• tere

Tvåspråkiga barn, hur?

Hej,

Vi fick vår dotter i Spanien och bodde där under hennes första år.
    Jag har alltid pratat svenska med henne men språket mellen mig och hennes pappa har varit spanska då han inte kan svenska.
    Efter ett år flyttade vår dotter och jag till Sverige och var ett år här själva men pappan ofta på besök och vi där . Nu har pappan komit it också så vi bor tillsammans.(vår dotter är 2,5 år)
    Nu märker man att hennes spanska självklart är sämre än svenskan och jag undrar vad ni andra har för erfarenheter av detta.
    Är det bästa att föräldrarna pratar sina egna modersmål med barnen även om det ena språket används mycket mindre. Eller ska man bara prata det andra språket hemma eftersom hon ändå får svenskan på dagis etc?

Vi har haft lite oeniga diskussioner om detta hemma...

• Svar på tråden Tvåspråkiga barn, hur?
  • Fruochmamma

Jag läste ett svar från en "expert" gällande detsamma på en annan sida och där svarade de att det är viktigast att var förälder pratar sitt modersmål med barnet.

Så du ska prata svenska och pappan spanska.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • tere

Ja, det är så jag känner det också, skulle kännas väldigt konstigt att här i sverige prata spanska med henne.
    Fast man blir så osäker när den "enda" hon pratar spanska med är hennes pappa.
    Svenskan blir hon ju överöst med.

• Marina75

Hej! Hos oss nästan samma, bara det är jag som från annat land. Jag prata på rysska, min sambo på svenska, men iblan vi pratar på svenska, han (min sambo) förstå inte rysska. Jag tror att det är jättebra om barnet vet två språk, det bli lättare senare.
    Jag hoppas du förstå mig!

• tere

Hej Marina,

Jag förstår precis.
    Tack för ditt svar

• Bittersweet2012

Hej!

Jag känner en familj där mamman är ryska, pappan är tysk och de bodde i Sverige när de fick sin son (de bor fortfarande i Sverige). Deras pojke är runt 8 år nu o han pratar 3 språk flytande! Mamma har alltid pratat ryska m honom, pappa tyska o svenska lärde han sig när han började på dagis.

Visst din dotter kommer inte vara lika duktig på spanska som på svenska, men hon kommer att ha ett bättre språkkänsla och så fort hon börjat skola kan hon gå på "hemmaspråk"-lektioner (eller va det heter nu) där hon kan lära sig spansk grammatik osv.

Förresten mina barn kommer oxå vara 2-språkiga då har jag ryska som modersmål o min sambo pratar svenska.

• ELIsa82

när barn är tre år är de som mest mottagliga för att bli två- och flerspråkiga så jag rekommederar varmt pappas spanska och din svenska. pappan bör även prata spanska vid hämtningoch lämning på förskolan med dottern men svenska (om han lärt sig det) med personalen. så har jag lärt mig och säger t våra föräldrar m annat språk (jobbar som fsklärare)

• tere

Tackar, det är nog så det får fortsätta

Svar på tråden Tvåspråkiga barn, hur?