• Anonym (orolig)

Hjälp!!! Har jag skadat mitt barn????

HJÄLP!!

Är så rädd nu. Jag skulle börja måla och tapetsera i vårat barnrum idag och jag glad som attans satte igång innan min man kom hem från jobbet. Överlycklig över att få göra det själv då jag är väldigt pysslig av mig! Så jag målade (2 väggar) och tapetserade (2 väggar) men öppna fönster och fläkt i rummet.

Men sen kom en väninna till mig hit och såg livrädd ut och sa "Men gud, DU har väl inte gjort det, du vet att man itne får måla och tapetsera som gravid va? Det är farligt för barnet"

Så nusitter jag här alldeles livrädd över att ha skadat mitt barn. Är i vecka 30+3 idag.

Vad tror ni? Vad kan ha hänt med min älskade lilla bebis?

• Svar på tråden Hjälp!!! Har jag skadat mitt barn????
  • Anonym (målaren)

nej då, jag har målat och tapetserat vårat rum och min bebis mår iaf bra. Men dom brukar väl säga att man ska hålla sig undan från mål med stark lukt lr vad det nu är, men vatten baserad mål borde inte vara någon fara, inte heller att tapetsera

• Birgitta L

Svar till Anonym (orolig):

Det är nog ingen fara även om det är bra att undvika det. När jag väntade mitt första barn för 36 år sedan målade jag om spjälsängen när jag var i 4:e månaden utan att tänka på att det kanske kunde vara farligt. Det sa man även då att det var men i mitt fall gick allt bra. idag är ju dessutom de flesta färgerna vattenbaserade och därmed också ofarliga så kolla om din färg var det så kan du då om inte innan släppa din oro.

• brownie79

Min teori är att inget har hänt barnet i din mage. Detta framför allt för att du inte är i början av fosterutvecklingen och att du faktiskt hade fönstren öppna och en fläkt på. Klart att man inte ska andas in farliga ångor när man är gravid, men frågan är hur mkt de kan ställa till med problem om man bara har gjort det vid enstaka tillfällen. Det är väl farligare i så fall när man ständigt blir utsatt för sådana farliga ämnen och under en längre tid.

Sedan tycker jag att detta är något du kan ringa din barnmorska på MVC och fråga om eftersom det oroar dig så mkt. Kolla vad de har att säga om detta imorgon så du slipper gå och oroa dig i onödan för vad som kan ha hänt.

• Anonym (orolig)

Altså jag har haft båda fönsterna öppna. Och en bordsfläkt. Jag tycker inte att det luktat något. (när jag kommit från ett annat rum och gått in i det rummet jag målat har det inte luktat alls tycker jag) Jag tror färgen är vattenbaserad... hur vet man det? det står inte på själva färgburken nämligen. Men jag behövde ju inte lacknafta för att få bort färgen på penseln, utan bara vatten. Är den vattenbaserad då?
    Men nu läser jag lite på internet och tapetklister verkar inte vara bra alls?? Men vad skulle kunna hända??

Usch vad rädd jag blev av hennes kommentar....

• Anonym

jag var likadan maålade om flera run ensam ...färgen var vanlig vattenbaserad troligen har du använt det oxå
    även om din polare i sitt bästa för dig vill ge information så verkar hon göra dig ängslig och ängslig kan vara mer farligt och srtressande en att måla...jag tycker nog du ska pyssla och undvika polare sm tycker hit och dit..ibland är det bättre att folk lär sig inte lägga sig i.. lycka till med babyn och om du vill ha saker fixade så e det ju smart innan babyn anländer om du orkar för sedan blir det inte mycket tid och kraft till det.

• Psykoangel

jag jobbar som målar så under halva graviditets tiden innan jag blev sjukskriven målade jag precis som vanligt..

det enda man ska undvika är ju starka lösningsmedel så som lacknafta osv och om man målaar med oljefärg..
    men om det var vanlig väggfärg så ska den vara vattenbaserad och då är det ingen fara!
  • Psykoangel
    Anonym (orolig) skrev 2009-06-25 23:43:40 följande:
    Altså jag har haft båda fönsterna öppna. Och en bordsfläkt. Jag tycker inte att det luktat något. (när jag kommit från ett annat rum och gått in i det rummet jag målat har det inte luktat alls tycker jag) Jag tror färgen är vattenbaserad... hur vet man det? det står inte på själva färgburken nämligen. Men jag behövde ju inte lacknafta för att få bort färgen på penseln, utan bara vatten. Är den vattenbaserad då? Men nu läser jag lite på internet och tapetklister verkar inte vara bra alls?? Men vad skulle kunna hända?? Usch vad rädd jag blev av hennes kommentar....
    då är det vattenbaserat om du tvättade penslarna i vatten...annars är det oljafärg o det går inte att tvätta sådana penslar i vatten!
    brownie79 skrev 2009-06-25 23:43:11 följande:
    Min teori är att inget har hänt barnet i din mage. Detta framför allt för att du inte är i början av fosterutvecklingen och att du faktiskt hade fönstren öppna och en fläkt på. Klart att man inte ska andas in farliga ångor när man är gravid, men frågan är hur mkt de kan ställa till med problem om man bara har gjort det vid enstaka tillfällen. Det är väl farligare i så fall när man ständigt blir utsatt för sådana farliga ämnen och under en längre tid. Sedan tycker jag att detta är något du kan ringa din barnmorska på MVC och fråga om eftersom det oroar dig så mkt. Kolla vad de har att säga om detta imorgon så du slipper gå och oroa dig i onödan för vad som kan ha hänt.
    Tyvärr vet inte bm så mycket om sådant här,när jag väntade dottern o berättade om mitt yrke så hade hon ingen aning hur pass farligt/icke farligt det är...och dagens färger är ialf godkända av astma o allargiförbundet om det nu ger nån tröst till TS..
  • Anonym (Cheapy/Beijer)

Hej...

De allra flesta färger som används är akryl färger/vattenbaserade färger, dessa är helt ofarliga såvida man inte dricker dom ;). Detsamma gäller vanliga tapetkliser.
    Men det finns dom som är mindre bra och det är dom man måste använda kem. till att göra "lösare". Typ lacknafta, cellulosaförtunning mm. Men det använder man ju sällan (aldrig) till att måla väggar, mer lackera bilar etc. Oroa dig inte!
    Lång erfarenhet inom byggvaru/färghandeln =)

• Anonym (orolig)

Låter som om de allra flesta verkar rätt lugna! Kanske jag ska sluta oroa mig, för det går ju inte göra ogjort direkt!

Är det någon som vet VAD som skulle kunna hända barnet? Jag hittar ingen info alls om vad det är som är farligt.
    Jag menar om det är gifterna i färgen osv, så borde det väl vara minst lika farligt att gå ut där det är massa avgaser och andra lukter/gifter??

• Tate

Ingen fara alls, klart du inte skadat ditt barn! Som andra påpekat är du A) i slutet av graviditeten, bebisen växer mest till sig. B) Dagens färger är inte farliga. C)Du vädrade. D) Det skedde under en väldigt begränsad tidsperiod, dvs under timmar och dagar - inte dygnet runt i åtta månader.

Vattenbaserad är de flesta inomhusfärger - utom en del snickerifärger. Kunde du tväta av dig med vatten efteråt var de vattenbaserade.

Och eftersom jag var jättenojig undetr min första graviditet samt renoverade hela huset har jag kollat upp detta med barnmorskor samt läkare.

Hade du sagta att du druckit upp tapetklistret och lagt dig att sova i färgen hade det kanske varit snäppet värre

Svar på tråden Hjälp!!! Har jag skadat mitt barn????