• Anonym (fattig)

Få skulder avskrivna?

Jag är i skulder upp över öronen.. Allt började for 3 år sen, innan dess hade jag bra med pengar och kunde sköta mina räkningar. Men för tre år sen gick jag i väggen, blev utbränd på mitt jobb och blev nekad sjukpenning av försäkringskassan, det var då allt rasade.
    De första månaderna gick det an, levde på mina sparpengar, men sen tog de slut. Och räkningarna började samlas på hög, till slut öppnade jag inte ens lägre breven, för jag kunde inte betala, jag hade ju inte ens råd att äta. Jag rasade 15 kg på ett par månader, för att jag bokstavligt talat svalt. Blev vräkt, så klart, eftersom jag inte klarade av min hyra.
    I samma veva träffade jag min man, han blev räddningen för mig, för jag hade gett upp livet. Han har fått mig att ta tag i det här med mina skulder nu. Jag har ringt runt till alla inkassobolag och ringt KFM,för att få reda på hela summan med mina skulder.
    Det var inget roligt besked i runda slängar har jag samlat på mig 150000kr på tre år. Och åtminstone en tredjedel av det är bara räntor och avgifter,på vissa räkningar är 2/3 bara räntor och avgifter. Jag vill betala av allt nu,min man ska ta ett lån för att vi ska bli av med dessa omedelbart. Men jag undrar om man kan få en del av skulderna avskrivna när man betalar in hela beloppet? Har någon annan med skulder fått göra så? Jag ska ringa till inkasso igen, och komma överens om betalning. men villehöra innan jag frågar om sådant om det ens går.

• Svar på tråden Få skulder avskrivna?
  • Anonym

Vissa inkasso kan gå med på att ta bort räntan för att man betalar bort hela skulden direkt.

• Anonym (fattig)
    Anonym skrev 2009-06-26 12:20:17 följande:
    Vissa inkasso kan gå med på att ta bort räntan för att man betalar bort hela skulden direkt.
    Ok, tack. För det skulle förenkla saker väldigt mycket.
  • Anonym

Måste bara undra varför du inte kontaktade socialen om du blev nekad av fk? Man måste ju leva oavsett.

• Anonym (Skuldsanering)

Har inte riktigt svar på din fråga men min pappa har blivit beviljad skuldsanering men måste då först leva på existensminimum i 5 år dvs. KFM tar allt där utöver som han tjänar, sen får han alla skulder strukna. Alltså staten går in och betalar de åt honom.

• tillit71

Du kontaktar själv dina inkasso bolag och säger att du vill ha en acordlösning. Då får du hem papper där du själv skriver hur mycket du kan betala antingen en klumpsumma eller en lite högre summa ett visst antal månader och resten skrivs av.

Jag t ex skrev 10 tusen i 3 månader men blev beviljad 12 tusen i 3 månader. Total skuld med räntor ca 54 tusen så lite blev ju avskrivet för mej

• Anonym (fattig)
    Anonym skrev 2009-06-26 12:27:35 följande:
    Måste bara undra varför du inte kontaktade socialen om du blev nekad av fk? Man måste ju leva oavsett.
    Jag klarade inte av att ens gå utanför min dörr de första tre månaderna. Det var knappt att jag ens lyckades ta mig till läkaren, men fixade det tillslut. Att jag inte gick till Soc berodde mycket på att jag inte klarade av att möta andra människor. Och att jag gav helt enkelt upp livet.
  • Anonym (en sambo)

Hej :)

Kul att höra att du träffade en man som kunde hjälpa dig tillbaka till livet och få dig känna livslust igen.

Min sambo hade skulder på i runda slängor 150 000 när vi träffades, inget han berättade till en början utan hela sanningen kom fram när vi flyttade ilag och skulle få gemensam ekonomi.

Jag ringde runt till både kronofogden och inkasso, lyckades på nått mirakulöst sätt dra tillbaka några av skulderna hos KFM till inkasso-bolagen när jag la fram sanningen och sa att vi ville betala allt på en gång vilket resulterade i lägre räntor och mindre anmärkningar även om alla inte kunde räddas.

Dock vet jag inte om man helt kan komma undan räntorna, var ett alternativ jag aldrig såg efter utan ordnade med ett lån och en del avbetalningar på max 4 månader då vi tillsammans klarade av att betala så mkt varje månad.

Lycka till

• Anonym (fattig)
    tillit71 skrev 2009-06-26 12:42:19 följande:
    Du kontaktar själv dina inkasso bolag och säger att du vill ha en acordlösning. Då får du hem papper där du själv skriver hur mycket du kan betala antingen en klumpsumma eller en lite högre summa ett visst antal månader och resten skrivs av. Jag t ex skrev 10 tusen i 3 månader men blev beviljad 12 tusen i 3 månader. Total skuld med räntor ca 54 tusen så lite blev ju avskrivet för mej
    Ok. Då vet jag vad jag ska fråga efter, tack

Jag har ingen inkomst idag heller, men ska försöka fixa nått jobb. Mannen ska somsagt ta ett lån för att betala av allt skit.
    Jag kan i dagsläget inte jobba med vad som hellst på grund av en skada jag fick för snart 2 år sen i en bilolycka. Men så fort jag fått nya intyg, ska jag besöka
    arbtesförmedlingen Det är iaf en början.
  • Anonym (fattig)

Anonym (en sambo) skrev 2009-06-26 12:55:24 följande:

Hej :) Kul att höra att du träffade en man som kunde hjälpa dig tillbaka till livet och få dig känna livslust igen. Min sambo hade skulder på i runda slängor 150 000 när vi träffades, inget han berättade till en början utan hela sanningen kom fram när vi flyttade ilag och skulle få gemensam ekonomi. Jag ringde runt till både kronofogden och inkasso, lyckades på nått mirakulöst sätt dra tillbaka några av skulderna hos KFM till inkasso-bolagen när jag la fram sanningen och sa att vi ville betala allt på en gång vilket resulterade i lägre räntor och mindre anmärkningar även om alla inte kunde räddas. Dock vet jag inte om man helt kan komma undan räntorna, var ett alternativ jag aldrig såg efter utan ordnade med ett lån och en del avbetalningar på max 4 månader då vi tillsammans klarade av att betala så mkt varje månad. Lycka till
    Tack.
    Jag förstår att din sambo inte ville berätta. Men bra att han gjorde det och bra att du lyckades vända allt

Skulder är inget man gärna talar om, jag skämdes enormt för min situation, men lyckades till slut berätta om min situation.
    Nu har vi koll på läget i alla fall. Och vi ska fixa det här.
    Har också hittat en del fakturor från TELIA som jag ska överklaga, då jag inte har beställt/använt tjänster de avser. Har ringt Telia, men Telia hänvisar mig till inkasso, inkasso hänvisar mig till KFM och KFM mig tillbaka till Telia, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med dessa.
  • Anonym (varit där du är)

ta hellre till i underkant med VAD du kan betala....
    Skriv att du har en summa om låt säga 25. ooo totalt och den ska delas mellan de du är skyldig pengar. Tex så kan jag erbjuda ert företag 6 000:- mot att skulden skrivs ner och räntan stryks....

Jag fick mina totala skulder nerskrivna med 60-70 % + ränta och avgifter, mot att de fick en klumpsumma.
    Ofta så säljs ju såna här inkassoskulder mellan olika företag.......
    Så var lite "freäck" när du förhandlar.
    Varmt lycka till!
    Vet hur gött det är när skulderna är borta, de tre åren gått å man kan köpa hus osv

Svar på tråden Få skulder avskrivna?