• LillaZ

betala med kort utomlands?

Hej!

Vi åker till Brasilien på söndag och jag undrar om man kan betala med kort på flygplatserna? Jag har VISA. Vi väntar i Paris och Rio. Kostar det något extra isåfall?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden betala med kort utomlands?
  • SuzR

ja visa gäller väl överallt, iaf där jag har rest. vad jag vet kostar det inte att betala med kort men däremot om du tar ut pengar.

• isisisis
    SuzR skrev 2009-06-26 14:46:07 följande:
    ja visa gäller väl överallt, iaf där jag har rest. vad jag vet kostar det inte att betala med kort men däremot om du tar ut pengar.
    Det är inte riktigt sant.
    De tar ut avgifter iaf.
    Jag skulle tex betala IVF utomlands och ringde banken för att höra vad som var mest fördelaktigt.

Att betala med VISA på kliniken skulle kosta över 400 kr iaf .
  • Mizzz
    isisisis skrev 2009-06-26 14:48:40 följande:
    Det är inte riktigt sant. De tar ut avgifter iaf. Jag skulle tex betala IVF utomlands och ringde banken för att höra vad som var mest fördelaktigt. Att betala med VISA på kliniken skulle kosta över 400 kr iaf .
    Det beror helt på vad du har för bank!

De flesta storbanker har "valuta påslag", dvs en avgift för betalning med kort.. Länsförsäkringar och icabanken är de enda bankerna jag vet som inte tar ut något sådant.
  • LillaZ

Ojdå, det var ju inte så bra. Nej, men då får vi väl fixa lite ? och lite Reais. Men det kostar ju att växla med, så jag tänkte att ja...

• isisisis
    Mizzz skrev 2009-06-26 14:50:59 följande:
    Det beror helt på vad du har för bank! De flesta storbanker har "valuta påslag", dvs en avgift för betalning med kort.. Länsförsäkringar och icabanken är de enda bankerna jag vet som inte tar ut något sådant.
    Är det helt avgiftsfritt på tex restauranger med VISA då och andra småköp?
    Om man har tex Swedbank som de flesta svenskar har.
  • SuzR

jag hade en engelsk bank (det enda jag kan relatera till) och då tog dom typ £3 när jag tog ut pengar men ingen avgift när jag handlade med visa kortet. nu har jag swedbank men har inte vart utomlands än!

• Mizzz
    isisisis skrev 2009-06-26 14:52:41 följande:
    Är det helt avgiftsfritt på tex restauranger med VISA då och andra småköp? Om man har tex Swedbank som de flesta svenskar har.
    Nja, swedbank har nog ett valuta påslag, kolla med dom. Men det ska inte tillkomma någon fast avgift, utan de kanske tar några öre mer per växlad krona typ..
  • Mizzz
    SuzR skrev 2009-06-26 14:52:52 följande:
    jag hade en engelsk bank (det enda jag kan relatera till) och då tog dom typ £3 när jag tog ut pengar men ingen avgift när jag handlade med visa kortet. nu har jag swedbank men har inte vart utomlands än!
    Det handlar alltså om att de har sin egen växlingskurs, så man ser inte "avgiften".
  • Mizzz

Efter att ha läst lite:
    Swedbank har alltså INGET valutapåslag, dvs du kan betala med kortet utan att få avgifter. Men så fort du tar ut kontanter i automat eller i affär så tillkommer det en avgift.

• Mizzz

I Paris ska uttag vara gratis oxå vad jag förstår..

• isisisis
    Mizzz skrev 2009-06-26 15:00:58 följande:
    Efter att ha läst lite: Swedbank har alltså INGET valutapåslag, dvs du kan betala med kortet utan att få avgifter. Men så fort du tar ut kontanter i automat eller i affär så tillkommer det en avgift.
    Jag VET att de har valutapåslag,eftersom jag talade med dem om hur jag skulle göra med betalningen på kliniken.
    De hade lite problem att ge mig uppgifter,men tillslut fick jag veta att det skulle kosta ca 400 kr att betala med VISA.
  • Mizzz
    isisisis skrev 2009-06-26 15:08:18 följande:
    Jag VET att de har valutapåslag,eftersom jag talade med dem om hur jag skulle göra med betalningen på kliniken. De hade lite problem att ge mig uppgifter,men tillslut fick jag veta att det skulle kosta ca 400 kr att betala med VISA.
    Kolla deras hemsida själv då!

VISA hos swebank=inget valuta påslag..
    www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,224728,00.html
  • isisisis

Men jag ringde både till banken,och var sedan på en annan bank och talade med dem.
    2 personer som arbetade på banken sa samma sak.
    Då är de tydligen dåliga på sitt arbete då?

• enny signatur

Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr. 
    Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag. 

så det kostar att ta ut  med 35 kronor om man tar ut utan för sverige i annat än euro och utanför emu.

betalningar står det inget om.

Det verkar oftast vara billigare att ta ut i automat än växla!
    Gammal tråd i know 

Svar på tråden betala med kort utomlands?