• Hanah

13 mån - vaknar på natten o skriker

Jag blir snart galen!
    Vår son på 13 mån vaknar på nätterna, o skriker / gråter. Han kastar snutten o nappen o vill inte lägga sig igen. Får han välling somnar han oftast om på en gång, men han vaknar ibland ändå, utan att vilja ha det. Och gråter.

Tips o råd, tack! Jag går snart o lägger mig i garaget....

• Svar på tråden 13 mån - vaknar på natten o skriker
  • 07sandra82

Ja det e jobbigt när barnen vaknar på natten...
    Min doter är 18 månader och sover sällan en hel natt.
    Men det e ju mycket som händer i deras utveckling och mycke intryck under dagarna som gör att de säkert drömmer mycket och så.
    Hoppas det ger med sig, man vill ju känna sig pigg själv när man vaknar. sover han mycket på dagarna me?
    //Sandra

• Hanah

Han sover drygt en timme på dagen, efter lunch. Sen somnar han runt 19 på kvällen.

• Apkl

Min dotter på 1 år verkar ha samma problem som börjat nyligen. Hon somnar runt 19-20 tills ungefär 1.00 då hon vaknar och då får hon sin napp. Men sedan så ställer hon sig upp och gråter och man försöker lägga henne igen och hon kanske ligger ett tag och sedan så sätter hon sig och bara gråter och skriker med nappen i mun eller kastar den. Har försökt att lugna ner henne genom att hon får ligga med oss i sängen fast det hjälper inte och hon verkar otroligt orolig och arg/ledsen. Men inget verkar fungera med att lugna ned henne. Har också ibland provat med välling fast ger man den blir det antingen att hon blir arg och inte vill ha eller så dricker hon lite för att sedan fortsätta skrika och gråta.

Hon verkar också lite gnälligare under dagen nu för tiden.

Dock så har vi bestämt att vi kanske får skära ned på hennes sömn under dagen då hon sover 2 gånger.

Men man blir ju själv så himla orolig under natten och igår kväll tog det ungefär 2,5 timmar att få henne att lugna ned sig och somna om... Så är idag en väldigt trött mamma.

Hon vaknade 7.30 på morgonen på gott humör.

Vi hoppas att det är någon slags fas som hon går igenom

Hoppas också få höra från andra som har tips och råd.

Hanah - jag vet hur du känner dig. Fick skicka ut min man från rummet så att någon av oss fick lite sömn. Vi har också en pojke på 2,5 år så det blir livligt under dagen och man behöver energin till båda.

• Filippa1977

Min son är 12,5 mån och han har plötsligt börjat vakna vid kl 5-6. Där emellan sover han oroligt och är mammig på dagarna. Det måste vara en fas de går igenom....hoppas vi . Vi tänker endast låta honom sova 20 min på förmiddagen och 1.5 på em. Kanske blir han tröttare och sover bättre på nätterna.

• sonen08

min son har aldrig sovit hela nätter heller. ibland kan han få mardrömmar om det är massa nya intryck som gör att han sover oroligt eller om tänderna spökar i munnen med. När han började på dagis så sov han orolig i 2 veckor, men det hade nästan räknat med. dom går ju igenom mycket i utvecklingen med så när något stort sker i deras utveckling så kan dom ju med börja sova oroligt så har de vart här iallafall. det är nog bara att härda ut och finnas till hands

• Hanah

puffar lite...

Tips om hur man kan få honom att sova gott hela natten?
    Min mamma var barnvakt åt honom i en vecka, o då sov han 12 timmar i sträck o var nöjd o glad...

• Erica 73

Vår tjej är 13månader och har börjat med att vakna efter 40-50 min när vi lagt henne för kvällen. När hon vaknar skriker hon hysteriskt och vill bara upp. Helt omöjlig att trösta om hon inte får komma upp. Sen värar hon att sova. När vi försöker lägga henne senare spjärnar hon emot med hela kroppen och skriker hysteriskt om vi lägger henne iaf. Min man har fått henne att sova i bilen nån gång. Hon är så trött att hon knappt orkar hålla huvudet men jag är säker på att hon kan hålla sig vaken hela natten på ren envishet. Vad gör man???!

• eilenna

Åh vad det känns igen!!! Vår kille är 13 månader och vi håller på att gå under! Han somnar vid 20-tiden och sover till midnatt för att sedan vakna och antingen vägra somna om eller, vilket inte är mindre jobbigt, ligga mellan oss och snurra, sparkas och slåss och sova i 5-minuters intervall resten av natten. Har någon något tips som inte inbegiper "anna wahlgren metoden" så är vi jättetacksamma!!!

• Sweden

Tips mottages garna har med, har tvillingar pa nastan 14 manader som strular pa natterna. Den ena har hallt pa i nagra manader med att vakna och skrika hysteriskt och nu har den andra hakat pa ocksa. Antar att det beror pa att de lar sig mycket vid den har aldern.

Svar på tråden 13 mån - vaknar på natten o skriker