• Emlak

Kadetten vs Creativo vs Kullen i Solna?

Hej, jag har funderingar på var jag ska ställa mitt barn i kö och har börjat kolla runt lite...  Solna har lång kö och undrar om det finns någon som har koll på olika förskolor och är nöjda eller missnöjda

• Svar på tråden Kadetten vs Creativo vs Kullen i Solna?
  • saami81

Då ska du fråga mig som har väldigt bra koll på förskolorna i Frösunda då jag själv bor där och har dagisbarn.
    Ett bra tips: placera ditt barn i kö så fort du kan för att garanterat få plats när du önskar annars är det rätt så kört beroende på om du vill ha plats till augusti då det är lätt att få plats eller mitt i terminen då det är svårare.
    När du kommit hem från BB och fått 4 sista siffrorna till barnet ska du placera barnet i kö.
    Nu är det så att när jag va nyinflyttad i solna så kände jag inte till denna dagiskaos i solna så jag placerade min son i kön när han va 3 månader å detta va tydligen jääääätte sent jämnfört med andra.
    Han blev tyvärr inte erbjuden nån plats i frösunda men går på ett annat dagis i närheten.
    Mitt andra barn placerade jag i kö när han va knappt 3 veckor och har nu blivit erbjuden en plats på kullen, men som jag har tackat nej till då storebror inte garanterat kan få en plats där, dessutom så trivs vi bra med hans nuvarande dagis.
    Min väninnas son går på Creativo och är nöjd. Det du dock ska tänka på med privata försk, och just Creativo är att dom har stäng dom 2 sista veckorna i juli och att när dom har stängt för andra planeringsdagar så sammarbetar inte dom med nått annat dagis så man kan lämna barnen om man måste jobba.
    Jag skulle rekommendera dig att välja Kullens förskola då det är en kommunal förskola som samarbetar med Ulriksdals förkola.
    Dvs som 2 förskolorna brukar besöka varandra ibland, och under sommaren så slås dom 2 ihop.
    Har hört bra om kullen och alla föräldrar som jag känner som har sina barn där är nöjda.
    Har hört mindre bra och Vittra, dom har väldigt liten utegård oxå.
    MEN om ni har planer på att bo kvar i solna då ditt barn ska börja skolan så skulle jag rekomendera dig att välja Kadetten(Alfaskolan) då man har garanterat plats i skolan sen när det är dags då det är väldigt svårt att få skolplats i frösunda.
    Man får förtur till skolan om man går på dagiset.
    Annars så kan du nu placera ditt barn i skolkö där, det har jag gjort, för att öka chanserna att få en skolplats.
    1. Kadetten (om ni ska bo kvar i frösunda många år till)
    2.kullen (fast kullen ska va nr1 om ni tänkt att flytta inom ngr år)
    3. creativo
    4.Vittra( fast då ska du besöka förskolan och gå efter magkänslan om du tycker den är ok)

• Emlak

Tack för ditt svar :)

Funderar själv på att ställa i Kö på Creativo och även Kullen, man kan ändå ställa sig i kö till Alfaskolan..

Ska kolla upp om Kullen har några besökstider så man kan kolla runt lite..
    Annars är Creativo bra, för jag jobbar på förskola själv och då det är planeringsdagar och annat så kan mitt barn vara hos mig..

• saami81

Kullen och Creativo är dom bästa förskolorna i Frösunda.
    Gå in på kullens hemsida, där står det när dom har nästa besökstid.
    Har för mig att det va i Oktober när jag kollade deras hemsida för 2 veckor sen.

• saami81

Du ska in på Alfaskolans hemsida för att läsa om kadetten.
    En flickas mamma på min sons dagis jobbar där.
    Hon tycker det är ett ok dagis. Funkar bra.
    Har varit en del personalbyten och 3 nya förskolechefer på kort tid.
    Hon sa att dom har omorganiserat nu och att det kommer bli bättre med tiden.
    Fast hon sa att barnen inte far illa av det, dom har det bra.

• saami81

Kadetten(alfaskolan) drivs av pysslingens förskolor AB
    Du ska in på pysslingen.se för att läsa mer om förskolan.

• Emlak

Det är mkt personalbyten i hela sthlmsområdet, man får upp lönen då man byter jobb så många satsar på det.. har sett att creativo har mkt annonser ute hela tiden så där byts det nog personal rätt flitigt..

Men får kika lite på öppentider och sådant på förskolorna oxå, bästa vore att de fanns någon som öppnade 6.30 då min sambo oftast börja jobba kl 7.. ifall inte jag kan lämna..

• Emlak

Det är mkt personalbyten i hela sthlmsområdet, man får upp lönen då man byter jobb så många satsar på det.. har sett att creativo har mkt annonser ute hela tiden så där byts det nog personal rätt flitigt..

Men får kika lite på öppentider och sådant på förskolorna oxå, bästa vore att de fanns någon som öppnade 6.30 då min sambo oftast börja jobba kl 7.. ifall inte jag kan lämna..

• saami81

Jo jag vet det där med byta jobb och höja löner.
    Då privata förskolor som då Creativo och Kadetten kan styra hur dom vill över sina öppettider så tycker jag du ska kolla när dom öppnar och stänger.
    Har för mig att C öppnar klockan 7 när jag va på besök där sist för 2 mån sen.
    Däremot har komun. förskolor skyldighet att ha öppet och stänga efter föräldrarnas behov.
    Men men, har du redan barn eller är det på G för dig?
    Ha i tanke att du inte kan välja å vraka här i Frösunda om du inte är ute i god tid, det trodde jag först och många andra nyinflyttade i området.

• saami81

Jaa men nu när jag gått in på din press. så ser jag ju att du är gravid och BF är i oktober =)

• Fyraårstider2012

På Creativo har man noll inflytande som förälder. De har sina rutiner och sina regler som de haft länge, synpunkter och förslag till förändring uppskattas ej.

Kanske därav den höga personalomsättningen också?

Det absolut värt en morgonpromenad till ett dagis i närheten om man vill känna sig trygg och hörd som förälder
  • Frösundait
    Hej!

När vi flyttade till Frösunda/Solna och jag skulle välja förskola sökte jag på nätet och läste bla denna tråd.

Tänkte det var dags att ge en uppdatering då det är 2015 nu!

Vårt barn hamnade på Vittra förskola och jag tycker att det är en bra förskola. Bra pedagoger etc. Vi har kunnat jämföra med andra barn vars föräldrar vi känner och som går på de andra förskolorna (Kadetten, Creativo, Kullen, Borgen). Visst finns det nackdelar/födelar med alla men generellt så skulle jag inte ranka den ena eller andra högre som det antyds i tråden utan tycker det verkar som att de flesta håller en bra nivå på pedagoger, lokaler och aktiviteter.

Lycka till med era val och att barnen trivs på den förskola ni väljer!
  • Lounelisa

Hej!

Jag fick erbjudande till vittra men är lite orolig.

Vad tänker ni andra om vittra?

Mvh,

Loubna

Svar på tråden Kadetten vs Creativo vs Kullen i Solna?