• Celice

Druckit mögligt vatten under lång tid!

Ja fy fasen jag vill bara vända ut o in på mig själv. Är gravid i vecka 28 och har nyss upptäckt att jag  sedan början av graviditeten druckit vatten från en vattenbehållare på jobbet som vi själva fyller på med vatten. Såg idag när jag tittade lite extra på behållaren att hela insidan var full av grönt mögel, massor med fläckar över allt. Och detta vattnet har jag druckit till o från under hela graviditeten! Vi har haft en exra hög sjukfrånvaro här under våren, förskylningar som inte gett med sig osv...kan det bero på detta??
    Och de värsta av allt, kan de ha skadat min bebis?
    Jag har googlat allt jag kan om detta, men hittar Inget som kan svara på min fråga. Försökte ringa min BM, men kom inte fram...någon som vet??

• Svar på tråden Druckit mögligt vatten under lång tid!
  • kaksmulan

Det är nog inte mögel utan alger som växer i dessa apparater. Inte är det så trevligt men jag tror inte att det är någon fara. I aldra värsta fall så får man problem med magen men med tanke på bebisen är det helt ok.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Jolliver

Uuuh, vad äckligt Celice!!!! Men det är säkert alger och det lär ju vara nyttigt! Men jag vet faktiskt inte hur det är med det egentligen...

**BF 3 september 2009**
  • Celice

ja de är riktigt vidrigt!! Ja de kan nog stämma att de är alger, de känns ju lite bättre de...Uch vad nojjig man blir!

• fruganL

Du borde kunna vända dig till sjukvårdsrådgivningen med en fråga om detta, telefonnummer 1177. Kanske finns något på 1177.se också.

• Lussekatten87

Det låter mer som alger inte mögel..

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • fruganL

Googlade lite nyss, du kan nog vara lugn.
    Mögel är inte fosterskadande.
    Alger tycks inte vara fosterskadande heller, om det inte är i stora doser. Stora doser är inte lite alger i en vattenbehållare.

Har inga källor på rak arm, bara googlat och läst de första resultaten.

• La Lola

Precis, mögel är inte fosterskadande.

Tvivlar på att alger är det heller.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • fruganL

För övrigt är La Lola min slv.se-guru. Lite irriterande med samma svar ibland, men hey...lite irriterande med alla idiotiska trådar också.

Och då menar jag inte att den här tråden är idiotiskt, att dricka eller äta mögel låter onekeligen otrevligt och låter dessutom lite farligt. Faktiskt.

• Gryntroll

uhhhh
    de borde se över sånt på arbetsplatser, snacka om att bädda för att personalen ska få problem med magen...

• Celice

tack alla för att ni svarade mig! Jag känner mig bra mycket lugnare nu!
    Har diskat ur hela behållaren nu och man ser en OTROLIG skillnad, många här som frågat om vi köpt en ny vattenbehållare....-Nej den är bara diskad ren från alger o skit!
    Blir vatten från kranen hädanefter!!

• kaksmulan
    Celice skrev 2009-06-26 16:00:41 följande:
    tack alla för att ni svarade mig! Jag känner mig bra mycket lugnare nu!Har diskat ur hela behållaren nu och man ser en OTROLIG skillnad, många här som frågat om vi köpt en ny vattenbehållare....-Nej den är bara diskad ren från alger o skit!Blir vatten från kranen hädanefter!!
    Det tycker jag låter klokt!
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Mumin80

Får ni vattnet levererat så kan ni ju ställa krav på leverantören... Att dom ska fixa rena behållare t.ex. Vill ni kolla att rengöringen är bra så kan ni ju alltid ta vattenprov (eller begära att dom som står för vattnet gör det). Kostar runt 1000-lappen vill jag minnas, görs av t.ex. Alcontrol och Analycen.

• karinagumman
    fruganL skrev 2009-06-26 15:20:55 följande:
    För övrigt är La Lola min slv.se-guru. Lite irriterande med samma svar ibland, men hey...lite irriterande med alla idiotiska trådar också.Och då menar jag inte att den här tråden är idiotiskt, att dricka eller äta mögel låter onekeligen otrevligt och låter dessutom lite farligt. Faktiskt.
    hon är inte bara din slv.se-guru...
    *ler*
  • Celice
    Mumin80 skrev 2009-07-01 08:30:27 följande:
    Får ni vattnet levererat så kan ni ju ställa krav på leverantören... Att dom ska fixa rena behållare t.ex. Vill ni kolla att rengöringen är bra så kan ni ju alltid ta vattenprov (eller begära att dom som står för vattnet gör det). Kostar runt 1000-lappen vill jag minnas, görs av t.ex. Alcontrol och Analycen.
    Nej de är en behållare som man själv fyller på med vatten, så hade någon varit smart nog och verkligen tittat ordentligt som jag gjorde först nu, så kanske vi diskat ur den tidigare. Nu är den jätte fin i allafall och vattnet smakar bra mycket godare än innan!
Svar på tråden Druckit mögligt vatten under lång tid!