• Jolina

Sovtemperatur för barn/bebisar

Hej!
    Vilken temperatur kan vara farligt för barn (9månader) att sova i?

Vi har takfönster som älskar att samla på sig värme, så nu sover min dotter i bara blöja och alla fönster är öppna. Är nu orolig för mygg men kan inte hjälpa tänka på alla tragedier som hänt i bilar pga. värme.
    Vad är då en farlig temperatur??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sovtemperatur för barn/bebisar
  • Jolina

Buffar. Hade varit bra att få svar snarast. E lite orolig:(

• mandelblomma

men det kan ju aldrig bli så varmt inomhus som i en stängd bil, så jag tror inte alls du behöver vara orolig :)

• Amazina

Nu har vi flyttat för en vecka sedan men vår förra lgh var också en takvåning med extrem temperatur! Jag bor dessutom söderut i Europa så 30 grader ute i skuggan är inte ovanligt. 30 grader inne, inte heller för den delen. Jag vädrade ut ordentligt på kvällen innan läggdags och hade sedan henne i blöja med fönster öppna i en annan del av rummet än där hon låg. Vi kunde inte ha AC för vi hade för stor luftvolym. 150 m2 och 5 meter till tak på vissa ställen. Annars hade vi skaffat det!!! Det har även hänt att jag torkat av henne med blöta servetter för att kyla ner henne.

• Jolina

Tack Amazonas, då är din dotter van med värme!
    Hon har inte mått dåligt av detta någon gång? Känner nu att min dotter har "svettats" kudden är helt blöt, så öppnar jag fönstret så drar det kyla på henne. Hon är redan snorog tänk om hon åker på någon lungsjukdom eller liknande.
    Shit va man är orolig!

• Amazina

Ja, det är meckigt sånt där!

• Cecci78
    Jolina skrev 2009-06-27 23:53:41 följande:
    30 grader har vi...Kanske lugnt men ändå!
    oj, har ni 30 grader inomhus? Jag som tycker vi har för varmt på kvällen när det är 24 grader... Vi har markis på ett av två fönster i sovrummet och det håller nog en hel del värme borta, skulle vilja ha på andra fönstret med. När det är som varmast har vi köpt en liten ac som vi kör i sovrummet, sån där som man kan flytta runt.

Det finns ju lösningar med markisliknande konstruktioner för takfönster men jag gissar att de tyvärr kostar en hel del.
  • Jolina

Idag kollade vi på AC:) Måste nästan ha det, men som du säger de kostar...Finns rullgardiner som ska stöta bort solen, får kolla på de lösningar också.
    HOn kan ju inte somna lilltjejen

Cecci78 skrev 2009-06-28 07:42:14 följande:
    oj, har ni 30 grader inomhus? Jag som tycker vi har för varmt på kvällen när det är 24 grader... Vi har markis på ett av två fönster i sovrummet och det håller nog en hel del värme borta, skulle vilja ha på andra fönstret med. När det är som varmast har vi köpt en liten ac som vi kör i sovrummet, sån där som man kan flytta runt.Det finns ju lösningar med markisliknande konstruktioner för takfönster men jag gissar att de tyvärr kostar en hel del.
Svar på tråden Sovtemperatur för barn/bebisar