• teha

Spikmatta

Vilken sorts spikmatta är bäst? Vad har ni för någon?

Jag har fibromyalgi och ständig värk, speciellt överkroppen (rygg, nacke, axlar och huvud) och min man har ryggproblem så nu funderar vi på att pröva en spikmatta eftersom det sägs att man kan lindra smärta bla.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Svar på tråden Spikmatta
  • Ripper500

Finns 1000 trådar om just spikmattor. Sök så hittar du.
    Alla spikmattor har samma funktion, så det är egentligen sak samma vilken ni köper. Kan verkligen rekomendera att köpa en, då det är väldigt avslappnande att använda den.

• FH Mamma

jag funderar på en för ryggen gör alltid ont..

• tjejmamma79

jag har köpt en yantramatta på life för den har större ringar med spikar i med fler spikar än dom andra mattorna så man täcker ju ett större område dessutom fick den mattan bäst i test

• abnocto

Jag har läst om Life matta som har "kalibrerade" spikar och finns i olika storlekar. SKulle jag köpa en idag hade jag köpt den. Har idag en shakti och jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad överhuvudtaget av att ligga på den. Mina tonåringar lägger sig dock på den när de är riktigt trötta för då sover de en stund men jag tror det mer är en rolig grej

• nooova

Jag köpte en Qi-matta, och jag är jättenöjd. Den var dessutom nästan 200 kr billigare än den andra som fanns på Hälsokraft. Och kassörskan trodde båda hade samma effekt.

• Ellih73

Hej!

Läste idag i tidningen att spikmattorna inte har nån vetenskaplig effekt, utan mer liknar en placeboeffekt. Har tänkt att köpa en, har mkt värk å migrän. Men väntar nog lite nu ;)

Äntligen en älskad skatt i magen!
  • EmelieSvensson

Den spikmatta jag använder är den som varit "Bäst-i-test" i flesta testen. Shaktimattan, superbra!

Jag ligger på den en kvart innan jag ska somna och somnar på en gång! Om man som jag, sitter vid en dator hela arbetsdagen och får ont i ryggen är den kanon. Om ni frågar mig.

• EmelieSvensson

..Dessutom så älskar min sambo den, han har diskbråck och tycker själv att värken minskar och rörelserna inte är lika jobbiga, då blodcirkulationen ökar när man legat på spikarna.

• FH Mamma
    EmelieSvensson skrev 2009-07-08 10:58:02 följande:
    ..Dessutom så älskar min sambo den, han har diskbråck och tycker själv att värken minskar och rörelserna inte är lika jobbiga, då blodcirkulationen ökar när man legat på spikarna.
    hur kommer man på och av den? Att sätta sig ned med all vikt på baken låter inte världens skönaste.
  • EmelieSvensson

FH Mamma skrev 2009-07-08 12:09:51 följande:

hur kommer man på och av den? Att sätta sig ned med all vikt på baken låter inte världens skönaste.
    Jag sätter mig framför spikmattan och har spikmattan mot ryggslutet/rumpan. Sen lutar jag ner ryggen tills jag ligger. Sen rättar jag till kroppen. Tycker det är jätteskönt! I början tyckte jag att det gjorde ont att lägga sig, men jag har vant mig.
    Jag ligger alltså inte med rumpan på mattan, bara ryggen.
    Sen kan man stå på den om man vill, ligga på mage eller sitta på den. Helt beroende på hur man vill använda den.
    Och det är viktigt att inte ha några kläder på överkroppen för då ger det ingen verkan. Jag tycker också att det känns mer och bättre om jag sätter fötterna mot golvet, men det kan vara för att jag svankar mycket annars...
  • FH Mamma
    EmelieSvensson skrev 2009-07-08 14:18:19 följande:
    FH Mamma skrev 2009-07-08 12:09:51 följande: Jag sätter mig framför spikmattan och har spikmattan mot ryggslutet/rumpan. Sen lutar jag ner ryggen tills jag ligger. Sen rättar jag till kroppen. Tycker det är jätteskönt! I början tyckte jag att det gjorde ont att lägga sig, men jag har vant mig. Jag ligger alltså inte med rumpan på mattan, bara ryggen. Sen kan man stå på den om man vill, ligga på mage eller sitta på den. Helt beroende på hur man vill använda den. Och det är viktigt att inte ha några kläder på överkroppen för då ger det ingen verkan. Jag tycker också att det känns mer och bättre om jag sätter fötterna mot golvet, men det kan vara för att jag svankar mycket annars...
    ja just det ja spikmattor är inte så länge.... tänkte inte på det då får man rivmärken om man sätter sig på den och sen lägger sig ner och kasar neråt.
Svar på tråden Spikmatta