• HeikkinenAnnelie

Ärr på magen.

Någon mer än jag som har ett ca 20 cm långt ärr uppifrån och ner på magen?

undrar lite hur ärren blir under en graviditet? eller snarare hur det kommer se ut efter...
    någon som har någon erfarenhet?
    vore jätte tacksam

• Svar på tråden Ärr på magen.
  • ElinOlsson

Jag har ett blindtarmsärr och ett (nu två) snittärr på magen. De förändrades inte alls under graviditeten.

• millers

jag har ett långt ärr som börjar under naveln och slutar mellan brösten (efter mjältop). Ärret har blivit bredare, men annars har det inte ändrat utseénde så värst mycket. Har dock fått några små bristningar på några ställen vid ärret.Jag har vart noga med att smörja extra runt ärret sen v.20 nångång, för annars har det kliat så mycket...

Jag hoppas på att ärret inte kommer se konstigt ut sen bara.. Om några dagar vet jag för jag är på BF -2.

• katt tass

Jag opererade navelbråck ca 2 veckor innan jag blev gravid med dottern. Det som hände för mig var att ärret fortsatte läka och läka och blev ganska tjockt och fult. Kan ha blivit så även utan graviditet men det är vanligt att kroppen reagerar starkare med så kallad keloidbildning under graviditet. gissar att det är hormonbetingat. Fick kortisonsprutor efter jag slutat amma och då blev ärret lite snyggare. Har man ett gammalt ärr så borde inte det börja bilda keloider..

• Ellih73

Hej!

Jag har en del ärr på magen, ett som går från navlen å upp över magen. Sen ett gallärr på ca20-25 cm, går snett över magen å även ett ärr som går från naveln å utåt sidorna.
    Är i vecka 15 å det ärret från navlen å utåt sidorna, där har jag fått bristningar i form av blodkärl ser det ut som. Det är just detta ärr som jag är mest orolig över hur det kommer att  bli när magen växer. Men de jag pratat med säger att det kommer inte att spricka iaf .. *hua mig* Är väl bara att vänta å se hur det ter sig under grav.

Äntligen en älskad skatt i magen!
  • HeikkinenAnnelie

ja det är väll bara vänta och se...
    mitt har blivit betydligt bredare nu iaf... :(
    och jag tycker att jag anar bristningar som kommer ifrån det också...

Huhhh hur ska detta sluta.. :(

• HeikkinenAnnelie

Puff
    Någon mer???

• Ellih73

Är nog risk att ärret blir lite bredare, det har mitt blivit som går nerifrån å upp efter att jag gått upp i vikt.

• millers

nu 17 dagar efter fl så ser mitt ärr ganska okej ut. Däremot fick jag en del småbristningar runt dom. Spec där ärret rundar naveln är mer bristningar. har också ett blindtarmsärr som fått lite "utsmyckning".
    tycker inte ärret blivit så mkt bredare, bara lite. Så nåm större skillnad är det inte för mig!!
    och för min del tycker jag så här, jag har magen full med ärr.. då kan jag lika gärna ha några bristningar med.. magens utseende är ändå liksom lite paj... men som sagt, jag fick bara lite småbristningar..

• maria30

Jag har ett ärr från 2 magoperationer+ ett kejsarsnitt (samma ärr). Snittet går från
    några cm ovan blygdbenet upp till naveln. Under förra graviditeten blev ärret bredare när magen växte, kände inte nå speciellt av det. Blev kejsarsnitt då men ärret såg likadant ut som innan. Är nu gravid igen, är i v 26(i morgon{#lang_emotions_smile}) Ärret har töjt ut sig och är bredare, känner av det mer den här gången, kan bero på att jag har 2 ärrbråck kanske.

Iaf tycker inte det blev sån stor skillnad på ärret före och efter förra graviditeten.

Linnea 070724 & BF 091104
Svar på tråden Ärr på magen.