• Skruttis74

    5 månaders "bada" i sjön??

    Hallå

    Kan man blaska av en 5 månaders bebis i insjön? Eller är vattnet för kallt? Eller är det risk för sjukdomar?? Vad ska man tänka på helt enkelt om man tar med bebbe till stranden i sommar? Självklart förstår jag att han ska vara i skuggan!!

  • Svar på tråden 5 månaders "bada" i sjön??
  • April Mamma

    Bada en så liten bör man ju inte göra...Små barn kan ju inte reglera sin kroppstemp..

    Har du barnet i skuggan så behövs det nog inte blaskas av något....men lite vatten på pannan/benen osv är nog ingen fara =)

    Glöm inte solhatten =)

  • Cia o krabaten

    Håller med.
    Det är ordentligt kallt i vattnet iaf, var till en liten sjö idag.

    Solhatt och svala kläder på.
    Och mycket i skuggan såklart.

  • paloma84

    Ts, du skriver ju blaska... Så doppa i tårna och få känna vattnet kanske är lite kul.

    Dottern är snart 9 månader och har inte badat ute än. Känns lite sådär, i Grekland så var det stora vågor i havet så jag ville inte. Poolen tyckte jag var för kallt. Sen idag var vi på Eriksdalsbadet (Sthlm) och alla badade sina små bebisar med bad blöja och allt... Men nä, vi badade inte..

    Men doppa tårna är väl inge farligt?

  • eec82

    tänkte samma sak idag men i skuggan var det svalt även för mig så jag knappt badade. Haha å i vattnet var de 25 grader varmt, så de var skönt. Men kommer inte bada min lille.

  • pojkens

    vår son på 7 månader har fått doppa fötterna i vattenbrynet vilket var kul. han undrade mest var det var, och visst var det lite kallt i vattnet men det är ju tokvarmt i luften så han lär ju inte bli sjuk av det. Men att doppa hela dem kanske är lite väl kallt och krångligt med för den delen.

  • Skruttis74

    Ja jag hade ju inte tänkt stoppa ner honom i vattnet utan mer kanske låta han känna på vattnet. Men kan det vara bakterier i vattnet som man ska akta sig för?? Tänkte också att om han ligger där på filten på stranden så får han ju säkert i sig lite sand eftersom han suger på allt han får tag på. Kan det vara dåligt? Eller är det "lite skräp rensar magen"??

  • pojkens

    jag tänkte mest att sand kommer han äta förr eller senare. likaså gräs. men man kan ju se till att det inte blir alltför mycket sand in i munnen kanske. Och att de inte ligger precis där hundarna brukar kissar eller något sånt :)

  • agnes0503

    Jag har en dotter på 7mån och vi har badat i en insjö på ca 24 grader och hon har inte blivit sjuk! , förstår ej varför inte bada , det är ju varmt för dom med. Agnes mamma

  • hopsan85

    på vårat babysim frågade vi om att bada i havet å då sa hon att dom ska inte dyka i saltvatten pga saltet men att bada va inte farligt dom säger ifrån om de e kallt å dom inte vill va i vattnet!!
    ja har badat benen på min dotter hon är 6 1/2 mån. hon kommer få sitta i vattenbrynet så fort de blir varmare i vattnet!

Svar på tråden 5 månaders "bada" i sjön??