• elisa eliza

Hur lång tid tar det för bröstet att fylla upp igen?

Hur lång tid efter en amnings akt (eller pumpning) tar det innan bröstet
    är fullt med mjölk igen?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det för bröstet att fylla upp igen?
  • pezz

beror på hur ofta du ammar
    men ammar du var 3dje timme så brukar de va fullt då och ammar du varje timma så fullt då

• Melly

Går inte att säga en tid eftersom att brösten fylls fortare ju tätare som man ammar

• Blå Flygare

De fylls på hela tiden, som snabbast de första 30 min, o rätt snabbt till 2 tim.

• 1969

Har läst att ett bröst blir ca 75% fullt på 2 timmar

• CloudBerry the 1st

Eftersom tillgången styrs av efterfrågan så kan det ta tre timmar om du ammar med ttre timmars mellanrum eller en halvtimme och du ammar med en halvtimmes mellanrum.

Ju oftare man ammar desto snabbare produceras det mjölk och tvärtom såklart.

• CloudBerry the 1st
    Melly skrev 2009-06-26 15:54:47 följande:
    Går inte att säga en tid eftersom att brösten fylls fortare ju tätare som man ammar
    Och det har Melly redan klargjort ser jag
  • DamnCat
    1969 skrev 2009-07-02 13:25:01 följande:
    Har läst att ett bröst blir ca 75% fullt på 2 timmar
    Har läst samma. Och efter 3 timmar är det till 95% påfyllt igen. Har dock inte källan till det :/
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • CloudBerry the 1st
    DamnCat skrev 2009-07-04 00:11:15 följande:
    Har läst samma. Och efter 3 timmar är det till 95% påfyllt igen. Har dock inte källan till det :/
    Och det är som sagt ett felaktigt påstående.,
  • Glass

Men vad är ett fullt bröst då? Är det när det är så spänt att det gör ont och det bara är en tidsfråga innan det börjar läcka? Då är ju bröstet fullt, men så fullt blir det inte så väldigt ofta, även om man ammar ofta i vanliga fall

Jag kan stava, jag är bara väldigt slarvig...
  • DamnCat
    CloudBerry the 1st skrev 2009-07-04 08:52:42 följande:
    Och det är som sagt ett felaktigt påstående.,
    Hittade källan, läs under punkt 2: http://www.blimamma.se/5-steg-som-hjalper-dig-att-oka-mangden-brostmjolk.html

För mig stämmer det hur som helst inte att bröstet är påfyllt igen om jag ammar med en halvtimmes mellanrum. Då är det inte mycket i brösten faktiskt. Skulle nog tippa på att det faktiskt tar de där två timmarna, på ett ungefär. Och jag har intensivammat och pumpat och donat, det har inte ökat upp min produktion.
  • CloudBerry the 1st
    DamnCat skrev 2009-07-04 11:48:04 följande:
    Hittade källan, läs under punkt 2: www.blimamma.se/5-steg-som-hjalper-dig-att-ok...För mig stämmer det hur som helst inte att bröstet är påfyllt igen om jag ammar med en halvtimmes mellanrum. Då är det inte mycket i brösten faktiskt. Skulle nog tippa på att det faktiskt tar de där två timmarna, på ett ungefär. Och jag har intensivammat och pumpat och donat, det har inte ökat upp min produktion.
    Det stod rätt från början men sedan så står det fel.

Eftersom produktionen styrs av efterfrågan så kan man ju aldrig sätta en tid på hur lång tid det tar innan bröstet är fullt.
  • DamnCat
    CloudBerry the 1st skrev 2009-07-04 11:59:29 följande:
    Det stod rätt från början men sedan så står det fel.Eftersom produktionen styrs av efterfrågan så kan man ju aldrig sätta en tid på hur lång tid det tar innan bröstet är fullt.
    Hittade ännu en källa: http://www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_och_svar_bebis/pumpa_naer?/

Tror det är individuellt det där med tillgång och efterfrågan (och följdaktligen också hur lång tid det tar innan bröstet är fullt igen). Vissa får ju aldrig i gång sin bröstproduktion hur mycket de än kämpar medans andra ammar en extra gång och sen svämmar brsöten över.
  • CloudBerry the 1st
    DamnCat skrev 2009-07-04 12:14:14 följande:
    Hittade ännu en källa: www.barntotal.se/gratis_raadgivning/fraagor_o...Tror det är individuellt det där med tillgång och efterfrågan (och följdaktligen också hur lång tid det tar innan bröstet är fullt igen). Vissa får ju aldrig i gång sin bröstproduktion hur mycket de än kämpar medans andra ammar en extra gång och sen svämmar brsöten över.
    Nej att amma en extra gång hjälper inte.

Sedan så handlar det om mycket mer än att bara amma ofta för att öka upp, att dricka mängder med vatten är ett måste och att äta bra mat och socker påverkar också produktion positivt har jag märkt.

Vila är också ganska viktigt.
  • DamnCat
    CloudBerry the 1st skrev 2009-07-04 12:19:30 följande:
    Nej att amma en extra gång hjälper inte.Sedan så handlar det om mycket mer än att bara amma ofta för att öka upp, att dricka mängder med vatten är ett måste och att äta bra mat och socker påverkar också produktion positivt har jag märkt.Vila är också ganska viktigt.
    Jag har bekanta som beskrivit det så, så det hjälper för vissa.

Frågan var ju hur lång tid det tar på ett ungefär innan det är påfyllt, vissa säger att det är tillgång och efterfrågan och de källorna jag hittat säger på ett ungefär hur pass påfyllt det är efter 2-3 timmar. En av sköterskorna på vår BVC har sagt samma sak som källorna och jag har även fått höra detta på Amningsmottagningen och av en barnmorskestuderande. Så helt fel kan det inte vara.

Sen tror jag så här också... För att man inte ska stirra sig blind på klockan och tänka "det är ingen idé jag ammar nu, brösten är ju inte påfyllda ordentligt än" så är det bättre att pränta in att man ska amma när bebisen verkar hungrig, oavsett hur liten tid som gått sen man sist ammade.
Svar på tråden Hur lång tid tar det för bröstet att fylla upp igen?