• väntanstidernr1

Farligt när magen blir för varm för bebisen??

Hörde idag på stranden att man behöver kyla magen med jämna mellanrum om man solar så den inte ska bli för varm, att fostervattnet kan börja koka. Det kan det väl knappast göra men kan det bli för varmt för bebisen, ska man tänka på att inte sola för mycket? har aldrig hört detta innan..

• Svar på tråden Farligt när magen blir för varm för bebisen??
  • April Mamma

Sola för mycket är aldrig bra =) Men som gravid så skall du aldrig sola magen, täck över något för magen.
    Fostetvatten som kokar vet jag inte, men för varmt för barnet kan det ju bli om man vistas i solen.......

• kaksmulan

Det där tror jag inte alls på! Nope, detta måste bara vara en myt! Inne i kroppen är det alltid samma temperatur och skulle den förändras så känner DU det jätteväl genom att du blir yr, illamående och allmänt överhettad. Så länge du mår bra mår barnet bra!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • La Lola
    kaksmulan skrev 2009-06-26 17:24:30 följande:
    Det där tror jag inte alls på! Nope, detta måste bara vara en myt! Inne i kroppen är det alltid samma temperatur och skulle den förändras så känner DU det jätteväl genom att du blir yr, illamående och allmänt överhettad. Så länge du mår bra mår barnet bra!
    Jag är inne på ditt spår; en myt.

Dock ska man vara försiktig med solning för att man kan få pigementförändrningar.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • underbara jag

kan aldrig bli för varmdt i magen.

det du ska tänka på är att du kan få pigmentförändringar men förövrigt är det inte fler risker än annars.

sola på o njut!!!

• kaksmulan
    La Lola skrev 2009-06-26 17:26:16 följande:
    Jag är inne på ditt spår; en myt. Dock ska man vara försiktig med solning för att man kan få pigementförändrningar.
    precis, men dessa pigmentförändringar är bara kosmetiska och inte livshotande varken för dig eller för barnet.

Ja, solning över huvudet taget kan man ta det lite lungt med så man inte bränner sig och riskerar ökad chans för hudcancer. Men mot solbränning kan man smörja in sig...

Det är en myt! Punkt slut!
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Teskedsmamman
    kaksmulan skrev 2009-06-26 17:24:30 följande:
    Kroppstemperaturen höjs när du blir för varm, när man får värmeslag innebär det att kroppen är för varm för vad den klarar av, alltså inte bara yttre värme.
    ☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • April Mamma

Sol och graviditet

Kan man sola, och bör man?
    Det är i och för sig inte mer skadligt med sol än vanligt när man är gravid,men du bör sola med måtta. Detta gäller även solande i solarier.
    Det finns inga forskningar som tyder på att själva UV-strålningen är skadligt för ditt barn. Däremot så finns det en risk för att man kan drabbas av fula pigmentförändringar om man solar som oftast inte försvinner efter graviditeten.

Det finns undersökningar som visar att barnet vänder sig bort om man belyser magen med starkt ljus. Kanske det beror på att barnet vill slippa det ljuset?

Tips!
    Vill du sola ändå, och det är varmt ute så lägg en fuktad handduk på magen för skugga och svalka.

(källa : niomånader....)

• Kya

hahaha fan, vad hemskt om vattnet i magen faktiskt började koka!

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • challe 1

tänk på att dricka mycket vatten. är ju iof ett tips till alla gravid som inte gravid

• April Mamma
    Kya skrev 2009-06-26 18:24:32 följande:
    hahaha fan, vad hemskt om vattnet i magen faktiskt började koka!
    Kokt-bebis =)
Svar på tråden Farligt när magen blir för varm för bebisen??