så att man kan fälla ner o bebben kan vila ryggen. 
    Ska kolla upp imorgon hur vagnen ser ut  och vad jag kan lägga i för att hon ska kunna ha det bra. Ev använda liggdelen med något runt henne så hon kommer upp lite.
    Jag har bärsjal och bärsele men hon trycker bara med ifrån sig med händerna.. liksom stretar emot så hon är inte så förtjust i den heller.
Svar på tråden Hur tidigt kan jag börja använda sittdelen?