sonen som är 3,5 låter lite likt :) Han har alltid haft en sjujäkla stark vilja, vilket jag å ena sidan tycker att är bra, men jag hoppas bara att han lär sig tygla sin envishet och sitt temperament och styr det åt "rätt håll"...
Sonen håller på likadant... får han ett nekande svar eller blir ombedd att göra något som inte passar herremannen i smaken så bryter helvetet lös. Det gapas, skriks, vrålas, saker flyger och nävarna och fötterna viftar (De två mest välanvända meningarna från honom den senaste tiden har varit ; "mamma, du är inte min bästa vän!!!" eller; "Du är dum mamma!!! JÄTTE dum!!!")
Samma reaktion får man om man råkar göra något som han inte vill, men inte sagt något om från första början (t.ex. han vill ha hjälp att skära frukt/mat, men förstås så skär man helt åt helskotta fel mot vad han velat ha).
Från en början försökte vi att lugnt diskutera hur man beter sig/man kan be snällt/man måste kunna vänta ibland osvosv, men det är ingen idé att prata med honom när han är arg, så nu mer konstaterar vi kort och gott att om han inte vill förklara hur han vill ha det, så får han göra det själv utan hjälp, för det är inget kul att hjälpa nån som gapar/skriker/slåss/kastar saker.
Samma sak då han käftar i mot när man ber honom om nåt (och tro mig, han har blivit uppkäftig något så nog... Underbart med allt de lär sig på dagis
), så konstaterar vi bara att så länge han struntar i vad vi säger, så struntar vi i vad han säger, vilket faktiskt har börjar hjälpa nu, för nu lugnar han ner sig nästan direkt då jag säger att jag struntar i vad han vill, eftersom han struntar i vad jag vill, och vi kan snabbare komma fram till en lösning som passar oss båda.
Är han riktigt arg och vägrar lyssna, så får han vara uppe på sitt rum tills han kan prata "normalt" (dvs, tills man kan föra en dialog med honom, och inte behöver få tinnitus av obegripliga meningar som går i ett par decibel), till en början ville han förstås inte alls stanna kvar på rummet, utan han skulle minsan vara på nedre våningen om han ville! Men efter att vi gång på gång bar in han på rummet igen, gallskrikandes, högljutt protesterandes och viftandes förstås, och sa bara att han fick gärna komma ner när han kunde prata lugnt och även lyssna på vad vi sa, så började han stanna kvar (oftast brukar vi inte stänga dörren ens, han stannar tills han är lugnare ändå... men vissa gånger brukar man måsta stänga eftersom det flyger saker så inåt norden efter en annars).
Läser man det jag skrivit ovan skulle man kunna tro att det är en totalt bortskämd och ohyfsad unge jag har
Men trots att hornen växer fram när han är riktigt riktigt arg, så är han en väldigt empatisk, glad, påhittig och social pojke, som mer än gärna plåstrar om andra om de skadat sig/kramas och pussas med mig och hans pappa/hjälper till att ta hand om alla våra djur och gärna delar med sig om han har godis, frukt el.dyl och ser alltid till att alla får lika och att det blir rättvist.
Men å andra sidan är både jag och maken väldigt envisa och tjurskalliga om vi sätter den sidan till, plus att vi båda kan ha ganska häftigt humör.. så det är väl inte så konstigt att sonen är som ett paket dynamit ibland
Men det är tufft, och det tar på att lyssna på dessa hysteriska utbrott och ha saker flygande "runt öronen", men jag brukar alltid försöka muntra upp mig själv med tanken att det är lättare att ta den här striden nu och visa var gränserna går, än att göra det med en hormonstinn tonåring (det känns liksom som att den tiden kan bli påfrestande ändå
)