• Anonym (orolig)

    Kan man äta cream fraiche när man är gravid?

    Jag har ätit jättemycket cream fraiche senaste tiden för jag har varit så sugen på det. Jag är i vecka 14. Nu läste jag vad det innehöll och såg att det innehöll Vitamin A, 310 μg. Jag vet ju att man inte ska äta stora mängder A-vitamin när man är gravid och är jätterädd att det är farligt för barnet att jag ätit så mycket cream fraiche.

    Så är det farligt??? Jag är jätteorolig!!!

  • Svar på tråden Kan man äta cream fraiche när man är gravid?
  • Hallonmun

    Du behöver inte oroa dig, det finns mycket annat som är värre än creme fraich... försök njuta istället för att oroadig, det mår både du å bebisen bättre av

  • Anonym (orolig)

    Men är det så att man helst inte ska äta cream fraiche eftersom det innehåller A-vitamin?

  • Fruochmamma

    Ska vara säkert att äta!


    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Hallonmun

    du ska/kan ju inte undvika allt som innehåller A-vitamin. Du kan äta som vanligt, och följ livsmedelsverkets kostråd, om du är orolig. Där står inget om att man inte ska äta creme fraich,

  • QueenT

    Nej, creme fraiche är inget du behöver undvika. Kolla på livmedelsverkets hemsida. Där finns rekommendationer för gravida; vad man bör äta och vad man bör undvika.

    Om du är i vecka 14 måste du ju ha varit hos bm och fått en broschyr med kostinformation?

  • linjes

    Läser man inte på innan man sätter i sig jättemycket? och nej det är inte farligt

  • Hallonmun

    Det är ju framförallt lever man ska vara försiktig med, och om man tar kosttillskot, så ska det inte vara mer än 1gram A-vitamin - från fisklever tex, vanlig fiskolja som inte är gjord på lever är dock ingen fara att man kommer upp i för höga nivåer.

  • Alicat

    nej det är inte farligt. det enda livsmedel livsmedelsverket avråder från (pga risk av överdosering av A-vitamin dvs) är rena leverprodukter. däremot är det helt ok att äta tex leverpastej eftersom det innehåller relativt liten del lever. De små mängder a-vitamin i mjölkprodukter som tex creme fraiche är inget att oroa sig för.

    www.slv.se/sv/grupp1/Mat--Naring2/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Se-upp-med-overdosering-/

Svar på tråden Kan man äta cream fraiche när man är gravid?