• Pajsarn

Tema Djur på förskolan

Vi ska påbörja temat "Djur" på våran förskola till hösten. Det finns ju hur mkt som helst att jobba med på det ämnet men jag skulle gärna ta in lite tips och idéer från andra förskolor!

• Svar på tråden Tema Djur på förskolan
  • Vonn

Jag jobbar visserligen inte på förskola men är hundägare. Jag tycker det är jätteviktigt att barn får lära sig hur man beter sig mot hundar. Det är ju ett djur som alla förr eller senare kommer i kontakt med. Till exempel jätteviktigt att veta att man inte går fram till hundar som sitter kopplade utanför en affär, inte går fram utan att fråga matte eller husse först, att man inte får nypa, slå eller dra osv.

• Fenomen a

Vänta tills barnen kommer tillbaka och fråga dem vad de vill veta och lära sig. Eller anänd djurmaterial böcker/film som ingång för att snappa upp det barnen visar intresse för. Att nu veta vad barnen vill arbeta med känns omöjligt. Ett tips är att läsa någon bok som har reggio inspiration och handlar om projekt. ex Lyssnandets pedagogik. Där finns massa bra ider om att använa barnens eget inflytande på verksamhet och projekt/tema arbete.

Svar på tråden Tema Djur på förskolan