• sugarsnap

Måste man koka vatten till ersättning?

Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att koka vattnet som man blandar ersättningen med? I ett land som Sverige borde ju vattenkvaliteten vara så pass hög att det inte ska vara någon fara för smitta, eller?
    Kan tänka mig att det kanske är bra att koka vatten om man har egen brunn eller liknande och det kan bli kontaminerat, men om man bor där det är kommunalt vatten så borde det ju vara minimal smittrisk...
    Kan man inte bara ta kallt vatten och sedan värma i mikron till lagom temp?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Måste man koka vatten till ersättning?
  • sonen08

vi körde med micro lätt och smidigt har aldrig kokat ersättningen alls.

• Cat3

Ja du ska koka vattnet ända tills barnet är sex månader. Dessutom ska du koka flaskor o nappar varje dag.

• Maarit78

hej..det e bra att koka vattnet innan man ger ersättning det säger många bvc sköterskor..jag tycker som du men alla säger olika...

• Cat3

Du kan ju förkoka vatten o sedan ställa i kylen eller hälla upp i flaskor.

• Maarit78
    Maarit78 skrev 2009-06-27 12:33:01 följande:
    hej..det e bra att koka vattnet innan man ger ersättning det säger många bvc sköterskor..jag har kokat mitt vatten till mina barn ne jag gett ersättning.. men alla säger olika...
  • sonen08

min bvc sa att ja inte behövde koka vattnet varenda gång ja skulle ge ersättning.

• Maarit78
    Maarit78 skrev 2009-06-27 12:34:08 följande:
    [citat]

hehehehe..det första blev fel sorry hihi..att tycker som du alla gör sin grej..
  • Timba

Man behöver inte koka vattnet om du använder kommunalt kranvatten, men se till att spola lite så att vattnet är riktigt kallt. Har du däremot egenbrunn då får du koka.

• Sweetangel78

Från 1 månads ålder så har jag slutat koka vattnet.. då de säger att har du kommunalt vatten så behövs det inte. Däremot så ska man ju koka flaskor och så men jag kör dem i diskmaskinen på dt varmaste och sedan sköljer dem innan jag ska använda flaskorna.

*Sabina-99 *Denniz-01 *Texas -07 *Heylie-08 *Harley-09
  • Tindragull
    sugarsnap skrev 2009-06-27 12:30:59 följande:
    Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att koka vattnet som man blandar ersättningen med? I ett land som Sverige borde ju vattenkvaliteten vara så pass hög att det inte ska vara någon fara för smitta, eller?Kan tänka mig att det kanske är bra att koka vatten om man har egen brunn eller liknande och det kan bli kontaminerat, men om man bor där det är kommunalt vatten så borde det ju vara minimal smittrisk...Kan man inte bara ta kallt vatten och sedan värma i mikron till lagom temp?Hur gör ni?
    Man behöver inte alls koka vattnet här i sverige, såvida man inte har egen brunn. Kallt vatten och värm till ät-temperatur i micron funkar alldeles utmärkt.
    Själv lärde jag dock mina att dricka ersättningen kall. Praktiskt när man är ute och flyger & far och inte har tillgång till micro eller har lust att släpa på varmvatten i termos.
Svar på tråden Måste man koka vatten till ersättning?