• Anonym (Vårtan)

Vårta som inte går bort

Jag har nåt i örat som ser exakt ut som en vårta. Har behandlat den en vecka nu, men den har inte försvunnit eller minskat. Kan det vara nåt annat? Eller har ni nåt bra tips på hur man utrotar en envis äcklig vårta-

• Svar på tråden Vårta som inte går bort
  • smurf52

En vecka är ingenting. Vissa vårtor kan stanna närmre ett halvår.. Men fortsätt behandla. Är den inte borta om 3 veckor till är det dags att ringa vårdcentralen och kolla.

• Anonym (Vårtan)
    Diverse skrev 2009-06-27 13:34:13 följande:
    En vecka är ingenting. Vissa vårtor kan stanna närmre ett halvår.. Men fortsätt behandla. Är den inte borta om 3 veckor till är det dags att ringa vårdcentralen och kolla.
    Ojdå, att de är så seglivade.
  • Anonym
    Diverse skrev 2009-06-27 13:34:13 följande:
    Halvår!? Jag har haft en i ca 5-7 år, har behandlat den med frysning flera gånger.
  • Anonym (Vårtan)
    Anonym skrev 2009-06-27 13:36:29 följande:
    Halvår!? Jag har haft en i ca 5-7 år, har behandlat den med frysning flera gånger.
    Flera år? Herregud, det låter inte lovande. Hur ska man få bort dem då? Kan vc ta bort dem på nåt sätt eller är det för litet problem att vända sig dit med?
  • Cornellia

Anonym (Vårtan) skrev 2009-06-27 13:38:56 följande:

Flera år? Herregud, det låter inte lovande. Hur ska man få bort dem då? Kan vc ta bort dem på nåt sätt eller är det för litet problem att vända sig dit med?
    Ja, dom kan frysa vårtorna, går på några sekunder och då brukar den försvinna, förutom för mig då, man kan köpa sånna där fryskitt på apoteket och frysa själv oxå.
  • Anonym (Hudterapeuten)

Jag tycker att du ska låta någon inom medicin eller hud titta på den det kan lika gärna vara ett fibrom. Ett fibrom uppfattas ofta som en vårta men är egentligen en ansamlig hudceller som klumpat ihop sig. De kan bli riktigt höga och stora om det vill sig. Det är inget farligt i dem överhuvudtaget men kan se tråkigt ut. Om det är så kan du behadla i all evighet. De är lätta att ta bort av läkare.
    Lycka till!
    (-Är själv hudterapeut och ser sånt här dagligen.)

• Cornellia

Anonym (Hudterapeuten) skrev 2009-06-27 13:44:02 följande:

Jag tycker att du ska låta någon inom medicin eller hud titta på den det kan lika gärna vara ett fibrom. Ett fibrom uppfattas ofta som en vårta men är egentligen en ansamlig hudceller som klumpat ihop sig. De kan bli riktigt höga och stora om det vill sig. Det är inget farligt i dem överhuvudtaget men kan se tråkigt ut. Om det är så kan du behadla i all evighet. De är lätta att ta bort av läkare.Lycka till!(-Är själv hudterapeut och ser sånt här dagligen.)
    Borde dom inte sett det då när jag varit till VC med den? Nu lider jag inte särskilt av den, brukar klippa bort den ibland.
  • Anonym (Hudterapeuten)

Om de bedömde den som en vårta på VC så borde det ju stämma - får man hoppas. Tyvärr så är det så som någon tidigare sa här att de ä'r riktigt långlivade. En vårta består vanligen i huden i 10 år. Det är inte säkert att man ser det på ytan men underliggande rötter brukar finnas. Det bästa är just frysning. Man kan köpa och göra själv på apoteket de kommer tyvärr inte ner i samma grader som proffesionella men är du enveten plus att du alltid filar eller skrapar huden innan så borde du till slut komma åt den.

• Anonym (Vårtan)
    Cornellia skrev 2009-06-27 13:40:54 följande:
    Anonym (Vårtan) skrev 2009-06-27 13:38:56 följande:
    Ja, dom kan frysa vårtorna, går på några sekunder och då brukar den försvinna, förutom för mig då, man kan köpa sånna där fryskitt på apoteket och frysa själv oxå.
    Det funkade inte på mig heller.
  • Anonym (vårtfri!!)

Min son hade massor av vårtor på händerna och vi provade alla vårtmedel som finns på apoteket. Både frysning och vårtmedel.

Men vi har hittat botemedlet för honom!!!
    Medlet heter Vårtfri, googla på det så kommer det upp. Jag hittade den på en fotvårdsbutik. Man stryker på medel på vårtan en gång i veckan och efter sju veckor var min son helt fri från dem.
    Då har han ändå haft över tio vårtor på fingrarna i säkert fyra års tid.
    Det gjorde inte ens ont.

• Anonym (Vårtan)

Anonym (vårtfri!!) skrev 2009-06-27 22:29:01 följande:

Min son hade massor av vårtor på händerna och vi provade alla vårtmedel som finns på apoteket. Både frysning och vårtmedel. Men vi har hittat botemedlet för honom!!! Medlet heter Vårtfri, googla på det så kommer det upp. Jag hittade den på en fotvårdsbutik. Man stryker på medel på vårtan en gång i veckan och efter sju veckor var min son helt fri från dem.Då har han ändå haft över tio vårtor på fingrarna i säkert fyra års tid.Det gjorde inte ens ont.
    Va synd att jag inte bor i Sverige, då hade jag testat det. Va bra att sonen blev av med dem iaf. Men gud att det ska ta sån tid. Det hade jag ingen aning om innan jag startade den här tråden.
  • Anonym (fingervårtan)

jag har haft en vårta på ett finger i 3-4 år. på vc säger de att den går bort av sig själv. jag ska lacka den med nagellack så syretillgången stryps. jag kämpar på med det, dagligen. har även prövat frysning och något medel man lackar på från apoteket. inget hjälper! :(

• Anonym (jag)

Någon som vet om man fortfarande kan smitta andra om man penslar på nagellack på vårtan? Då borde väl lacket "isolera" så inte smitta sprids...

• Anonym (Vårtan)

Men åh att det ska vara så svåra att bli av med. Jag vill inte gå runt med en vårta ju. Kan de inte skära bort den då?

• KIK01

Jävla idioter, alltid ni snackar om vårtor, ni är helt sjuka i huvudet och tänker bara på vårtor, Men vet ni vad? Ni kan prata så mycket om vårtor så att ni alla kan själv få vårtor!

P.S
    GÅ TILL ETT TRÄD OCH KNULLA ER SJÄLVA ERA JÄVLA SVENSKA IDIOTER
    SUG MIN KUK OCH JAG KNULLAR ERA MAMMOR BARA SÅ NI VET! HAHAHA!

• elyse

Min husläkare sa att det enda som garanterat hjälper, om man ska försöka på egen hand, är att fila på vårtan så att flera hudlager försvinner (det ska alltså göra jävligt ont!) och sedan ha på anti-vårtmedel. 

• Anonym (Vårtan 2)

Drabbades hårt av vårtor på händerna bär jag var 11-13 år. Räknade upp över 50, små/stora/inåt/utåt/klumpar/enskilda :s Det var HEMSKT i skolan och jag gömde alltid händerna i vantar och långätmade tröjor. Gick aldrig till läkaren, mamma sa "det går över". Vet inte hur jag stod ut och är fortfarande arg över detta!

I alla fall. Jag testade allt! Apotekets produkter, huskurer som citroner på händerna inlindat i gasbinda (kunde inte lukta på citroner på år efter det) samt hålla vårtan mot varm platta (desperat). Inget hjälpte och de blev fler och fler. Men... Spenderade en månad vid medelhavet vid ett gammal saltutvinningskälla av något slag. Badade och solade varje dag och de försvann sakta men säkert. På planet hen återstod små korn av vårtor. Efter en vecka till försvann de helt... Magi eller inte så var det uuuuuunnnderbart att gå tillbaka till skolan utan vårtor. Efter det har salta bad och sol fått bota alla mina hudproblem som eksem m.m.

Detta var över 20 år sedan och inte haft en vårta, som jag noterat, sedan dess...

• Anonym (Vårtan 2)

Rättelse, 10 år sedan.

Svar på tråden Vårta som inte går bort