• Anonym

Knöl i ljumsken - måste det vara cancer?

Jag kunde inte sova igår eftersom jag låg och tänkte på knölen jag har i ljumsken. Det känns som svullna hårda körtlar som är ömma. Jag har ingen infektion just nu (vad jag vet), iaf inte förkyld eller så.
    Körteln på den här sidan har svullnat upp tidigare, särskilt när jag är sjuk, och för många år sedan, när det hände första gången, blev jag undersökt av en läkare. Han konsterade bara att körteln var svullen och så var det inte mer med det.
    Men så här svullen har den aldrig varit förut och det bränner och ömmar.
    Semestern har just börjat och jag känner att jag inte orkar tänka på cancer. Jag har haft en fruktansvärd höst och vår privat, bland annat med andra fysiska problem.
    Men jag vet att jag måste kolla upp det.
    Min mamma dog i bröstcancer när jag var i ungefär samma ålder som mitt barn är nu och jag får ångest bara av att tänka på det. Igår grät jag halva natten.
    Jag måste förstås kolla upp det här men jag är så less på tragiska händelser. Det har varit väldigt mycket på sista tiden.
    Så jag undrar om det KAN vara något annat än cancer? Är det någon som har haft svullna körtlar i ljumsken utan att det har varit något farligt?

• Svar på tråden Knöl i ljumsken - måste det vara cancer?
  • Vill Nu

gå till en läkare istället för att fråga låtsas-läkarna här inne =)

• susst6

Det kan inte vara ett vanligt bråck då?

• Anonym

Jag ska boka tid hos läkaren och jag frågar förstås inte vad det är här, utan vill bara ha möjliga alternativ innan jag får en tid hos läkaren. Det kan ju finnas någon banal åkomma som någon här har haft med samma symtom och då kanske jag skulle känna mig lugnare tills jag får en läkartid.

• Anonym (tina)

Jag tycker att du ska ändra utgångspunkt när du funderar. Du frågar om det KAN vara något annat än cancer som om det är det mest troliga och hoppas på att det finns en liten chans att det kan vara något annat. Istället är det precis tvärtom. Det KAN vara cancer, men är helt osannolikt att det är det utan mest troligt något helt annat. En bra riktlinje att utgå ifrån är att bölder/knutor/svullnader som ömmar och gör ont inte är cancer eftersom de inte gör ont. Dessutom talar förloppet också för att det absolut inte rör sig omcancer. Även om de gör mer ont än det brukar så har du haft det tidigare och hade det varit en cancertumör så går den inte tillbaka utan växer och växer utan pardon.

• Anonym

Tack för svar!
    Jag kollade upp ljumskbråck men tror inte att det är det.
    Och tack (tina) för ditt svar!! Du har förstås helt rätt.
    Jag är väl fixerad vid cancer eftersom båda mina föräldrar dog i sjukdomen. För mig är det nästan konstigt att tänka att det inte skulle vara cancer eftersom jag har varit rädd för det hela livet av uppenbara skäl.
    Tack för att du skrev om det här med smärtan också. Jag hade för mig att det var så, att cancer INTE ömmar eller varierar i storlek.
    Min knöl är liksom långsmal, 'rullar' och ömmar när man rör den. Jag kan ju avvakta några dagar och se om den går tillbaka. Då lär det ju garanterat inte vara cancer.

• Anonym (tina)
    Anonym skrev 2009-06-28 09:58:14 följande:
    Tack för svar!Jag kollade upp ljumskbråck men tror inte att det är det.Och tack (tina) för ditt svar!! Du har förstås helt rätt.Jag är väl fixerad vid cancer eftersom båda mina föräldrar dog i sjukdomen. För mig är det nästan konstigt att tänka att det inte skulle vara cancer eftersom jag har varit rädd för det hela livet av uppenbara skäl.Tack för att du skrev om det här med smärtan också. Jag hade för mig att det var så, att cancer INTE ömmar eller varierar i storlek.Min knöl är liksom långsmal, 'rullar' och ömmar när man rör den. Jag kan ju avvakta några dagar och se om den går tillbaka. Då lär det ju garanterat inte vara cancer.
    Det är ju inte heller säkert att den går tillbaka, den är ju infekterad och kraftigare denna gången också verkar det som. Det kan mycket väl hända att du behöver antibiotika eller att den behöver tömmas. ycker att du ska gå till vårdcentralen på måndag så att det inte blir värre
  • Margarit

Jag har också haft en stor ömmande knöl i ljumsken och var livrädd för att det var cancer. Min pappa hade precis dött i cancer, så jag var himla rädd för att få det själv.

Jag kände ofta på knölen för att se om svullnaden gått ner och då blev den bara mer och mer öm och irriterad. Läkaren jag rådfrågade sa att jag skulle låta bli att känna efter så mycket och om ett par veckor så skulle knölen vara mycket mindre. Så blev det.

Försök att inte ta på knölen och gå och kolla med en läkare så får du säkert ett lugnande besked. Kanske är den bara irriterad, eller så är det en infektion. Det är MYCKET troligare än att det skulle vara cancer. Men kolla med en läkare så du får lugn och ro.

Svar på tråden Knöl i ljumsken - måste det vara cancer?