• EmelieFiluren

    Undertråd trasslar i spolen och i metallen under??

    Vad kan det vara för fel på min symaskin Pfaff 1132 då undertråden trasslar ihop sig i spolen och det blir tvärstopp. Det går inte alls och har försökt att skruva upp metallplattan och se inne i om det är nåt fel men hittar inte. När jag ska plocka upp undertråden hamnar den nånstans fel där under. Min bruksanvisning har försvunnit. Nålen fastnar så en har redan gått sönder.

    Någon som kan ha en aning??

  • Svar på tråden Undertråd trasslar i spolen och i metallen under??
  • fruganL

    Jag har egentligen ingen aning, men har samma problem...ibland.
    Dock en helt annan symaskin som jag inte vet namnet på - den är förbannad till ett liv på vinden utan tillsyn.

    Hur som helst, så funkade det ibland och ibland inte. Fipplade lite med trådspänning och det brukade lösa det hela...men inte alltid.

  • EmelieFiluren

    Hur gör jag för att ändra trådspänningen då?

  • Stormorsan

    Det brukar finnas en ratt någonstans på vägen där tråden löper mellan trådrulle och nål. Den reglerar trådspänningen.

    Det kan också kommit damm o smuts mellan trådspänningsbrickorna, rengörs lämpligen med tandtråd.

    Problemet kan också uppstå om nålen är skadad eller lite böjd, prova att byt nål.

    Dåligt (för löst) spolad undertråd kan också orsaka problem.

    Hoppas att något av detta kan hjälpa.

  • Nelio

    Undrar om du inte stoppar in den åt fel håll min paff gör så då. Tråden måste var lindad åt rätt håll annars blir det rörrigt och foten måste vara ner fäld. har inte beskrivninen här men vet att jag måste titta varje gång om den ska in i maskinen motsols eller medsols. sök nätet efter beskrivning. Lycka till

  • FH Mamma

    det kan finnas en skruv på den saken du sätter undertråden i. Metalldelen den kanske bör ändras?

    Jag har oxå problem med det men jag har ingen pfaff

  • Stormorsan

    FH Mamma skrev 2009-06-28 12:51:06 följande:


    det kan finnas en skruv på den saken du sätter undertråden i. Metalldelen den kanske bör ändras?Jag har oxå problem med det men jag har ingen pfaff
    Var försiktig med att mixtra med "den" skruven som reglerar undertrådsspänningen. Jag har sytt i över 30 år på olika maskiner och aldrig behövt röra den skruven.

    Dels är det svårt att återställa den i exakt ursprungligt läge, dels behövs det mycket små ändringar där för att ställa till ännu mer bekymmer.

    Så mitt råd är att aldrig röra den om man inte vet exakt vad man gör och markerat hur den ursprungligen satt.
  • FH Mamma
    Stormorsan skrev 2009-06-28 13:33:49 följande:
    FH Mamma skrev 2009-06-28 12:51:06 följande: Var försiktig med att mixtra med "den" skruven som reglerar undertrådsspänningen. Jag har sytt i över 30 år på olika maskiner och aldrig behövt röra den skruven. Dels är det svårt att återställa den i exakt ursprungligt läge, dels behövs det mycket små ändringar där för att ställa till ännu mer bekymmer. Så mitt råd är att aldrig röra den om man inte vet exakt vad man gör och markerat hur den ursprungligen satt.
    ok
  • Elyelle

    Tippar ocksa pa att det ar spolen som sitter at fel hall, att overtraden inte ar tradd ratt eller att det ar nagot fel pa nalen. Kan inte minnas att sjalva tradspanningen nagonsin varit orsaken for sadan trassel i de maskiner jag anvant.

Svar på tråden Undertråd trasslar i spolen och i metallen under??