• Starlight78

Movicol Junior 5 påsar/dagen!!

Hej!
    Vår tjej har haft problem med magen till och från sen hon föddes. Har mjölkproteinallergi som ska växa bort (är nu 2½). Har nu röntgat tarmen och fått reda på att hon har en jättestor avföringsklump, typ som i en ficka, som har gjort ont när den ska passeras - därav hennes magont varje dag och svårigheter att bajsa. Nu får hon Movicol Junior 5 påsar om dagen i två veckors tid minst och ska framkalla diarré. Nu i efterhand har vi kommit på att hon haft diarré med jämna mellanrum och därefter varit bra. Ngn som vet hur vi ska göra för att undvika att fylla på denna "ficka" igen. Kan den läka? Vi gör verkligen ALLT för att hon inte ska vara förstoppad, vilket vi aldrig har märkt som normala symtom innan. Hon äter jättemycket frukt och vi undviker banan - dricker mycket och äter det mesta, men undviker förstoppande kolhydrater. Kan detta växa bort och läka bort¨? Läkaren hade inte riktigt tid med oss eftersom vi kom in på akuttid.

• Svar på tråden Movicol Junior 5 påsar/dagen!!
  • Starlight78

ingen som varit med om dessa doserna? Är ju lite oroande att få så mkt i denna värmen - jag menar med diarré också...

• snoran

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men jag tycker att det är jätteviktigt att ni bokar tid hos läkare som kan ge er svaren!

• Emmixen

Jag (17 år med muskelsjukdom och annat) får Movicol Junior. Av en påse blir jag "för lös" så tar ca två tredjedelar. Men nu är ju meningen att din dotter ska bli lös. Fem påsar är en stor mängd då man ska blanda varje påse i drygt 60 ml vatten, men man kan ge det under 12 timmar så det kanske funkar. Jag sondar det så vet ej hur det smakar. Man kan ha diarré även om man är förstoppad, sk förstoppningsdiarré, kanske är det det som din dotter haft innan?

Jag kan inte svara på din fråga helt men jag vet att det finns de som får betydligt större doser än det där, så länge det är tillfälligt (behandling mot sk fekalom). De som tar det regelbundet får något mindre, som jag då. Hoppas jag kunde svara på någon fundering iaf.

• qwertyui

Hej. Det finns en förstoppningstråd här, den kanske kan ge mer svar.

Svar på tråden Movicol Junior 5 påsar/dagen!!