• hellokitty1

ögontrubbel - nån som använt opatanol?

Hej!
    Jag har besvär med mina ögon sen i höstas då jag fick en skada på hornhinnan. Jag fick speciella ögonmedeciner, ögonsalva och dylikt och fick inte använda linser på lång tid. Sen dess är ögonen torra när jag vaknar varje morgon och jag har fortfarande svårt med linserna, så fort jag använder dem några timmar får jag sen trötta, irriterade ögon. Har varit hos olika ögondoktorer som sagt lite olika saker. Sist fick jag utskrivet en medecin som heter Opatanol som är mot allergi. Läkaren tyckte han såg lite spår av allergi. Jag har två katter hemma. Tog ett test för två somrar sen som visade att jag var långt från allergisk.
    Nu har jag tagit ögondropparna i snart en vecka men tycker inte jag märker så stor skillnad. Ögonen känns fortfarande irriterade/torra ibland dagtid och torra varje morgon. Enda skillnaden kanske
    är att inte ögonen blivit lika trötta efter att jag haft i linserna. Men då handlar det om några timmar med linser!
    Snälla om nån har något råd om vad detta kan tänkas vara eller bero på så skriv gärna.
    Borde inte medecinen ha börjat verka efter en vecka om det är allergi mot katterna?

• Svar på tråden ögontrubbel - nån som använt opatanol?
  • tingi

har det blivit några men av skadan? något ärr på hornhinnan eller likn?
    har du varit hos en optiker efter skadan? kanske dax att byta linssort? eller styrka om du blir trött i ögonen?

eftersom ögonen är torra på morgonen så kanske det är så att du sover med öppna ögon?

eller så kanske skadan gjorde så att yttre delen av hornhinnan (epitelet) är försvagat och komfortdroppar behövs?

om inte mina frågor löser något för dig tycker jag faktiskt att du ska gå till en optiker för att försöka få klarhet i problemet. optiker är mycket duktigare på kontaktlinser och komfortproblem som uppstår pga det än vad ögonläkarna är enligt min mening..

angående ev allergi så borde det väl vara lättast att testa det igen för att utesluta det..

• hellokitty1

Tack för gulligt svar!
    J0, jag har varit hos optikern igen och fått endagslinser istället för månadslinser. Just nu håller jag dessutom på att prova en alldeles ny sort som ska vara extra bra. Bara testat två gånger men verkar som det kanske kanske hjälper mot "tröttheten" i ögonen dagen efter jag använt dem. Får se. Känns inte som det har med styrkan i linserna att göra alls att jag blir trött.
    Ärr vet jag inte om jag fick efter den skadan, har bara hört att den var helt läkt. Ögonläkaren sa visserligen sist att han såg spår av gamla ärr, men det lät som om dom var jättegamla ärr. Får höra med honom igen.
    Sover inte med öppna ögon enligt min pojkvän... ?? Men nåt skumt är det ju att de är som mest torra på morgonen.
    Komfortdroppar har jag inte hört om förut, vad är det? Menar du Artelac och Viscotears? Det har jag provat men de hjälper egentligen bara en kort stund.
    Du har rätt, jag ska försöka få testa igen om det är allergi. Försökte förra året men då var de lite anti på vårdcentralen för de tyckte de bara gått ett år sen sist. Men jag undrar om det inte är linserna ändå...

• tingi

Men om du håller på att testa en ny linssort så kan ju det vara förklaringen. det tar ju ett tag innan ögonen vänjer sig vid det nya materialt osv.

ang komfortdropparna så menar jag systane (absolut bäst) eller lacryvisc (mer kladdigare, som salva). den senare funkar bra att ta när man ska sova. kolla med din optiker om du kan få något prov eller likn för att testa.

hoppas du får ordning på ögonen!

• hellokitty1

Alltså, nja jag har haft de jag använt nu ett tag och testet av nya är så nytt att det inte går att utvärdera! :)
    Men verkar vara bra. :)

Tack för rådet om droppar, har inte hört talas om dessa förut. Man får de alltså genom optiker och inte apotek?

Svar på tråden ögontrubbel - nån som använt opatanol?